Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت ساخت اولین نمونه بومی دستگاه تشخیص صحیح شستشو و ضدعفونی دست بر پایه الگوریتم‌های یادگیری عمیق شدند.

به گزارش ایسنا، ضد عفونی دست یکی از راه‌های مهم و مطمئن در پیشگیری از انتقال میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌هاست که با شیوع بیماری کرونا بیش از پیش حائز اهمیت شده و مورد توجه همگان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل خاصی برای شستشو و ضدعفونی صحیح دست ارائه داده است.

با عنایت به این موضوع، آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با همکاری یک شرکت فناور اولین نمونه دستگاه هوشمند جهت تسهیل در تشخیص فرآیند شستشو و ضدعفونی صحیح و اصولی دست‌ها را طراحی و اجرا کرده است.

این دستگاه که به سرپرستی دکتر مهدی طالع ماسوله و با همکاری دکتر احمد کلهر اساتید و اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شده است، تمامی مراحل صحیح و اصولی ضدعفونی دست را مطابق با دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی به کاربر نمایش داده و با پیگیری و بررسی حرکات دست کاربر توسط دوربین و الگوریتم‌های یادگیری عمیق، کیفیت عملکرد او را سنجیده و در صورت اجرای صحیح مراحل به کاربر بازخورد می‌دهد.

گرچه این دستگاه نمونه‌های مشابه خارجی داشته، اما پس از بومی‌سازی در آزمایشگاه تعامل انسان و ربات، اکنون در ایران نیز اولین نمونه آن با موفقیت طراحی و ساخته شده است.   

به نقل از دانشگاه تهران، این پروژه ماحصل فعالیت‌های دانشجویان کارشناسی از جمله فاطمه غفارپور و مبینا شاه بنده و کارشناسی ارشد از جمله سینا ولی و محمدامین حق پناه از دانشگاه تهران بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران ضد عفونی دست شستشو و ضدعفونی دانشگاه تهران اولین نمونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۳۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کیت‌های استخراج DNA، درباره طراحی این کیت‌ها توضیح داد: این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفلوانزا قابل استفاده است.

وی ادامه داد: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، درباره ضرورت ساخت چنین کیت‌هایی، گفت: تا قبل از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم.

وی ادامه داد: این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا  ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا پنج هزار واکنش نیز می‌رسید.

این دانش‌آموخته نانوشیمی اضافه کرد: در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است