Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@16:37:30 GMT

قوی‌ترین مردان روستا

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۶۶۰۶

قوی‌ترین مردان روستا

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده: نفس‌هایشان از سنگینی الوار به شماره افتاده اما این تازه اول ماجرا است. چند ‌متر آن سوتر، یک تراکتور ۱۰ تنی و طناب ضخیمی که به آن متصل شده، انتظار دستان نیرومندشان را می‌کشد و سنگ آسیاب که دیگر گل سرسبد مسابقه است. آیتم‌های مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی و عشایری تهران کم و بیش حال و هوای روستایی دارد؛ از گرداندن سنگ آسیاب تا کشیدن تراکتور و حمل کنده‌های چوبی که یادآور کار و تلاش بی‌وقفه روستاییان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای پایانی مهر ماه، فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی با هدف شناسایی استعدادهای برتر و تشویق جوانان روستایی به ورزش، نخستین دوره مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی و عشایری استان تهران را با این آیتم‌های جذاب و متفاوت برگزار کرد. در این گزارش با قوی‌ترین مردان روستایی تهران که حالا دیگر این عنوان را هم به کارنامه افتخارات ورزشی خود اضافه کرده‌اند، درباره سوابق ورزشی‌شان، اهمیت ورزش روستایی و آیتم‌های جالب این مسابقات گفت‌وگو کرده‌ایم.

 از قهرمانی در روستا به قهرمانی جهان رسیدم

ورزشگاه ۷ هزار نفری «شهید حاج قاسم سلیمانی» شهرستان اسلامشهر، میزبان نخستین دوره مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی و عشایری استان تهران بود. ۲۱ ورزشکار در قالب ۶ تیم از شهرستان‌های اسلامشهر، رباط‌کریم، شهر قدس، شمیرانات، دماوند و بهارستان در این رقابت حاضر شدند تا قوی‌تری مردان روستایی تهران به تهرانی‌ها معرفی شوند. در میان این مردان آهنین نام «حمیدرضا نسل سهراب» نماینده وزن مثبت ۱۰۵ کیلوگرم تیم شمیرانات بیشتر جلب توجه می‌کند. ورزشکار عنوان‌داری که اگرچه در پایان این رقابت‌ مدال برنز نخستین دوره مسابقات را به گردن آویخت اما با کارنامه‌ای پر و پیمان در این رقابت‌ها شرکت کرده بود. او از نقش ورزش روستایی در قهرمانی‌های متعددش می‌گوید: «اتفاقاً برای نخستین بار طعم موفقیت در ورزش را هم در رقابت با دیگر ورزشکاران روستایی چشیدم.

چند مقام در شمیرانات کسب کردم و بعد از آن در رده نوجوانان بر روی سکوهای برتر استان تهران و کشور ایستادم.» اما مسیر ورزشی نسل سهراب از کشتی به رشته پاورلیفتینگ تغییر کرد. می‌گویند: «بعد از کشتی سراغ پاورلیفتینگ رفتم. در این رشته ورزشی هم برای نخستین بار در مسابقاتی که میان روستاهای مختلف لواسان برگزار شد به مقام نخست رسیدم و پس از آن مدال طلای پرس سینه استان تهران و قهرمانی کشور را کسب کردم. در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ روی سکوی قهرمانی آسیا ایستادم و کمتر از یک ماه قبل در مسابقات قهرمانی جهان در کشور اوکراین مدال طلا گرفتم.»

 مثل حمل هیزم‌...

آیتم‌های مسابقه قوی‌ترین مردان روستایی برای شرکت‌کنندگانی که با کار و تلاش روستاییان بیگانه نبودند، حس و حال دیگری داشت. آیتم بلند کردن الوار و دویدن، یکی از همان آیتم‌های جذاب بود. نسل سهراب از چالش‌های این مسابقات می‌گوید: «در مسابقات پرس سینه قهرمانی آسیا مدال طلا گرفتم و در مسابقات جهانی اوکراین هم قهرمان شدم، اما آیتم‌های مسابقه قوی‌ترین مردان روستایی برایم یک چالش بزرگ بود. آیتم بلند کردن کنده درخت و دویدن یک مسافت معین، شباهت زیادی با کار و تلاش روستاییانی داشت که روزگاری مجبور بودند برای گرم کردن خانه‌های روستایی هیزم‌های کوچک و بزرگ و تنه خشکیده درختان را از ارتفاعات به خانه بیاورند. موفقیت در این آیتم‌ها نیاز به تجربه و تمرین دارد.»

 نبرد با تراکتور چغر و بد بدن

«جلال علیاری» مرد طلایی این مسابقات بود؛ ورزشکاری که در نهایت قهرمان وزن منفی ۹۰‌کیلوگرم نخستین دوره مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی تهران شد.   علیاری که به‌صورت تخصصی برای شرکت در مسابقات مختلف قوی‌ترین مردان تمرین می‌کند و حالا عنوان قوی‌ترین مرد روستایی تهران در وزن منفی ۹۰‌کیلوگرم را هم یدک می‌شد، از اهمیت ورزش روستایی می‌گوید: «مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی تهران نخستین قدم برای جذب جوانان ورزشکار روستاهای تهران به این رشته است.

در روستاهای جنوب تهران جوانان مستعد بسیاری داریم که در صورت برگزاری مسابقات مشابه می‌توانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند؛ فقط به حمایت مسئولان و توجه ویژه آنها به خانه‌های ورزش روستایی نیاز داریم.»  آیتم کشیدن تراکتور ۱۰ تنی، آیتم چغر و بد بدن این مسابقه بود که حال و هوایی خاص به نخستین دوره مسابقات قوی‌ترین مردان روستایی بخشید؛ آیتمی دشوار و چالشی که حتی برخی از مردان آهنین روستایی عطای شرکت در این بخش را به لقایش بخشیدند. علیاری مرد طلایی وزن منفی ۹۰‌کیلوگرم این مسابقات از جدال با تراکتور ۱۰ تنی می‌گوید: «آیتم دشواری بود. وزن زیاد تراکتور و خستگی عضلات هم کار را سخت‌تر کرد. امیدوارم سال آینده دوباره این آیتم را قرار بدهند تا قوی‌ترین مردان روستایی تهران این بار با تمرین بیشتر از عهده این چالش دشوار هم برآیند.»

به یاد آسیاب‌ آبی روستا

آیتم چرخاندن سنگ آسیاب اما از آن بخش‌های نوستالژیک مسابقه بود؛ جایی که ورزشکاران نه تنها با زور بازو بلکه با خاطراتی که از روزگار گذشته روستاهای تهران در ذهن داشتند به جنگ سنگ آسیاب چند صد کیلویی رفتند.
«بابک نسل سهراب» یکی از ورزشکارانی بود که با وجود کسب رتبه چهارم در این مسابقات، عملکرد جالبی در آیتم سنگ آسیاب داشت و توانست یک دور کامل سنگ آسیاب را به دور محور بچرخاند. می‌گوید: «آیتم آسیاب برای من جذابیت دیگری داشت؛ این آیتم هم یادآور آسیاب‌های سنگی رایج در روستاهای قدیم شمیرانات بود و هم توانستم بهترین رکوردم را در این آیتم ثبت کنم. اصالت خانوادگی ما به روستای نارون لواسان برمی‌گردد. در کودکی خاطرات بسیاری از آسیاب‌های سنگی لواسان دارم. مثل آسیاب افجه که کشاورزان از آن برای آسیاب محصولات استفاده می‌کردند و حالا دیگر نشانی از آن نمانده است. خوشبختانه در این آیتم توانستم با وزنه‌ای بیش از ۲ برابر وزن خودم گردانه آسیاب را تقریباً یک دور کامل، دور
محور بچرخانم.»

کد خبر 638615 برچسب‌ها همشهری محله ورزش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله ورزش ورزش روستایی استان تهران نسل سهراب سنگ آسیاب آیتم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۶۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلف بازان قم در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند

رقابت‌های مینی گلف قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی با شرکت ۱۷۰ ورزشکار به میزبانی اصفهان برگزار شد.

در بخش مردان این مسابقات محمد امین فطرس نماینده قم در جایگاه دوم قرار گرفت و نشان نقره را از آن خود کرد و در مجموع تیمی بخش مردان هم قمی‌ها بر سکوی نایب قهرمانی کشور ایستادند.

در بخش بانوان هم عناوین اول تا سوم به نمایندگان قم رسید و الهام محمدی، نرگس جعفری و مبینا نظری ۳ ورزشکار قمی بودند که به ترتیب مقام‌های اول تا سوم مسابقات را کسب کردند تا در رده بندی تیمی بانوان، قمی‌ها به قهرمانی برسند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیگیری بیمه شورای روستایی در کشور
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • تهران میزبان مسابقات دارت قهرمانی کارگران کشور
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • یزد میزبان والیبال باشگاه‌های مردان آسیا شد
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • دومی و ششمی تیم‌های ملی امید مردان و زنان در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • گلف بازان قم در مسابقات قهرمانی ایران درخشیدند
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند