Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تایکید کرد که با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، سید یحیی صفوی در نشست علمی سیاست همسایگی با تأکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه ای تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفوی افزود: این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری های نوین، فرهنگی، رسانه ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تاکید کرد:بر اساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می توانیم با کشورها طرح همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم البته ممکن است کشورها در این مسیر در برخی از حوزه ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ١٥ کشور همسایه می تواند موجب افزایش اعتماد منطقه ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می تواند با هر کدام از کشورهای همسایه راهبرد همه جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشورها گسترش دهد.

صفوی با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین 1424 شمسی گفت:ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

صفوی با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می تواند با تقویت فرصت های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

در ادامه این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه گفت: نشست تدوین سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است که در بهمن ماه سال ١٤٠٠  برگزار خواهد شد.

وی با تشریح مفاهیم نظری سیاست همسایگی و سطح تحلیل، به نسل های مطالعات منطقه ای بر مبنای جغرافیا، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هویت اشاره کرد و با  طرح سؤال و تحلیل اینکه آیا همسایگی و جغرافیا لزوماً مبحث در هم تنیدگی را در برمی‌گیرد و مرزها در این بین چه نقشی ایفا می نمایند، اظهار کرد: باید توجه داشت که در همسایه بودگی عناصر بالفعل و بالقوه به صورت توامان و روش های استقرایی و قیاسی حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست تخصصی،  مجید قافله باشی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی،  سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و سایر اساتید و مسئولان حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را پیرامون سیاست ایران در کشورهای همسایه، اقتصاد سیاسی، نقش اشتراکات فرهنگی و تمدنی در سیاست همسایگی بیان کردند.

در پایان این نشست دکتر سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بر شماری محورهای همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی، ایران و ترتیبات امنیتی منطقه­‌ای، ایران و همگرایی اقتصادی منطقه­‌ای ، ایران و همکاری­‌های زیست محیطی منطقه­‌ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، کدهای ژئوپلتیک ایران و همسایگان، رقابت­‌های ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و همسایگان، ایران و محور مقاومت، ایران، همسایگان و کریدورهای منطقه­‌ای و بین المللی، ایران و سازمان همکاری های شانگهای محورهای اصلی این همایش هستند.

وی افزود: اساتید و کارشناسان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی همایش به آدرس Ian.iiwfs.com مقالات خودشان را ارسال کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این همایش با دبیری علمی  سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بهمن ماه سال 1400 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرلشکر صفوی جهان اسلام نقش ایران در منطقه آینده پژوهی جهان اسلام ایران و همسایگان سیاست همسایگی امور خارجه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمارهای شغلی آمریکا در ماه آوریل بر خلاف ماه گذشته شتاب خود را از دست داد. نرخ بیکاری بار دیگر شیب صعودی به خود گرفت و در پله 3.9 درصدی ایستاد و فرصت‌های شغلی جدید نیز از پیش‌بینی‌ها مبنی بر ایجاد 190 هزار شغل جدید کاهشی‌تر شد و به 175 هزار نفر رسید.

داده‌های نامطلوب بازارکار این سیگنال را به اقتصاددانان می‌دهد که اقتصاد آمریکا دیگر تحمل نرخ بهره در سطوح 5.25 تا 5.5درصدی و همچنین سطوح بالاتر از این رقم را نداشته و پاول نباید از سیاست‌های پولی انبساطی کناره‌گیری کند. ناگفته نماند که آغاز این سیاست‌ها نیازمند پیش‌زمینه‌هایی از جمله اطمینان از عدم بازگشت تورم در ماه‌های آتی است. با کاهش شتاب داده‌های شغلی ایالات‌متحده، شاخص ارزی آمریکا که در نتیجه سیگنال‌های اقتصاددانان شیب صعودی به خود گرفته بود، بار دیگر به کف 105 واحدی سقوط کرد و فرصت دوباره‌ای برای تقویت طلا و بیت‌کوین فراهم کرد. بیت‌کوین روز گذشته در ساعت 17به وقت تهران با رقمی معادل 64 هزار و 400 دلار  در حال معامله بود.

 پاول بر سردوراهی

گزارش‌های اقتصادی آمریکا از جمله رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول 2024، داده‌های شغلی، تورم و شاخص مدیران‌خرید در ماه‌های اخیر جرمی پاول را بر سر دوراهی تشدید سیاست‌های انقباضی و آغاز سیاست‌های انبساطی قرار داده است. تبعات این دوراهی بر بازارهای جهانی اثر‌گذار بوده و موجب نوسان قیمتی دارایی‌های این بازار خواهد شد؛ زیرا در صورت آغاز دوباره چرخه ضد تورمی، گرچه تورم شیب نزولی به خود می‌گیرد، اما نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، فعالیت‌های اقتصادی و بازار کار آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و از شتاب آنها جلوگیری می‌کند. صاحب‌نظران این روند را تایید کردند. البته آنها در خصوص آغاز سیاست‌های انبساطی تردید داشتند و تاکید کردند که در صورت آغاز زودهنگام کاهش نرخ بهره، بازگشت تورم به سطوح بالاتر دور از انتظار نخواهد بود. قابل ذکر است که گزارش تورمی در ماه آوریل که در15 مه منتشر خواهد شد می‌تواند اندکی از تردید پاول را کم کند و مسیر روشن‌تری را در اختیار پاول و سایر سیاستگذاران قرار دهد. برای درک بهتر این موضوع باید تا انتشار گزارش تورمی و همچنین واکنش سیاستگذاران به آن منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

دیگر خبرها

  • نکونام: بهترین بوده‌ایم، بهترین هستیم و باید بهترین باشیم
  • طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد