Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تاکید کرد که با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشیم.

سید یحیی صفوی در نشست علمی سیاست همسایگی با تأکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه ای تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفوی افزود: این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری های نوین، فرهنگی، رسانه ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

رئیس مرکز آینده پژوهی جهان اسلام تاکید کرد:بر اساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می توانیم با کشورها طرح همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم البته ممکن است کشورها در این مسیر در برخی از حوزه ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ١٥ کشور همسایه می تواند موجب افزایش اعتماد منطقه ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می تواند با هر کدام از کشورهای همسایه راهبرد همه جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشورها گسترش دهد.

صفوی با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین ۱۴۲۴ شمسی گفت:ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای‌ و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایندهای درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبردهای پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

صفوی با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشورهای همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می تواند با تقویت فرصت های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

در ادامه این نشست محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه گفت: نشست تدوین سیاست همسایگی، پیش نشست همایش ملی ایران و همسایگان است که در بهمن ماه سال ١٤٠٠  برگزار خواهد شد.

وی با تشریح مفاهیم نظری سیاست همسایگی و سطح تحلیل، به نسل های مطالعات منطقه ای بر مبنای جغرافیا، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هویت اشاره کرد و با  طرح سؤال و تحلیل اینکه آیا همسایگی و جغرافیا لزوماً مبحث در هم تنیدگی را در برمی‌گیرد و مرزها در این بین چه نقشی ایفا می نمایند، اظهار کرد: باید توجه داشت که در همسایه بودگی عناصر بالفعل و بالقوه به صورت توامان و روش های استقرایی و قیاسی حائز اهمیت است.

در ادامه این نشست تخصصی،  مجید قافله باشی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی،  سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و سایر اساتید و مسئولان حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را پیرامون سیاست ایران در کشورهای همسایه، اقتصاد سیاسی، نقش اشتراکات فرهنگی و تمدنی در سیاست همسایگی بیان کردند.

در پایان این نشست دکتر سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با بر شماری محورهای همایش ملی ایران و همسایگان گفت: سیاست همسایگی، ایران و ترتیبات امنیتی منطقه­‌ای، ایران و همگرایی اقتصادی منطقه­‌ای ، ایران و همکاری­‌های زیست محیطی منطقه­‌ای، تعاملات علمی، فرهنگی و تمدنی ایران و همسایگان، کدهای ژئوپلتیک ایران و همسایگان، رقابت­‌های ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران و همسایگان، ایران و محور مقاومت، ایران، همسایگان و کریدورهای منطقه­‌ای و بین المللی، ایران و سازمان همکاری های شانگهای محورهای اصلی این همایش هستند.

وی افزود: اساتید و کارشناسان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی همایش به آدرس Ian.iiwfs.com مقالات خودشان را ارسال کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این همایش با دبیری علمی  سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و با مشارکت وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام و با همکاری دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: صفوی آینده پژوهی جهان اسلام ایران و همسایگان سیاست همسایگی امور خارجه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

به گزارش آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد