Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@03:32:38 GMT

راهكارهای خانگی خشك‌ كردن میوه

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۹۴۳۷

به دلیل استقبال از میوه خشك، این محصول در بازار، در انواع مختلف و با كیفیت‌های گوناگون تولید می‌شود. اما نكته‌ای كه وجود دارد، در زمینه نحوه نگهداری و نحوه خشك ‌كردن این میوه‌هاست.

امكان دارد در زمان انجام پروسه خشك شدن صنعتی میوه، از یك سو بهداشت رعایت نشده‌ باشد و از سوی دیگر به دلیل درست خشك ‌نشدن میوه‌ها یا خشك‌ شدن به روش‌های غیراستاندارد و نادرست، آنها به میكروب‌های مختلف و مضری آلوده‌ شده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه‌بر همه اینها، معمولا میوه خشك‌های موجود در بازار، قیمت‌های بالایی هم دارند. پس چه بهتر با دانستن چند راهكار ساده در خانه، میوه خشك مصرفی را به شكل خانگی تهیه كرده و با قیمتی به‌صرفه‌تر، با اطمینان بیشتر از پروسه بهداشتی بودن آن و با استفاده از روش‌های درست تهیه میوه‌خشك، از این خشكبار خوش‌طعم و پرطرفدار لذت برد.

راهكارهای گوناگونی برای تهیه میوه‌ خشك به سبك خانگی وجود دارد كه در این مطلب به برخی از آنها اشاره خواهیم كرد.

در آفتاب تموز

یكی از سنتی‌ترین روش‌های خشك‌ كردن میوه، قرار دادن آنها مقابل نور آفتاب است. این روش خشك‌ كردن برای فصل تابستان بسیار عالی خواهد بود.

اگر بالكن رو به آفتاب دارید یا امكان استفاده از پشت‌بام را دارید، از این امكان نهایت استفاده را ببرید و با قرار دادن میوه‌های تابستانی در برابر نور مستقیم خورشید، آنها را با بهترین كیفیت خشك و نگهداری كنید. برای این كار كافی ‌است میوه‌های مورد نظر را بعد از شستن و خشك‌ كردن روی سینی توری، یا سفره، یا نایلون گلخانه‌ای و... قرار داده و در مدت زمانی كه میوه‌ها در این فضا قرار دارند، هر چند ساعت یك بار به آنها سر زده و در صورت لزوم شب‌ها آنها را به فضایی سرپوشیده منتقل كنید، سپس در روز آنها را مقابل آفتاب قرار دهید.

این كار تا زمانی كه میوه‌ها به شكل كامل خشك نشده ‌باشند، باید ادامه پیدا كند. بعد از آن، می‌توان میوه‌های خشك را شسته تا خاك احتمالی كه روی آنها نشسته، از بین برود و در همان محیط خانه خشك كرده و جمع‌آوری كنید.

استفاده از بخاری یا شوفاژ

خشك كردن میوه با حرارت بخاری یا شوفاژ نیز می‌تواند میوه‌ها را به اندازه مطلوب خشك كند. كافی است میوه‌ها را پس از شستن و خشك كردن، برش زده و داخل سینی كه كاغذ روغنی دارد، قرار دهید و سینی را روی بخاری بگذارید.

هر دو ساعت یك بار میوه‌ها را زیر و رو كنید تا عملیات خشك شدن به‌خوبی پیش برود. با این روش، میوه‌ها سریع‌تر خشك می‌شود. برای قرار دادن میوه روی شوفاژ هم بهتر است روی شوفاژ فویل آلومینیومی قرار داده و میوه‌ها را روی این فویل بگذارید و هر چند ساعت یك بار میوه‌ها را زیر و رو كنید تا آنها كاملا خشك شو‌د.

این راهكار یك راهكار ساده خانگی است و با وجود آن‌كه میوه‌ خشك‌ها، ظاهر زیبایی در مقایسه با روش‌های دیگر پیدا نمی‌كند اما خوش‌طعم خواهند بود و می‌تواند به عنوان تنقلات خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

با كمك فر

استفاده از فر برای خشك‌ كردن میوه یك راهكار فوری است كه در چند ساعت می‌تواند میوه‌های خشك و خوشمزه را تحویل شما دهد. با كمك فر می‌توان میوه‌ها را به هر اندازه‌ای كه می‌خواهید، به شكل كنترل‌شده‌ای خشك‌ كنید.

ابتدا كاغذ مومی یا لاینر‌های سیلیكونی و سینی فر یا توری‌های گرد مخصوص پیتزا را آماده كرده و میوه‌ها را درون آنها بچینید. برای جلوگیری از رشد باكتری‌ها در میوه، با دمای پایین عملیات گرم و خشك‌ كردن میوه را انجام دهید تا به مرور آب درون میوه تبخیر شود.

به منظور حفظ ظاهر میوه، پیشنهاد می‌كنیم قبل از قرار دادن آنها درون فر، میوه‌ها را ۱۰ دقیقه درون آبلیمو و آب قرار داده، سپس خشك كنید و بعد درون فر قرار دهید.

دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد، دمای مناسبی برای خشك كردن میوه است و البته این نكته را فراموش نكنید كه اگر میوه‌ها را برش می‌زنید، از حرارت پایین‌تر استفاده كنید.

زمانی كه میوه‌ها درون فر قرار دارند، به آنها دائم سر زده و هر دو ساعت یك بار میوه‌ها را بچرخانید تا به شكل یك دست خشك شود.

به طور معمول مدت‌زمان خشك‌شدن میوه‌ها درون فر، بین شش تا ۱۲ ساعت است كه بسته به ابعاد میوه و اندازه برش‌ها، متغیر خواهد بود.

بعد از آن‌كه میوه‌ها به شكل مطلوبی خشك شدند و حالت چرمی انعطاف‌پذیری پیدا كردند؛ آنها را درون ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیكی دردار ریخته و به مدت حداكثر پنج‌روز درِ آنها را باز بگذارید و دائم به آنها در این مدت زمان سرزده و میوه‌های درون ظرف‌ها را جا‌به‌جا كنید تا اگر رطوبت احتمالی هم باقی مانده باشد، به شكل كامل تبخیر شود سپس در ظرف‌ها را بسته و در طول سال از طعم بی‌نظیر میوه‌ خشك‌های دست ساز خود لذت ببرید.

استفاده از دستگاه‌ های میوه خشك‌‌ كن خانگی

دستگاه برقی خانگی در یك محیط ایده‌آل و عاری از آلودگی و میكروب، فرآیند خشك كردن میوه را به‌خوبی انجام می‌دهد.

یك میوه خشك‌كن به طور معمول به این صورت كار می‌كند كه هوای گرم را از پایین دستگاه به سمت بالای دستگاه می‌دمد و از طریق منافذ موجود در هر طبقه دستگاه این گرما به تمام نقاط وارد شده و میوه‌ها به مرور خشك می‌شو‌د.

مزیت این روش خشك كردن، آن است كه طعم و مزه و همچنین خواص میوه‌ها و سبزیجات حفظ می‌شود. در این روش كافی است میوه‌ها را به‌خوبی شسته، در صورت لزوم پوست‌كنده و به قطعات مورد نظر خرد كنید. بعد از آن، میوه‌های آماده و خردشده را به ترتیبی كه لازم است، درون طبقات بچینید.

چیدن هر میوه در هر طبقه، بستگی به نوع میوه دارد. بهتر است در زمان چیدن این میوه‌ها از دفترچه راهنمای میوه خشك‌كن استفاده كنید. مطالعه این دفترچه به شما نشان می‌دهد كه درون این دستگاه و هر طبقه‌اش چه میوه‌ای قرار دهید.

بهتر است میوه خشك‌كن‌هایی انتخاب كنید كه دارای ترموستات و پنل‌های كنترلی است. این ویژگی كمك خواهد كرد تا درجه حرارتی كه تعیین می‌شود، قابل تنظیم باشد. طیف وسیع درجه حرارت این امكان را به شما خواهد داد تا هرآنچه را مدنظر دارید، به‌وسیله این دستگاه خشك كنید.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خشکبار میوه خشک ساعت یک بار میوه ها میوه ها قرار دادن قرار دهید کردن میوه میوه ها میوه خشک خشک کردن درون فر خشک شدن خشک کن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون

ظاهرا تیک‌تاک در تلاش است تا کمیسیون اپ استور اپل را با هدایت برخی از کاربران به خرید ارز مجازی خود از طریق یک وب‌سایت خارجی به جای خرید درون‌برنامه‌ای، دور بزند. این اقدام می‌تواند به‌عنوان یک تاکتیک هوشمندانه برای کاهش هزینه‌ها تلقی شود، اما در عین حال ممکن است با قوانین اپ استور در تضاد باشد. درصورت اقدام اپل، ممکن است تیک‌تاک از اپ استور حذف شود.

به طور معمول، کاربران تیک‌تاک برای خرید سکه از خرید درون‌برنامه‌ای استفاده می‌کنند که نیازمند پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی به اپل است. با این حال، اکنون برخی از کاربران گزارش داده‌اند که با یک لینک به وب‌سایت خاصی هدایت می‌شوند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های خدمات درون‌برنامه‌ای، سکه‌ها را مستقیماً خریداری کنند.

کاربران، سکه‌های خریداری‌شده را برای حمایت از تولید‌کننده‌ی محتوای محبوب خود به او اهدا می‌کنند. کاربران از طریق لینک جدید می‌توانند سکه‌ها را در بسته‌های ۷۰ تا ۱۷٬۵۰۰ عدد خریداری کنند یا حتی مقدار سفارشی (بالاتر) را وارد کنند، درحالی که در حالت خرید درون برنامه‌ای فقط بسته‌های سکه از ۲۰ تا ۱۶٬۵۰۰ عدد ارائه می‌شود.

وب‌سایت به کاربران یادآوری می‌کند که به علت کمتر بودن هزینه‌ی خدمات، با خرید مستقیم از تیک‌تاک می‌توانند حدود ۲۵ درصد صرفه‌جویی داشته باشند. این ویژگی ممکن است از دید بیشتر کاربران پنهان باشد، چه به دلیل طراحی یا به این دلیل که فقط برای گروه‌های خاصی (مانند آزمایش‌کنندگان یا خریداران بزرگ) نمایش داده می‌شود.

تیک‌تاک و اپل هنوز به صورت رسمی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. اگر تیک‌تاک واقعاً به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از خرید‌های درون‌برنامه‌ای سکه‌ها را خریداری کنند، این امر نقض قوانین اپ استور اپل خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • راهکارهای بهبود فضای بالکن
  • تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون
  • تصاویری از فرو رفتن عجیب یک موشک به درون یک دیوار!
  • چالش هدف گیری دروازه داخل آب توسط ژائو کانسلو / فیلم
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»