Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

هشدار سازمان ملل درباره سیستم بانکداری افغانستان 

سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان ملل هشدار می دهد که افزایش کسانی که قادر به پرداخت قرضه نیستند، کاهش امانت گذاری و نقدینگی دربانک ها می تواند سبب فروپاشی سیستم مالی افغانستان درچند ماه آینده شود. بر اساس گزارش ها، قطع ناگهانی کمک های خارجی، باعث بحران اقتصادی شده و سیستم بانکی، زیر فشار شدید قرار گرفته است.

از سویی هم، عبدالله داردیری رئیس این سازمان گفته که حمایت از سیستم بانکی افغانستان باید به شیوه ای صورت گیرد که به پشتیبانی از طالبان منجر نشود. 

متوقف شدن فعالیت زنان تجارت پیشه در افغانستان

شبکه زنان افغان برای انکشاف تجارت می‌گوید از چهار ماه بدین سو فعالیت بیشتر زنان تجارت پیشه متوقف شده است. ممتاز یوسفزی رئیس این شبکه گفت: زنان تجارت پیشه، بیشتر در بخش‌های قالین بافی، صنایع دستی، مهره بافی، خامک دوزی و دیگر بخش‌ها فعالیت داشتند و بیشتر تولیدات شان در بازار های داخل و خارج کشور به فروش می‌رسید. 

یوسفزی می‌گوید متوقف شدن کاروبار زنان تجارت پیشه، روی وضعیت اقتصادی خانواده هایشان نیز تاثیر منفی به‌جا گذاشته است.

گفت‌وگوی اتحادیه اروپا با سران کشورهای آسیای مرکزی

یک هیئت اتحادیه اروپا درباره وضعیت افغانستان با مقامات ۵ کشور آسیای مرکزی صحبت کرده است. 

این هیئت که ازسوی جوزف بورل رئیس اداره سیاست خارجی اتحادیه رهبری می شود، در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: شرایط جدید در افغانستان ایجاب می کند که راه‌های جدیدی برای امنیت آسیای مرکزی جست‌وجو شود.

از سویی هم، وزیرخارجۀ تاجیکستان گفت که برعلاوه اوضاع افغانستان، روی همکاری‌های سیاسی، تجارتی و اقتصادی هم در این نشست صحبت شد.

دستورالعمل جدید طالبان برای رسانه ها

نهادهای حمایت از رسانه ها، دستورالعمل جدید طالبان را یک طرح برای سانسور و محدودیت می دانند. 

طالبان با نشر اعلامیه‌ای به شبکه‌های تلویزیونی دستور داده که نباید فیلم‌ها، برنامه‌های کمیدی یا سرگرمی که به شخصیت کسی توهین شود و یا هم سریال‌هایی را که به گفته آنها خلاف ارزش‌ها و شریعت اند، نشر کنند و در برنامه ها، ممثل‌های زن حضور داشته باشند.

صدیق الله توحیدی رئیس اجرائی کمیته مصونیت خبرنگاران با انتقاد از این دستورالعمل می گوید درپشت این موارد، یک ذهنیت سانسورگرایانه است که بعدها، ممکن است در قالب قانون از طرف طالبان ارائه شود. اما طالبان می گویند این دستورالعمل، آزادی بیان را محدود نمی کند.

محدودیت جدید طالبان برای اساتید دانشگاه های دولتی 

طالبان، استادان دانشگاه دولتی را از کار در دانشگاه خصوصی منع کرده اند. 

حکومت طالبان در مکتوبی به دانشگاه های خصوصی دستور داده است که استادان دانشگاه های دولتی، اجازه کار در دانشگاه های خصوصی را نخواهند داشت. مسئولان طالبان همچنان گفته اند که از این پس تمامی دانشگاه های خصوصی در استخدام آموزگاران باید تاییدنامه این وزارت را داشته باشند.

اما برخی از آموزگاران و مسئولان دانشگاه های خصوصی، این کار را خلاف قانون و مداخله در کار آموزگاران می‌دانند.

قهرمانی ورزشکار نابینای افغان در مسابقات جهانی دو ومیدانی 

ورزشکار نابینای افغانستان، قهرمان مسابقات جهانی دوش یا دو و میدانی شد. 

ریاست تربیت بدنی و ورزش گفته است که مسابقه دوش، میان صدها ورزشکار نابینای کشورهای گوناگون جهان برگزارشده بود که ولی محمد نور ورزشکار افغانستان، پیشتر از همه از خط پایانی گذشت و مقام اول را کسب کرد.

این رقابت‌ها در فاصله صدمتری میان۵۰۰ ورزشکار از شهر لندن در انگلستان برگزار شده بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان پادکست تحولات افغانستان دانشگاه های خصوصی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۵۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد:  ۲ تن کمک بشردوستانه قزاقستان در بخش صحت به کابل رسیده است.

هیأت قزاقستانی به ریاست سیریک ژومانگرن معاون نخست‌وزیر این کشور با هدف تحکیم و توسعه روابط دوجانبه، برگزاری نمایشگاه افغان-قزاق و شرکت در کنفرانس تواصل تجاری به کابل آمده‌ است.

قرار است در روزهای آینده و همزمان با این سفر، نشست سه‌جانبه منطقه ای در کابل با موضوع تجارت و ترانزیت میان طالبان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • قهرمانی دانشگاه آزاد شیراز در مسابقات تنیس روی میز منطقه یک کشور
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • بدهی کلان استقلال به بانک پرسپولیسی!
  • بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید