Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یکی از طرح‌های محوری و اصلی حوزه سلامت و بهداشت آموزش و پرورش را جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی عنوان کرد و گفت: هرساله در اوائل آذر ماه شاهد آغاز عملیات اجرای سفیران سلامت دانش آموزی هستیم، هرچند جریان سازی موضوع، ابلاغ بخشنامه ها، نشست توجیهی مدیران مدارس در ابتدای آبان ماه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوش گوار با بیان اینکه در بحث سفیران سلامت آموزش همسالان اتفاق می‌افتد؛ خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های بروز و موثر در میان روش‌های آموزشی که در دنیا دنبال می‌شود آموزش همسالان است و به قول معروف بچه‌ها زبان همدیگر را بهتر می‌فهمند.

او آموزش همسالان و آموزش دانش آموز به دانش آموز را وجه غالب و اثرگذار در بحث سفیران سلامت دانش آموزی دانست و گفت: بعد از انتخاب سفیران سلامت و آموزش آن‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی، این سفیران سلامت، دوستان و همکلاسی‌های خود را مورد آموزش مفاهیم اصلی و پایه‌ای در حوزه سلامت قرار می‌دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته حدود ۴۰ هزار دانش آموز در مجموعه ۳۰۰ هزار نفری دانش آموزان استان به عنوان سفیران سلامت انتخاب کردیم؛ گفت: امسال هدفی که در وزارت آموزش و پرورش برای استان کردستان تعیین شده است ۴۱ هزار نفر از دانش آموزان استان را در قالب سفیران سلامت مورد آموزش قرار خواهیم داد.

خوش گوار با اشاره به اینکه خودمراقبتی کلیدواژه سفیران سلامت است؛ گفت: ما اگر بتوانیم مفاهیم اصلی حوزه سلامت را به دانش آموزان آموزش بدهیم و زمینه به کار گیری این مفاهیم را در زندگی روزمره دانش آموزان فراهم کنیم؛ قطعا سلامت جسمی و روحی و روانی دانش آموزان را تامین کنیم.

او ادامه داد: در طول ۲۲ ماه از زمان شیوع کرونا، شاهد تغییرات گسترده‌ای در سبک زندگی انسان‌ها بودیم و همه حوزه‌های کاری و شخصی ما دچار تغییر شد و حوزه آموزش و پرورش در کنار حوزه اقتصاد بیشترین تغییرات را تجربه کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان  با بیان اینکه در حوزه آموزش هم روال یاددهی و یادگیری ما دچار تغییر اساسی شد و آموزش‌های حضوری به غیرحضوری تبدیل شد؛ اظهارداشت: قطعا آموزش‌های غیر حضوری نمی‌تواند جایگزینی جامع و کامل برای آموزش‌های حضوری باشد و ما شاهد افت تحصیلی دانش آموزان بودیم.

خوش گوار ادامه داد: قرنطینه‌های خانگی و محدودیت‌های ناشی از کرونا و دوری دانش آموزان از محیط‌های اجتماعی و محیط نشاط و شادابی که در مدرسه وجود دارد و فقر حرکتی که پیامد اصلی آن چاقی بود از آفات و مضرات شیوع ویروس کرونا بود.

او خاطرنشان کرد: حوزه سلامت و بهداشت آموزش و پرورش در این اثنا تلاش کرد که حوزه‌ای پویا و فعال متناسب با شرایط کرونایی باشد و استان کردستان یکی از استان‌های پیشرو و موفق در خیلی از طرح‌های ابتکاری و خلاقانه بود و تهدید کرونا به آسیب تبدیل نشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه ما تهدید‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کردیم؛ گفت: حوزه تربیت بدنی برنامه‌های خود را در چارچوب مشخص با رویکرد مقابله با کرونا عملیاتی و اجرایی کردیم.

خوش گوار از تدوین سه هزار محتوای الکترونیکی توسط مراقبین سلامت استان خبر داد و گفت: جشنواره‌ها و رویداد‌های تشویقی، ترغیبی انگیزشی در حوزه‌ها و بازه‌های مختلف عملیاتی و اجرا شد و همه مخاطبین خود را در چارچوب خاصی نگه داشتیم و هدف کلان یعنی ارتقای سواد سلامت دانش آموزان را به جد پیگیری کردیم.

او با اشاره به اینکه حوزه سلامت و بهداشت قبل از شیوع کرونا در حاشیه قرار داشت؛ گفت: با شیوع این ویروس منحوس حوزه سلامت و بهداشت بسیار مورد توجه مسئولین قرار گرفت.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گام اول ارتقای سواد سلامت در میان دانش آموزان را خود مراقبتی، آموزش مفاهیم پایه و اساسی، تغذیه سالم، سلامت فردی، مدیریت استرس و خشم عنوان کرد و گفت: ارتقای سواد سلامت وقتی اتفاق می‌افتاد که ما بتوانیم گام اول خودمان را محکم برداریم.

خوش گوار از سفیران سلامت دانش آموزی مصداقی‌ترین و عینی‌ترین طرحی نام برد که ارتقای سواد سلامت و خود مراقبتی را در بین دانش آموزان ما دنبال می‌کند و گفت: اگر بهداشت فردی شستن دست‌ها یا فاصله اجتماعی را به کار می‌بردیم جان تعداد زیادی از مردم حفظ می‌شد و این اهمیت بهداشت در محیط‌های آموزشی را می‌رساند.

او  با بیان اینکه امسال شاهد بازگشایی تدریجی مدارس هستیم؛ گفت: همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که غالب مردم خواستار بازگشایی مدارس و آموزش‌های حضوری هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در مجموعه آموزش و پرورش تمامی تمهیدات لازم برای بازگشایی مدارس اندیشیده شده است؛ گفت: بیش از ۹۱ درصد فرهنگیان و ۸۴ درصد دانش آموزان استان واکسینه شده اند.

خوش گوار در پایان از دانش آموزان خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی زمینه آموزش حضور حداکثری در مدارس را فراهم نمایند و شاهد بازگشایی کامل مدارس باشیم.

او از تلاش و زحمات مراقبین سلامت تقدیر و تشکر کرد و گفت: دغدغه همه مراقبین سلامت این بود که مدیران مدارس توجه کافی به موضوع سلامت توجه نمی‌کنند، اما با شیوع ویروس کرونا مراقبین سلامت از حاشیه به متن آمدند و مراقبین سلامت باید از این فرصت استفاده کنند.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش آموزان سفیران سلامت سفیران سلامت دانش آموزی حوزه سلامت و بهداشت ارتقای سواد سلامت مراقبین سلامت دانش آموزان خوش گوار آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۵۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت و ضرورت تلاش برای توسعه اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت‌ماه در کمیته استانی بهداشت، تغذیه و ایمنی که با همراهی مسئولان بهداشت سازمان آموزش و پرورش فارس برگزار شد، تلاش برای تامین سلامت دانش‌آموزان را یک ضرورت خواند که در این زمینه والدین و معلمان، نقش بسیار مهمی دارد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری، نیز مواردی مطرح کرد و راهکارهایی در خصوص همکاری مشترک دو مجموعه در این زمینه ارائه داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، ضمن بیان توضیحاتی درباره وظایف مشترک مجموعه سلامت با سازمان آموزش و پرورش، از مسئولان مدارس خواست تا در این راستا با مجموعه سلامت همکاری بیشتری داشته و بر مصرف مکمل‌های توزیع شده در مدارس نظارت کنند.

عباس رضائیان‌زاده ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های سلامت‌محور مسئولان آموزش و پرورش استان در مدارس، مطالبی درباره پیگیری برای مشارکت خیرین تامین سلامت فارس در تامین مکمل در مدارس؛ مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد؛ اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف بهداشت دهان و دندان؛ پایش و غربالگری سلامت دانش‌آموزان و تلاش برای اجرای قوانین جوانی جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد.

محمدرضا کریمی، معاون فنی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش مجموعه سلامت استان و سازمان آموزش و پرورش در راستای سلامت دانش‌آموزان درباره موضوعاتی نظیر چاقی و لاغری دانش‌آموزان؛ عوارض کم تحرکی و تغذیه نامناسب دانش‌آموزان؛ اجرای برنامه بهبود تغذیه و توزیع مکمل یاری آهن و ویتامین D در مدارس؛ ثبت مشخصات دانش‌آموزان در سامانه «سیب» در زمینه دریافت مکمل یاری و چالش‌های تأمین اعتبارات مالی برای تأمین مکمل دانش‌آموزان در مدارس، مطالبی عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • «دبیر کارگروه سلامت مدارس» منصوب شد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند