Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:44:54 GMT

کاش باران نبارد آب شهرمان قطع می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۶۰۵۲۶

کاش باران نبارد آب شهرمان قطع می‌شود

به گزارش ایرنا شهر لالی که همانند جزیره‌ای در محاصره چندین رودخانه و چشمه سارهای شیرین و همچنین ۹۰ کیلومتر حوضه آبگیر دریاچه سد گتوند قرار دارد اما از داشتن آب پایدار رنج می‌برد. 
محل آبگیری و تاسیسات آبرسانی شهر لالی در دره رگ تراز بخش هتی قرار دارد که محل سر آب تمام کوهستان و دشت های این بخش است و هنگام بارندگی این رودخانه طغیان کرده و هر تاسیسات و ابنیه در سر راه خود را بر می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
در سال‌های گذشته طغیان رودخانه ناشی از بارش شدید باران، موجب شد یک سد تنظیمی در شهرک تراز به طور کامل تخریب شود و در سیلاب سال ۹۲ لالی نیز، تاسیسات آبرسانی این شهر زیر آب این رودخانه رفت و حتی راه عبور و مرور بخش هتی هم که از کنار و بالای این تاسیسات می‌گذرد کاملا مسدود شد.
در آن روزها که در ایام تعطیلات نوروز بود مردم لالی و میهمانان نوروزی به مدت ۲۰ روز آب نداشتند و آب شهر به طور کلی قطع شد و اهالی لالی به چشمه‌های اطراف و خرید آب روی آوردند.
آب تاسیسات آبرسانی لالی از رودخانه تراز تامین می‌شود و جانمایی نامناسب این تاسیسات باعث شده تا در فصل تابستان که دبی رودخانه به کمترین حد خود می‌رسد تامین آب را با مشکل روبه رو کند به طوری که هر روز باید با استفاده از ماشین آلات، محل پمپ‌های آب را گود کرده و سد انحرافی بزنند تا بلکه آب بیشتر جمع شود و به سوی منبع پمپاژ شود.

در بارندگی اوایل هفته جاری در لالی نیز گرچه میزان بارش کم بود اما آب به مدت یک روز کدر شد و آبفا لالی، اطلاعیه‌ای مبنی بر احتمال قطعی و افت فشار آب صادر کرد و از شهروندان خواست در مصرف آب صرف جویی کنند.
مدیر اداره آب و فاضلاب لالی در این باره می‌گوید: همه دعا می‌کنند باران ببارد اما ما دعا می‌کنیم نبارد.
مرتضی مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید این مشکلات بیان کرد: ما از ترس و استرس قطعی آب، برخلاف سایر مردم دعا می‌کنیم حداقل بالادست تاسیسات ما کمتر باران بیاید چرا که محل آبگیر ما در بستر رودخانه تراز است.
مرتضی مرادی افزود: در سال‌های پیش نیز در اثر بارندگی و طغیان رودخانه هفته‌ها آب آشامیدنی شهر لالی دچار قطعی کامل شد و مشکلات فراوانی برای شهروندان به وجود آمد.
وی ادامه داد: متاسفانه در فصل تابستان هم مشکل کمی و کیفی تامین آب از این رودخانه به دلیل کمی دبی آن را داریم که برای برون رفت از این مشکل طرح حفر چاه‌های بخش هتی لالی داده شد. 
رییس اداره آب و فاضلاب لالی بیان کرد:هم اکنون چاه‌ها حفر و بخشی هم از خط انتقال آب کار شده است اما انتظار داریم دستگاه متولی سریعتر کار را تمام کند تا آب وارد مدار شبکه توزیع شهر شود.
فرماندار لالی نیز درباره پروژه خط انتقال آب از چاه‌های بخش هتی گفت: طول خط انتقال این پروژه ۲۰ کیلومتر است که تاکنون ۱۲ کیلومتر حفاری و لوله گذاری انجام شده است.
گودرز ترکی زاده افزود: پیمانکار در هشت کیلومتر باقی مانده مشغول کار است که امیدواریم با تزریق به موقع اعتبار از سوی سازمان آب و برق خوزستان که متولی انجام کار است، این پروژه سرعت بیشتری گیرد. 
وی ادامه داد: طبق مصوبه نشست مهر امسال مقرر شد این پروژه تا پایان سال تمام و آب وارد مدار شود.
فرماندار لالی گفت: اعتبار اولیه این پروژه ۳۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۶ بود که با توجه به تعدیل و افزایش قیمت‌ها به بالای ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

شهرستان لالی با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت در شمال خوزستان واقع است و مرکز آن با اهواز ۱۷۰ کیلومتر اهواز فاصله دارد.

برچسب‌ها لالی آب و فاضلاب سازمان آب و برق خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لالی آب و فاضلاب سازمان آب و برق خوزستان لالی آب و فاضلاب سازمان آب و برق خوزستان بخش هتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین

روسیه روز شنبه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد و برق در برخی مناطق این کشور قطع شد.

به گزارش فارس؛ «جرمان گالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین گفت که روسیه روز شنبه به تاسیسات انرژی اوکراین در سه منطقه این کشور حمله کرد.
 
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.

شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از 22 مارس به این سو، نیروهای روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می کنند.

با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.

تحلیلگران معتقدند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.

نیروهای روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • شهر شلوغ پلوغ
  • خروش آبشار فصلی بر اثر بارش‌های اخیر در منطقه کیش انجیرو روستای گوجر + فیلم
  • اطلاعیه قطعی آب شهرک خاوران تبریز
  • مقام سازمان ملل : آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • مقام سازمان ملل: آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم