جایزه بهترین مستند جشنواره دهوک برای «نان مقدس»
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۵۷۳۳۸
منصور جهانی ـ فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زندهیاد رحیم ذبیحی و به تهیهکنندگی تورج اصلانی، جایزه بهترین فیلم مستند بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» در هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» در را تصاحب کرد.
فیلم مستند «نان مقدس» (نانی پیروز) Holy Bread آخرین اثر روانشاد رحیم ذبیحی، به تهیهکنندگی تورج اصلانی و محصول کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie؛ بعد از حضور در جشنوارههای معتبر جهانی و کسب چندین جایزه مهم؛ در جدیدترین و دهمین اکران بینالمللی خود، با حضور تورج اصلانی تهیهکننده و الهه نوبخت پخشکننده بینالمللی این اثر، در بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» در هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» در اقلیم کردستان عراق و در دو سانس مختلف از جمله؛ در ساعت 17 روز پنجشنبه 27 آبان ماه امسال (18 نوامبر 2021) در سالن سینمایی «دهوک مول» و همچنین در ساعت 11 قبل از ظهر روز جمعه 28 آبان ماه جاری (19 نوامبر 2021) در سالن سینمایی «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان به نمایش در آمد و مورد استقبال نویسندگان، منتقدان سینمایی، روزنامهنگاران، خبرنگاران و همچنین تماشاگران حاضر در این رویداد سینمایی قرار گرفت و توانست جایزه بهترین فیلم مستند بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» این دوره از جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» را از آن خود کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
الهه نوبخت این جایزه را به نمایندگی از عوامل «نان مقدس» به عنوان تهیهکننده مشترک این اثر مستند دریافت کرد و در سخنان کوتاهی بعد از دریافت این جایزه گفت: درود بر روح زندهیاد رحیم ذبیحی و با تشکر از جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک»، «نان مقدس» بعد از حضور در جشنوارههای بزرگ و معتبری همچون؛ «ایدفا» IDFA، «هات داکس» Hot Docs و «زاگربداکس» ZagrebDox ما امروز در دهوک هستیم. جاییکه بهترین مقصد و مکان نمایش این فیلم بود؛ در واقع جاییکه زبان مادری شخصیتهای مستند «نان مقدس» است و این اثر مستند به این زبان، خلق شده است.
وی همچنین گفت: خیلی خوشحالیم که «نان مقدس» جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» را گرفت و خوشحالیم از اینکه این جشنواره، شرایطی فراهم کرد که در آن به زندگی واقعی کولبرها هم پرداخته شود و بتوانیم صدای کولبرها و کارگرهای بیصدا را هم بشنویم.
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» این دوره از جشنواره بینالمللی فيلم «دهوک»، عبارت بودند از: «طلال دیرکی» Talal Derki کارگردان از کردستان سوریه، خانم «باوی یاسین» Bavi Yasin کارگردان و تهیهکننده از کشور بلژیک و «شمال صبری» Shamal Sabri تهیهکننده مستقل و مدیر دفتر انستیتو آلمانی «گوته» در اقلیم کردستان.
«نان مقدس» توسط شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت پخش جهانی میشود.
جشنواره بینالمللی فيلم «دهوک» به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» و با مدیریت هنری «شوکت امین کورکی» با یاد «یولماز گونای» Yılmaz Güney کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره بینالمللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با هدف پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و ایجاد تبادل فرهنگی میان ملتهای دنیا تأسیس شده است.
هشتمین دوره این رویداد سینمایی با نمایش 94 اثر در قالب فیلمهای بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخشهای مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان» شامل؛ 9 فیلم بلند سینمایی، 5 فیلم مستند و 9 فیلم کوتاه، بخش رقابتی «سینمای کُردی» شامل؛ 6 فیلم سینمایی، 6 فیلم مستند و 12 فیلم کوتاه، بخش «چشمانداز سینمای جهان» شامل؛ 8 فیلم سینمایی، 3 فیلم مستند و 7 فیلم کوتاه، بخش «پانورامای سینمای کردستان» 17 فیلم کوتاه، بخش «نمایش ویژه سینمای افغانستان» 8 فیلم بلند و نیز در بخش «نمایش ویژه سینمای کردستان» 4 فیلم بلند؛ در روزهای 24 آبان ماه تا یکم آذر ماه جاری (15 تا 22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و همچنین در سالنهای سینمایی مرکز «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار شد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم جایزه بهترین تهیه کننده فیلم مستند فیلم کوتاه بخش رقابتی نان مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»