Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@20:44:33 GMT

تعدی به معبد زیگورات

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۲۰۸۰

تعدی به معبد زیگورات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل فارس، محمد عبیات دانش آموخته تاریخ در یادداشتی نوشت: از ۱۲۶۵ سال قبل از میلاد که اونتاش ناپیریشا، پادشاه بزرگ و کم نظیر عیلامی زیگورات دوراونتاش را پایه گذاری می‌کرد، همواره این معبد که روزی در آن خدای عیلامی اینشوشیناک و هومبان پرستش می‌شد، مورد احترام و اکرام ویژه‌ای قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدی به این بنای کم نظیر که به عنوان نخستین مکان رسمی محل عبادت در تاریخ باستان ایران و معبدی بی‌بدیل در تمدن‌های میان رودان شناخته می‌شد، از زمانی آغاز گردید که آشورپانیپال، پادشاه قلدر مآب آشوری، خاک شوش و دوراونتاش را به توبره کشید و گفت: من همه آجرهای زیگورات شوش را که با سنگ لاجورد تزئین شده بود، شکستم. من تمامی معابد عیلام را با خاک یکسان کردم، شهر شوش را به ویرانه‌ای تبدیل کردم و بر زمینش نمک پاشیدم.

بعد از آن بود که عیلام و زیگورات دوراونتاش که گهواره تمدن شناخته می‌شد، به تاریخ پیوست و آثار آن جایگاه و جلوگاه عظمت سرزمین خوزستان و ایران کهن برشمرده می‌شود.

موضوع نگهداری و پاسداری از زیگورات دوراونتاش مهم‌ترین بحثی است که باید مورد توجه از صدر تا ذیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشد! اما آیا هست؟

ثبت شدن این میراث در میان میراث‌های جهانی و نظارت‌های بین‌المللی بر این موضوع، شاید دلیل مهمی است که تا کنون این معبد را زنده و تا حدودی سرپا نگه داشته است!  

در این بین، تعدی یک گردشگر اوکراینی و بالا رفتن او بر روی محوطه غیرمجاز و رقص بر روی آن بی‌توجیه‌ترین اتفاقی است که دل دوست داران تاریخ را آزرده کرده است!

به راستی چرا وزیر محترم میراث فرهنگی و گردشگری فکری برای این میراث گرانسنگ باستانی در سر ندارد! جناب آقای ضرغامی حضرتعالی که هم اهل ذوق هستید و دوست دار فرهنگ، آیا این نحوه تعدی به حریم تاریخ و میراث باستان شوش باید مسکوت باقی بماند!؟  

کد خبر 638992 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک ک با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت گردید.

حسن عربی گفت: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنرهای دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیندهای هنری روی آن اجرا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902640

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد