Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@04:44:14 GMT

کارآفرینی با کارگری فرق دارد!

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۴۳۶۸

کارآفرینی با کارگری فرق دارد!

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با انتقاد از کسانی که درصدد راه اندازی جریانهای اشتغال با دستمزدهای توافقی هستند، گفت: کسی که درصدد راه اندازی یک کسب و کار با سرمایه کم است دنبال کارآفرینی است نه کارگری و نمی‌توانیم بر اشتغالزایی او رابطه کارگری و کارفرمایی حاکم کنیم.

هادی ابوی ـ در گفت وگو با ایسنا، درباره رشته شغل‌هایی که با سرمایه اندک می‌توان راه اندازی کرد، گفت: امروز بسیاری از کسانی که هنر یا مهارتی دارند ولی فاقد سرمایه لازم هستند با دریافت کمک مالی یا اختصاص مبلغی به راحتی می‌توانند کارآفرینی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که انگشترسازی بلد است شاید به صد میلیون تومان هم نیاز نداشته باشد و فقط برای تهیه لوازم و دستگاههای اولیه و برخی ابزار نیازمند ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعتبار باشد که بتواند با این رقم اشتغالزایی و برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کند.

ابوی افزود: وقتی افراد می‌توانند با ارقام کوچک کارآفرینی و اشتغالزایی کنند باید آنها را مورد حمایت قرار بدهیم و مسیر پیش روی فعالیت آنها را هموار کنیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مشاغل کم سرمایه بر را توسعه داد؟ گفت: ارائه آموزشهای ابتدایی و مهارت آموزی موجب گسترش مشاغل کم هزینه می‌شود. اگر کلاسهای مهارت آموزی و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را برای کسانی که می خواهند وارد بازار کار شوند برگزار کنیم، به گسترش مشاغل کم سرمایه بر کمک کرده‌ایم.

ابوی افزود: در قدیم طرح "کاد" در بسیاری از مدارس اجرا می‌شد و بر اساس آن افرادی که در هر رشته تحصیلی مثلا ریاضی فیزیک تحصیل می‌کردند در قالب طرح کاد یک دوره مهارتی هم می آموختند تا در رشته‌ای غیر از رشته تحصیلی خود هم مهارت کسب کنند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

وی متذکر شد: اگر آموزش و پرورش مهارت آموزی را در کنار تحصیل دروس تئوری رواج بدهد، دانش‌ آموزان آشنایی با محیط کار و ابزار کار را تجربه کنند و در آینده شغلی و راهیابی بهتر آنها به بازار کار اثرگذار است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری درعین حال با بیان اینکه بین اشتغال کسی که می خواهد خودش کسب و کاری راه اندازی کند با اشتغال کسی که در یک کارگاه یا کارخانه کارگری می‌کند فرق هست،   اظهار کرد: کسانی که با هزینه کم ایجاد شغل می‌کنند در واقع افرادی هستند که می‌خواهند روی پای خودشان بایستند و کارآفرینی کنند ولی متاسفانه امروز این مساله با بحث اشتغال کارگری آمیخته شده است.

ابوی ادامه داد: در حال حاضر در مجلس طرحی پیشنهاد شده که بر اساس آن یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار اضافه شود تا در روستاها و مناطق محروم و کم برخوردار که کارگاههای زیر ۱۰ نفر دارند مزد توافقی بدهند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه روح این طرح با قانون کار در تضاد است و بحث ارباب رعیتی را به وجود می آورد، افزود: در حال حاضر کمیته امداد مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام اشتغال می‌دهد و طرحی را برای متقاضیان تعریف و اشتغالزایی می‌کند و فرد به واسطه آن کسب و کارش را گسترش می‌دهد ولی این طرح با اینکه کسی در یک کارخانه یا مجموعه کارگری کند فرق دارد چون بین او و کارفرما رابطه کارگری و کارفرمایی حاکم است در حالی که جوینده کار دنبال کارگری نیست و می‌خواهد کارآفرینی کند بنابراین نباید بر جویندگان کار که می‌خواهند به طور مستقل کسب و کار ایجاد کنند، چنین رابطه‌ای حاکم باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی اشتغال كسب و كار آموزش و پرورش وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی بیکاری مناطق محروم کارگران دانشجويان وام اشتغال سرمايه گذاري دوره های مهارت آموزی ریاضی فیزیک دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی راه اندازی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در سه شهرک صنعتی این جزیره خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مرتضی صابری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن بین‌المللی مرکز رشد برگزار شد، اظهار داشت: این شمار نیروی کار در 230 شرکت فعال در شهرک‌های فجر، تولا و کاوه منطقه آزاد قشم مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه صنعتی و معدنی در قشم و حمایت ویژه سازمان منطقه آزاد قشم از سرمایه‌گذاران در این جزیره، گفت: این منطقه دارای یک سایت هاب انرژی، یک سایت صنایع شیلاتی و سه شهرک صنعتی بزرگ است که حمایت‌ها و امتیارات ویژه‌ای برای فعالان سرمایه‌گذاری در این مراکز وجود دارد.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم یکی از مهمترین اولویت‌های کاری این واحد را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: در راستای رفع موانع تولید واحدهای تولیدی جزیره قشم، موفق به مصوبه‌ای برای حذف مالیات بر ارزش افزوده چند شرکت دانش‌بنیان در قشم شدیم که در زمینه تولید کود گیاهی از جلبک‌ها و ماهی‌های خشک فعالیت دارند.

صابری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برای کاهش بروکراسی ادارای تصریح کرد: در همین راستا نیز پارسال با حذف دریافت اسناد اعتباری از سرمایه‌گذاران، موفق شدیم پروانه بهره‌برداری 5 شرکت فعال در شهرک صنعتی تولا که به دلایلی موفق به دریافت پروانه نشده بودند را صادر و آنها را به چرخه تولید و اشتغال جزیره بازگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذارانی که با وجود دریافت زمین اما هنوز با گذشت سالهای بسیار اقدام به فعالیت نکرده‌اند، قراردادشان فسخ می‌شود، گفت: در همین راستا نیز بیش از 13 هکتار از زمین‌های واگذار شده در حوزه صنعت و معدن به 19 سرمایه‌گذار که با وجود گذشت بیش از دو دهه از واگذاری هنوز اقدامی انجام نداده بودند، فسخ شد.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد
  • اشتغال ۲۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۵۰ واحد راکد به چرخه تولید
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • یادواره شهدای کارگری استان همدان در فولاد ویان
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه