Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:09:27 GMT

ازدواج به هنگام و آسان، رویایی شیرین برای جوانان

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۰۳۵۳

ازدواج به هنگام و آسان، رویایی شیرین برای جوانان

به گزارش ایرنا،  ارج‌گذاری به جایگاه زنان خانه‌دار و نقش ویژه آنان در خانواده و موضوع ازدواج به هنگام و فرزندآوری از اهمیت بسیار زیادی برای حکومت اسلامی برخوردار است تا آنجا که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید کرده و فرمودند: این دو موضوع از نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است.
ازدواج به عنوان یکی از دستورهای الهی در دین اسلام بر هر زن و مرد مسلمان واجب بوده و در آموزه های اسلامی بر ازدواج به هنگام و بر اساس منطق و شرایط تاکید شده است، همین امر می‌تواند یک فرمول برای ازدواج موفق و تشکیل خانواده‌ای سالم و رو به رشد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات متعدد نظیر رسوم بسیار زیاد ازدواج در جامعه، افزایش چشم و هم‌چشمی و تعیین جهیزیه و مهریه سنگین و از سوی دیگر مشاهده زندگی‌های ناموفق از سوی جوانان علاقه‌مندی به ازدواج کاهش یافته است.
به گفته کارشناسان اجتماعی، کشور ما در حال گذر از یک جامعه سنتی به صنعتی و مدرن است که به هر حال تغییراتی را در پی دارد و مواجهه با آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.
این عده معتقدند، بالا رفتن سن ازدواج،  این روزها به نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و دغدغه‌ای برای جامعه تبدیل شده و ازدواج یک موضوع پیچیده است که برای موفقیت در آن، ملاک‌های فراوانی باید در نظر گرفته شود.
امروزه فرار از ازدواج جوانان در حال تبدیل شدن به یک چالش‌ ‌اجتماعی است و میل و رغبت نسل جوان به ازدواج نسبت به دهه‌های گذشته هر روز کاهش می یابد و میل به تجرد بین آنها روز به روز درحال قوت گرفتن است.
به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین خوشبختانه کرونا با تمام معایبی که در جامعه داشت بسیاری از رسوم ازدواج را کاهش داده و افزایش ۶ درصدی ازدواج در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه قبل ملاک این ادعا است.
امروزه مساله ازدواج و تشکیل خانواده به یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و گام نخست در این مسیر احتمالاً رفع موانع پیش روی جوانان برای ازدواج و گام بعدی برنامه‌ریزی برای افزایش تمایل به تشکیل خانواده و ارائه الگوهای موفق است، حال باید دید برنامه ریزی‌ها در این حوزه تا چه اندازه توانسته ازدواج به هنگام و مناسب را در بین جوانان ترویج کند.

ازدواج آگاهانه و به هنگام ۲ عنصر تشکیل خانواده‌ای موفق در جامعه است

یک روانشناس تربیتی و مدرس دانشگاه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مساله ازدواج در ایران یک بعدی نیست، بلکه به ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی وابسته است و نمی‌توان گفت که کدام یک از این ابعاد، نقش پررنگ‌تری دارند؛ در سال‌های گذشته برخی از خانواده‌ها و کارشناسان هزینه‌های هنگفتی چون جهیزیه و مهریه را عامل مهمی برای ترس از ازدواج عنوان می کردند.
اقدس اعرابیان افزود: در این شرایط راه رفع مشکل به دست خانواده‌ها است و توصیه می‌شود با کاهش تجملات و هزینه‌های گزاف، راه ازدواج را آسان کنند تا ترس جوانان از تشکیل زندگی مشترک کاهش یابد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر ترس‌ از جدایی نیز با مشاهده زندگی‌های ناموفق ممکن است در بین جوانان ایجاد شود اما در این بین معرفی الگوهای موفق ازدواج و معیارهای رسیدن به زندگی موفق می‌تواند بخشی از این ترس‌ها را کاهش دهد.

ازدواج دیرهنگام یک آسیب اجتماعی است
این استاد دانشگاه تاکید کرد: همانطور که در سال‌های گذشته، موج فرهنگی مناسبی برای مقابله با ازدواج زودهنگام ایجاد شده است امروز می‌توانیم ازدواج دیرهنگام را نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی به دنیا معرفی کنیم، چراکه ازدواج دیرهنگام می‌تواند فرصت رشد در زندگی مشترک را از جوانان بگیرد.
اعرابیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از جوانان گمان می‌کنند که ازدواج با افزایش بار مسوولیت‌های اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی آنها مسیر رشد و بهره‌مندی از روزهای جوانی و تکامل را مسدود می کند درحالیکه مطالعه زندگی افراد موفق نشان از این دارد که ازدواج به هنگام و عاقلانه می‌تواند یک همراه زندگی را برای سپری کردن مسیر رشد و ترقی در کنار جوان قرار دهد.
وی با اشاره به آسیب‌های ازدواج دیرهنگام، گفت: کاهش انعطاف‌پذیری زوج ها و در نتیجه ناسازگاری با همدیگر، در اولویت قرار گرفتن مسائل مادی، احتمال ابتلا فرزند آنها به سندرم داون در صورت فرزندآوری، ایجاد نگرش منفی جامعه خصوصاً به دختران و افزایش فساد و مسائل اخلاقی در جامعه از جمله آسیب‌های ازدواج دیرهنگام است.

آموزش‌های پیش از ازدواج راهکار مقابله با ترس جوانان
مدیرکل بهزیستی استان قزوین نیز معتقد است برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج می‌تواند به عنوان یک راهکار برای مقابله با ترس جوانان از ازدواج تأثیر گذار باشد.
علیرضا وارثی در این خصوص اظهار داشت: در نیمه اول امسال بیش از یک هزار و ۷۸۰ نفر در کارگاه‌های آموزش پیش از ازدواج شرکت کرده و در موضوعات مختلف کسب مهارت کردند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در این طرح با تفاهم نامه‌های منعقد شده،  دختران و پسران مجرد استان قزوین از مقطع دبیرستان تا دانشگاه‌ها تحت آموزش‌های مرتبط با ازدواج موفق قرار می‌گیرند که بخش قابل توجهی از این آموزش‌ها در ۲ سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا در بسترهای مختلف فضای مجازی به مخاطبان ارائه شده است.

وارثی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضوری و مجازی، تولید بروشور و اینفوگرافیک برای نشر در بین جوانان، برپایی جلسات هم فکری و تعامل و فعالیت مراکز مشاوره در استان قزوین از جمله اقداماتی بوده که در این خصوص انجام شده است.
وی گفت: خوشبختانه بررسی‌ها نشان می‌دهد رضایت شرکت کنندگان حاضر در این جلسات و کارگاه‌ها تا حد زیادی افزایش یافته است که منجر به تشکیل خانواده‌های موفق خواهد شد.

طرح محب، تصویری روشن از ازدواج و خانواده موفق در اختیار جوانان قرار می‌دهد
مدیر کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: تلاش ما در این کارگاه‌ها ارائه فرمولی برای رسیدن به انتخاب مناسب و درست است و شاید در این مسیر به برخی از جوانان توصیه شود که از ازدواج خودداری کنند و برخی دیگر به مسیر ازدواج هدایت شوند، چرا که اولویت ما تشکیل خانواده‌ای سالم و موفق است و پس از این گام نیاز است تا جوانان به مشکلات و مسئولیت‌های بعد از ازدواج نیز آگاه شوند.
وارثی در خصوص مهمترین اهداف اجرای طرح محب، اظهار داشت: آشنایی با مشکلات سال اول ازدواج برای کمک به انطباق بهتر همسران، پیشگیری از طلاق، افزایش سطح آگاهی و انتخاب شریک مناسب برای زندگی، در دسترس بودن جامعه هدف در مدارس مقطع دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشگاه‌ها و کاربردی بودن مطالب آموزشی ویژه جوانان در آستانه ازدواج از اهداف این طرح است.
وی جامعه هدف این طرح را دختران و پسران در آستانه ازدواج دانست و گفت: در نیمه اول امسال بیش از یک هزار و ۷۸۰ نفر در کارگاه‌های آموزش پیش از ازدواج شرکت کرده و در موضوعات مختلف کسب مهارت کردند.
وارثی تصریح کرد: طرح آموزش زندگی خانواده در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت روان اجتماعی خانواده‌ها شکل گرفته و شامل بهبود و افزایش آگاهی، اطلاعات و مهارت‌هایی است که با توجه به نقشِ محوری خانواده و با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری خانواده‌ها ارایه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: این طرح برای زوج‌های در پنج سال اول زندگی، اجرا شده و محورهایی چون روابط بین همسران و والدین کودک را در طول سال در محیط‌های آموزشی، ادارات، شرکت‌ها و مدارس سطح استان در بر می گیرد.
وارثی خاطرنشان کرد: دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی در معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با هدف افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری، ارتباطی و درمان اختلالات روانی به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد و همچنین خط مشاوره ۱۴۸۰ به عنوان مسیر ارتباطی بین مشاوران و مخاطبان در اختیار مردم قرار دارد که می‌توانند در صورت لزوم از این خدمات بهره گیرند.

۱۵۰ کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در قزوین برگزار شده است
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت ورزش و جوانان، برنامه‌های متعددی را برای ارائه آموزش‌های مورد نیاز به جوانان و خانواده‌های ایرانی تدارک دیده که برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل، حین و پس از ازدواج از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.
علی لطفی افزود: تلاش ما این است که معیارهای انتخاب درست برای ازدواج و آگاهی بخشی در خصوص مسوولیت‌ها و مباحث حین و پس از ازدواج به جوانان ارایه شود.
وی گفت: به این منظور در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی تهیه تولیدات رسانه‌ای با محتوای ازدواج و خانواده در قالب موشن گرافی، پادکست، فیلم مستند و کوتاه تولید شده و در اختیار جوانان قرار گرفته است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۵۰ کارگاه آموزشی در این موضوع در سطح استان قزوین به همت ۹ سازمان مردم نهاد برگزار شده است، امسال نیز ۵۰ کارگاه پیش از ازدواج در استان قزوین برگزار گردید که در نیمه دوم سال برگزاری این کارگاه‌ها با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد.

لطفی اظهار داشت: در استان قزوین ۶ مرکز مشاوره ازدواج دارای مجوز فعال است که تا پایان سال باید به هفت مورد افزایش یابد چون مشاوره‌های صحیح توسط افراد متخصص در این شرایط شیوع کرونا می‌تواند زوج‌های جوان را برای ازدواج آماده کند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع برای رفع مشکلات اقتصادی پیش روی جوانان در حوزه ازدواج نیز از خیران کمک گرفته شده است و هم اکنون دو مرکز خیریه ازدواج در استان قزوین در زمینه مساعدت مالی و تهیه جهیزیه همراه جوانان استان هستند.

طرح ازدواج به هنگام در قزوین اجرایی می‌شود
 مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز از اجرای طرح ازدواج به هنگام در قزوین خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در تلاش هستیم تا ازدواجی آگاهانه را برای رشد روحی و جسمی زوج ها داشته باشیم، چرا که خانواده از مهم‌ترین ارکان‌های جامعه است و جامعه‌ای سالم و موفق به دنبال خانواده‌ای سالم و موفق ایجاد می‌شود.
صدیقه ربیعی با اشاره به افزایش ۶ درصدی ازدواج در قزوین، افزود: در نیمه نخست امسال چهار هزار و ۵۶۹ مورد ازدواج ثبت شده که از این تعداد چهار هزار و ۲۱۶ مورد ازدواج‌ها در مناطق شهری و مابقی نیز در مناطق روستایی استان بوده است.
وی با اشاره به برخی از تبعات افزایش سن ازدواج، بیان کرد: مشکلات مرتبط با بحث فرزند آوری و رشد شخصیتی افراد در دل خانواده را می‌توان از تبعات ازدواج دیرهنگام نام برد و از این رو نیاز است تا خانواده‌ها با پرهیز از تجملات و گرایش به ازدواج آسان، مسیر ازدواج جوانان را تسهیل کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که تشریفات ازدواج در آن بسیار زیاد است که این موضوع، شروع زندگی را برای زوج‌های جوان سخت می‌کند و موضوع مهم دیگر در بحث ازدواج کسب مهارت‌های لازم است که نبود این مهارت‌ها تبعاتی را به دنبال دارد.

وی افزود: اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان تنها راهکار کاهش سن ازدواج و ترغیب جوانان به تشکیل زندگی مشترک است که در این راستا توجه خانواده‌ها به ترغیب و تشویق فرزندان به امر ازدواج و انتخاب صحیح همسر ضروری می باشد.
ربیعی با بیان اینکه تحقق ازدواج آسان در گرو فراهم آوردن کلیه‌ شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است، افزود: در کنار عوامل اقتصادی، آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد در زمینه‌ معیارهای انتخاب همسر، شناخت از ویژگی‌های همسر، آشنایی با حقوق یکدیگر و شناخت نسبت به وظایف خود در زندگی زناشویی است که موجب شکل گیری یک زندگی موفق می شود.

برچسب‌ها ازدواج دانشجویی استان قزوین وام ازدواج ازدواج ساده قانون تسهیل ازدواج جوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازدواج دانشجویی استان قزوین وام ازدواج ازدواج دانشجویی استان قزوین وام ازدواج ازدواج ساده قانون تسهیل ازدواج جوانان بهزیستی استان قزوین ازدواج به هنگام کارگاه های آموزش ازدواج دیرهنگام استان قزوین تشکیل خانواده ازدواج جوانان پیش از ازدواج برای ازدواج خانواده ها خانواده ای کارگاه ها آموزش ها زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست استان قزوین در طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها»

حجت‌الاسلام یوسف پورآرین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پویش زندگی با آیه‌ها که با هدف تبیین ۳۰ آیه قرآن برای اقشار مختلف مردم در ماه رمضان برگزار شد با استقبال خوبی از سوی مردم قزوین روبرو شد.

وی افزود: این طرح یک طرح سراسری و برای همه اقشار در کشور در ماه مبارک رمضان اجرایی شد و در استان قزوین نیز در مرحله نخست با استقبال خوب و کم نظیری مواجه شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: در ارزیابی کلی سازمان تبلیغات اسلامی، استان قزوین توانست عنوان نخست کشور را در این پویش از آن خود کند.

وی ادامه داد: در این طرح بزرگ که در سطح ملی برگزار شد، توسط مبلغین، فعالان رسانه ای، مبلغات، فعالان قرآنی، نوجوانان و جوانان، و همه افرادی که حس می‌شد می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند محتوای در اختیار قرار داده شده به مردم عرضه شد و به لطف خدا نیز استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

حجت الاسلام پورآرین در پایان یادآور شد: مرحله دوم این پویش نیز به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم در این مرحله نیز شاهد استقبال خوب مردم قزوین باشیم.

کد خبر 6100311

دیگر خبرها

  • آموزش پیش از ازدواج و خانواده به بیش از ۶ هزار زنجانی ارایه شد
  • سبقت جهانی ازدواج همراهانه از عاشقانه
  • ایران جزو کشور‌های شناخته شده دنیا در درمان ناباروری
  • رتبه نخست استان قزوین در طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها»
  • نرخ رشد جمعیت در استان گلستان در وضعیت «بحرانی» قرار دارد
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • فعالیت۷۰ مهد قرآنی در مساجد آذربایجان غربی با هدف حمایت از مادران
  • در کنار همه مسایل اقتصادی به ابعاد فرهنگی فرزندآوری توجه شود
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند