Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سمت چپ ایوان باب‌الهادی (ع) در صحن مطهر پیامبر اعظم (ص)، پاتوق پسر بچه‌های قد و نیم قدی است که با نشاط و سر زندگی اینجا جمع می‌شوند تا خودشان را برای شنیدن صدای اذان و انجام مسئولیت مکبری نماز‌های جماعت حرم امام رضا (ع) آماده کنند. آن‌ها تعدادی از ۴۰۰ نوجوان خوش‌صدایی هستند که مکبر نماز‌های حرم‌اند و هر روز، صدای خوششان در صحن‌ها و رواق‌ها به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیکی‌های ظهر که می‌شود در محل اقامه نماز‌های جماعت در حرم مطهر امام رضا (ع)، مُکَبران نوجوانی را می‌بینیم که پیش روی زائران می‌ایستند و با سلام و صلوات، جمعیت را به اقامه نماز جماعت فرا می‌خوانند. نوجوانانی که مکبر‌شدن را راهی برای نشان‌دادن ارادت و خدمت به حضرت رضا (ع) انتخاب کرده‌اند. پای صحبت‌های این مکبران نوجوان حرم نشسته‌ایم و برایمان از عشق و ارادتی می‌گویند که شاید نظیرش در دنیای آدم‌بزرگ‌ها کمتر دیده شود.

مکبر ۱۲ ساله، حافظ ۵ جزء قرآن

نماز جماعت ظهر و عصر تمام شده، بچه‌ها یکی‌یکی وارد واحد امور مکبرین می‌شوند، تجهیزات همراهشان را در محل مخصوص خود قرار می‌دهند و هر کدام روی یک صندلی می‌نشینند تا کمی استراحت کنند. پارسا مَکَندی، مکبر ۱۲ ساله حرم و حافظ پنج جزء قرآن کریم است که مقام‌های ارزشمندی در حوزه قرائت قرآن در استان کسب کرده است.

پارسا که دو بار در هفته برای خدمت به صحن و سرای امام رئوف می‌آید، از شور حال بی‌مثالش برای خدمت در حرم رضوی گفت: «اصلاً فکر نمی‌کردم که توفیق خادمیاری برای امام رضا (ع) را داشته باشم و حالا هر وقت که می‌آیم، حس و حال خیلی خوبی دارم. دو سال قبل، از جذب مکبر نوجوان در حرم مطلع شدم، اما نشد که بیایم تا اینکه بالاخره آمدم و پس از موفقیت در آزمون‌های مکبری جذب شدم و به این خدمت افتخار می‌کنم».

از مسجد محله تا حرم امام رضا (ع)

محمدجواد محسنی دانش‌آموز کلاس هشتم است و مقام سوم قرائت قرآن و مقام اول اذان مسابقات استانی را دارد. او از نیت خدمتش را این‌گونه گفت: «روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه به نیت شفای مریضان برای خدمت به حرم امام هشتم (ع) می‌آیم. اعتقاد دارم که همیشه امیدمان باید به خدا و امام باشد. من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم به توفیق مکبری در حرم مطهر امام رضا (ع) دست پیدا کنم، اما برحسب اتفاق، یک نفر در مسجد محله‌مان به من گفت که امکانش وجود دارد، من به واحد مکبران نوجوان در حرم مراجعه کردم و پس از موفقیت در آزمون به افتخار خدمت نائل شدم».

بیشتر بخوانید

نوجوانان مشهدی،مکبران افتخاری حرم امام هشتم(ع)+فیلم

او از روز‌های خوش مکبری در حرم و چگونگی خدمتش گفت: «هر مکبر موظف است یک ساعت و نیم قبل از هر اذان به دفتر امور مکبرین مراجعه کند. بعد از آن با هماهنگی مسئولان واحد و با برداشتن تجهیزات صوت به محل اعلام شده می‌رویم و صبر می‌کنیم امام جماعت بیاید و اقامه نماز، ما هم مکبری کنیم، بعد از اتمام نماز هم دوباره به دفتر باز می‌گردیم».

مکبری یک کلاس ششمی پر شر و شور به سبک عبدالباسط

سجاد عباسیان یک کلاس ششمی پُر شَر و شور این واحد است که یکشنبه و سه‌شنبه برای خدمت می‌آید و به سبک عبدالباسط اذان می‌گوید. حضور او در کنار محمدمهدی پورعباس ۱۷ ساله که بسیار آرام و بی‌صدا است، دقیقاً حال و هوای گروه‌های دوستی این سن را دارد.

محمدمهدی از آزمون‌های سخت ورودی برای مکبری یاد کرد و گفت: «مکان‌های مختلفی در حرم برای خادمیاری رفتم تا خادمیار حضرت شوم، اما نشد تا اینکه از طریق تشویق یکی از مکبران حرم که به مسجد محله‌مان آمده بود با این واحد آشنا شدم و برای خادمیاری اقدام کردم و شکر خدا پذیرفته شدم. البته پذیرفته شدن در اینجا هم ساده نبود، طی چند مرحله آزمون‌هایی با نظارت اساتید برجسته برگزار شد که حسابی روی رعایت نکات صوت و لحن دقت داشتند».

می‌خواهم با سجاد عباسیان هم گفت‌وگو کنم، اما آنقدر غرق هیجان و شیطنت دوره نوجوانی است که لحظه‌ای آرام نمی‌گیرد و مدام در حال شوخی با دوستانشان است.

حفظ کل قرآن با حمایت پدر و مادر

محمدجواد خوشخویی هم یک کلاس ششمی ریز نقش است که حتی لباس فرم خادمیاری هم بزرگ‌تر از قد و قامتش است. محمدجواد از سه‌سالگی به‌واسطه تلاش‌های پدر و مادرش شروع به حفظ قرآن کرده و اکنون حافظ کل قرآن کریم است. گفت:« قبل از پیش دبستانی شروع به حفظ قرآن کردم و آنقدر برایم برکت داشت که لکنت زبانم هم برطرف شد، حالا هم افتخار می‌کنم که خادم امام رضا (ع) هستم».

او از نقش حمایت‌ها و مشوق‌های دیگران در این مسیر گفت: «وقتی برای مکبری به حرم می‌آیم خیلی‌ها مرا تشویق می‌کنند و حتی به من هدیه تبرکی می‌دهند که انگیزه من را بیشتر می‌کند، اما مهم‌تر از همه اینکه، این مرتبه و پیشرفت را مدیون پدر، مادر و اساتیدم هستم که با زحماتشان من به این افتخار رسیدم».

سه دهه مکبری نوجوانان در حرم

محمدامین سعادتی کارشناس حرم مطهر و مسئول بخش امور مُکَبّرین حرم مطهر است. او به پیشینه ایجاد واحد نماز در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: بخش نماز از قدیمی‌ترین بخش‌های حرم مطهر بوده که قدمتی بسیار طولانی دارد و همواره و در نظر زائران و مجاوران همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است».

او افزود: «بعد از انقلاب اسلامی در سال ۶۳ ساختار بخش نماز در حرم مطهر کامل‌تر شد و یکی از بخش‌های آن مربوط به مکبرین اختصاص داده شد. در گذشته افراد بزرگسال، در این بخش به‌عنوان مکبر نمازگزاران خدمت می‌کردند، اما از سال ۹۵ با هدف استفاده از ظرفیت نوجوانان در خدمت مکبری حرم، از این گروه سنی هم استفاده شده است».

مکبر حرم مطهر رضوی ضمن بیان اهداف جذب نوجوانان به این خدمت ادامه داد: «روند جذب نوجوانان مکبر تسهیل شده و افراد مستعد و توانمند از بین مداحان، حافظان و قاریان برای این خدمت در حرم مطهر جذب شدند. در حال حاضر هم ۴۰۰ مکبر جوان و نوجوان در ۲۰ نوبت نماز؛ در حرم مطهر مشغول خدمت هستند و حداقل در هفته یک‌بار توفیق مکبری در نماز‌های حرم مطهر را پیدا می‌کنند».

سعادتی بیان کرد: «در سال‌های نخست تعداد مکبران ۱۰ نفر بود، اما در حال حاضر برنامه‌ریزی برای جذب سه هزار مکبر نوجوان در دستور کار قرار گرفته است. هدف از این جذب هم به‌کارگیری مکبران نوجوان در حرم مطهر، مساجد، مدارس و حتی خانه‌ها است که برای محقق‌شدن آن نهاد‌هایی مانند آموزش و پرورش در قالب طرح گلدسته‌های رضوان با ما همکاری دارند و امیدواریم گامی اساسی در استفاده از ظرفیت نوجوانان توانمند در زمینه تربیت قرآنی و ترویج نماز و مکبری برداریم».

منبع: تسنیم

انتهای پیام//ف. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حرم مطهر رضوی خادمیاران رضوی حرم مطهر برای خدمت حرم امام امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۸۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)

معاونت تبلیغات اسلامی حرم رضوی به مناسبت فرارسیدن شهادت رئیس مذهب شیعه، حضرت امام‌ جعفرصادق (ع)، ویژه‌برنامه‌هایی را در آستان ملکوتی امام رضا (ع) تدارک دیده است.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی اظهارکرد: ویژه برنامه‌های شهادت امام جعفر صادق (ع) با محوریت رواق بزرگ امام خمینی (ره) از شامگاه جمعه و همزمان با شب شهادت این امام همام با قرائت زیارت امین‌الله و مرثیه‌سرایی توسط مداح و ذاکر نام‌آشنای اهل بیت (ع)، آقای احمد واعظی، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا آغاز می‌شود.

وی افزود: سخنرانی پیرامون شخصیت ششمین امام شیعیان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی اوسطی، مرثیه‌سرایی و عزاداری با نوای ذاکران اهل بیت (ع)، آقایان سید محمود علوی و مرتضی اسلامی‌نژاد، از دیگر برنامه‌های شب شهادت این امام همام خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی بیان کرد: در شامگاه شهادت امام جعفر صادق (ع) همچنین زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی میهمان محفل شعرخوانی با حضور جمعی از شاعران آئینی از جمله حجج‌الاسلام سید ابوالفضل مبارز، سید رضا یعقوبی آل، علیرضا خاکساری و علی مقدم خواهند شد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در ادامه به تشریح ویژه برنامه صبح شهادت امام صادق (ع) پرداخت و اظهار کرد: این مراسم روز شنبه پانزده اردیبهشت، ساعتی قبل از اذان ظهر با قرائت زیارت امین‌الله و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانی‌ها با صدای کبیر قلندرزاده آغاز می‌شود و با بیان احکام دینی توسط حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: اجرای برنامه سرود و همخوانی توسط گروه گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آئینی با نوای شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت (ع)، آقای مصطفی جلیلیان مصلحی، و مرثیه‌سرایی و عزاداری در سوگ شهادت صادق آل محمد (ع) از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام صادق (ع) خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: در این مراسم، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت‌نامه امام صادق (ع) که توسط آقای قاسم پناهی قرائت می‌شود، به محضر این امام همام عرض ارادت خواهند کرد.

وی اظهارکرد: ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در شامگاه شهادت این امام بزرگوار نیز ادامه دارد و این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با قرائت زیارت امین‌الله با نوای احمد واعظی، شعرخوانی شاعر آئینی، آقای علی زمانیان، سخنرانی آیت‌الله سید علیرضا صدر حسینی و عزاداری و مرثیه‌سرایی آقایان جعفر ملائکه و امیر عارف همراه خواهد بود.

کد خبر 750157

دیگر خبرها

  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع)
  • ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • اعلام ویژه برنامه‌های شهادت امام صادق (ع) در حرم مطهر شاهچراغ
  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی