Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در بیانیه خبری تاکید کرد: این بالگرد در طول پرواز تصاویر رنگی از سطح مریخ با پیمودن ۱۱۶ متر در شمال شرق به مدت ۱۰۹ ثانیه گرفته است.

انجام شانزدهمین پرواز نبوغ در مدت هفت ماه، بسیار فراتر از برنامه‌های اولیه ناسا برای ارسال بالگرد به مریخ برای انجام پنج پرواز در ۳۰ روز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نبوغ اولین بار در ماه فوریه بر سطح مریخ فرود آمد و برای اولین بار در ماه آوریل پرواز کرد و به ناسا کمک کرد تا مسیر مریخ نورد «استقامت» را هنگام کاوش در دهانه «جیزرو» ترسیم و نمونه‌های سنگی را برای شکار نشانه‌هایی از حیات باستانی حفاری کند. جیزرو در سیاره مریخ، دهانه‌ای ۳.۹ میلیارد ساله است که به احتمال زیاد حاوی آب بوده است.

ناسا در پایان ماه آوریل اعلام کرد که کارکنان کوچکی را در تیم «نبوغ» برای برنامه ریزی پرواز‌های آینده نگه می‌دارد، اما «تدی تزانتوس»، سرپرست تیم بالگرد نبوغ ناسا، با اشاره به اینکه این بالگرد با قطعات تجاری موجود ساخته شده است، گفت: هر پروازی می‌تواند آخرین پرواز ما باشد.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می‌شود. این بالگرد از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می‌چرخند.

سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.

کاوشگر استقامت روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرد. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدار‌های آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: پرواز ناسا سازمان فضایی آمریکا بر سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس

میعاد فر در نشست با استاندار همچنین با بیان اینکه به زودی ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود گفت: در تلاش هستیم تا پایان سال این تعداد به هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یابد.

وی همچنین از افتتاح ساختمان مرکزی اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد تا دهه فجر خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم در این نشست با بیان اینکه ۵۳ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس هوایی در استان فعال است گفت: برای ارائه خدمات بهتر در استان به ۱۶ پایگاه دیگر نیاز است.

جاودان سیرت به فرسوده بودن ناوگان زمینی اورژانس استان اشاره و اضافه کرد: ۳۳ دستگاه از آمبولانس‌های اورژانس استان، بالای ۱۵ سال عمر دارند.

احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست تامین اورژانس هوایی برای شهرستان کهگیلویه را یک ضرورت دانست و گفت: در بودجه سال جدید برای تامین بالگرد به این شهرستان اعتبار تخصیص داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • ۱۵۰ میلیون تومان هزینه هر سورتی پرواز بالگرد اورژانس
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • خلبان نامداری که درخواستِ کم کردن درجه‌اش را داشت! + فیلم
  • هلی کوپتر ایرباس رکورد سرعت را شکست
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد