Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که دو زلزله حدود ۵ ریشتری مناطقی از خراسان‌شمالی را لرزاند، این زلزله که در شهرهای گرمه، جاجرم و مانه‌وسملقان رخ داد باعث تخریب و آسیب دیدن بیش از هزار واحد مسکونی و ۲۱۰ جایگاه دام شد.

در بحث ساخت منازل مسکونی شاهد تأخیرهای زیادی بودم و همین موضوع باعث شد پس از حدود ۴ ماه کار ساخت‌وساز منازل آغاز شود و مردم به‌اجبار روز و شب را در چادر زندگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان‌شمالی در اقدامی قابل‌تقدیر تعداد ۵۰ کانکس را به این مناطق روانه کرد تاکمی از مشکلات مردم بکاهد ولی نقش کمرنگ سازمان‌ها و ادارات مختلف در تأخیر ساخت‌وسازها هم چنان پررنگ است.

اسکان مردم این مناطق در یک کنار، باید به دام‌پرور بودن مردم و روستاهای این مناطق نیز اشاره کرد که در اثر این زلزله شاید محل کار و کسب روزی خود را از دست داده باشند.

چاره اندیشی پس از ۶ ماه

درحالی‌که حالا بیش از ۶ ماه از وقوع زلزله در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و مانه‌وسملقان خراسان‌شمالی می‌گذرد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در مطلبی اظهار کرد که هم‌اینک ردیف مستقلی برای ساخت و تعمیرات جایگاه‌های دامی که در اثر زلزله اواخر فروردین سال جاری تخریب‌شده‌اند نداریم درصورتی‌که در فصل سرد یک ضرورت است!

عبدالله یوسفی افزود: مسئولان کشوری و استانی به مناطق زلزله‌زده سفر کردند که در مصوبات آمده است که بازسازی جایگاه‌های دام در کنار ساخت و بازسازی مسکن روستایی قرار گیرد اما اعتبار حدود ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد که این میزان بسیار اندک است.

وی اظهار داشت: فهرست خسارت تمامی دام داران به مدیریت بحران داده شد اما اعتبار جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است که هم‌اینک سرما تهدید برای دام‌ها است.

وی بابیان اینکه ۲۱۰ واحد دامداری شهرستان گرمه و جاجرم تخریب شد افزود: پیشنهاد می‌دهیم که ساخت جایگاه‌های دام خسارت‌دیده باید از محل اعتبارات مدیریت بحران قرار گیرد که در شرایط بحرانی به حادثه‌دیده‌ها کمک شود تا تولیدکننده‌ها شغل و حرفه خود را از دست ندهند.

یوسفی بابیان اینکه تولید نباید متوقف شود اظهار داشت: این موضوع را با رئیس بنیاد مسکن کشور نیز در میان گذاشتیم و بیان کردند که باید این مهم را در سطح ملی، دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح تا در این خصوص مصوبه‌ای گرفته شود.

شاید توضیح اینکه دامداران شهرستان گرمه بیش از ۱۰۶ هزار رأس دام سبک و ۲ هزار و ۳۹۰ رأس دام سنگین و دامداران جاجرمی نیز ۱۰۲ هزار و چهار هزار و ۶۷۰ رأس دام سنگین دارند که همین موضوع باعث گره خوردن معیشت تعداد زیادی از مردم این مناطق به پرورش دام باید و اینکه سالانه در گرمه دو هزار و ۸۵۸ تن شیر و ۶۸۷ تن گوشت و در جاجرم نیز ۶ هزار و ۷۷۴ تن شیر و ۷۹۹ تن گوشت تولید می‌شود خالی از لطف نباشد تا اهمیت این موضوع که بیش‌ازپیش و پیش‌ازاین مدیران سازمان جهاد کشاورزی باید به رفع مشکلات دامداران این منطقه مخصوصاً دامداران خسارت‌دیده از زلزله رسیدگی می‌کردند.

مشکلات دامی استان صرفاً مختص مناطق زلزله‌زده نیست و بیشتر دامداران خراسان‌شمالی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی گرفته تا نبود صنایع تکمیلی و ذبح دام‌های مولد.

رشد ذبح دام در خراسان‌شمالی

مشکلات مختلف دامداران باعث شد تا کشتار دام در استان ۶۸ درصد رشد داشته باشد. این آمار را معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد و بیان داشت: نیمه نخست امسال شمار کشتار دام سبک در کشتارگاه‌های استان به نسبت مدت مشابه پارسال ۶۸ درصد افزایش‌یافته است که یکی از علت‌های آن اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر است.

وی افزود: نیمه اول امسال ۵۶ هزار و ۳۷۰ رأس دام سبک در کشتارگاه‌های استان کشتار شده که ۱۰ هزار رأس از این تعداد مربوط به کشتار دام مازاد عشایر است.

حجت‌الاسلام رضا نوری، امام‌جمعه بجنورد نیز به وضعیت نابسامان دام در خراسان‌شمالی اشاره و اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، وقوع خشک‌سالی و کاهش قیمت دام باعث شده دامدارها به‌منظور پوشش هزینه‌های خود اقدام به فروش دام مولد خود کنند.

امام‌جمعه بجنورد تأکید کرد: مسؤولان با رصد مشکلات دامداران استان به فکر چاره‌ای برای این قشر مولد باشند و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند.

مشکلات با مدیریت جهادی قابل حل است

قطعاً این مشکلات با مدیریت قابل‌حل است اما نه مدیریتی که پس از ۶ ماه از وقوع یک بحران به فکر چاره باشد بلکه مدیریتی جهادی که در لحظه به فکر حل مشکلات مردم باشد و برای استانی که  آمار دام سبک آن بیش از ۲ میلیون رأس و دام سنگین بیش از ۸۰ هزار رأس است دلسوزانه در پی حل و رفع مشکلات باشد.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله خراسان شمالی مدیریت بحران تخریب جایگاه های دام خراسان شمالی دام سبک رأس دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۳۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و همچنین استان‌های مجاور این استان‌ها شاهد بارش خواهند بود.

به گزارش شفقنا، شدت اصلی بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران خواهد بود که می‌تواند منجر به وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر عمومی شود.

دیگر خبرها

  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • ساخت ۵۰ مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی
  • امداد رسانی هلال احمر به سیل زدگان در خراسان جنوبی
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند