Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-با هدف توسعه خدمات فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی و در همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی، ۳۰ پایگاه تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از آستان نیوز، مراسم افتتاح 30 پایگاه تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با یکصد و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با حضور رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی و مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در موزه قرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افتتاح این پایگاه‌های تخصصی، از این پس متخصصان مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی که در کانون‌های خادمیاری استان‌های مختلف فعال هستند، با حضور در کتابخانه‌های عمومی منتخب، خدمات رایگان مشاوره را به مراجعه‌کنندگان ارائه خواهند کرد.

اجرای این طرح گامی مهم در راستای تقویت جایگاه کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی مورد اعتماد خواهد بود و بستر لازم برای ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات تخصصی مشاوره را نیز فراهم خواهد کرد.

کتابخانه، بهترین بستر برای تعاملات اجتماعی

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ اجتماعی، این مکان را مناسبت‌ترین فضا برای تعاملات اجتماعی برشمرد.

وی با اشاره به منابع غنی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تورق این منابع و نسخ ارزشمند را آرزوی هر پژوهشگر فرهیخته‌ای عنوان کرد و تسهیل دسترسی به این منابع را از وظایف کتابخانه‌ها برشمرد.

طالبی همچنین تأمین نیاز مخاطبان در تمامی زمینه‌های مطالعاتی را از جمله وظیفه کتابخانه‌ها برشمرد و حضور گسترده افراد جامعه در مکان‌های فرهنگی همچون کتابخانه را زمینه‌ساز پیشرفت و تعالی آن جامعه عنوان کرد.

استقبال از یک عاشقانه مادرانه/ کتابی که رهبر انقلاب آن را «عالی» توصیف کردندتقریظ رهبر انقلاب بر کتاب "تنها گریه کن" رونمایی شد/ وزیر ارشاد: اجازه نمی‌دهم مرزهای ایمانی جامعه جابه‌جا شودموقوفاتی با نیت ترویج کتاب و کتابخوانی / با اهدای یک جلد کتاب هم می‌توان واقف شد

وی افزود: کتابخانه به عنوان یک نهاد اجتماعی می‌بایست در راستای تعاملات میان نهادهای اجتماعی نقش خود را ایفا کند که این امر زمینه‌ساز اعتماد مخاطب به این نهاد فرهنگی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان‌رضوی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای حرکت کشور به سمت مطالعه، خانواده را آغاز این حرکت عنوان کرد و استفاده از خدمات متنوع در کنار فضای مطالعاتی را زمینه‌ای برای جذب افراد مختلف یک خانواده به حضور در کتابخانه برشمرد.

وی حضور خادمیاران متخصص مشاوره رضوی در کتابخانه‌ها را یک نوآوری در مجموعه آستان قدس رضوی برشمرد و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت خادمان رضوی برای رفع دغدغه مؤمنین، مشمول این روایت امام رضا(ع) است که می‌فرمایند: «هرکس رنج و غصّه و مشکلی را از یک مؤمن برطرف سازد، خداوند غصه‌های آخرت را از او دور می‌کند».

سبزیان همچنین به همکاری نهاد عمومی کتابخانه‌ها در توسعه این طرح اشاره کرد و گفت: در کنار کتابخانه که محل تعاملات اجتماعی عالمانه است از حضور مشاوران استقبال می‌کنیم.

هم‌افزایی نهادهای فرهنگی در توسعه طرح‌های ملی

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتاب‌خوانی کشور نیز در ارتباط وبیناری با این مراسم، هم‌افزایی نهادهای فرهنگی کشور را لازمه توسعه طرح‌های ملی دانست.

وی با بیان اینکه کتابخوانی و پرداختن به آن با پایان هفته کتاب تمام نمی‌شود، تصریح کرد: در رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی استفاده از ظرفیت و بستر کتابخانه فراتر از نگاه سنتی و عمومی است.

رمضانی، به تغییر نگاه مردم به کتابخانه در یک طرح ملی به عنوان یک ضرورت اشاره داشت و تأکید کرد: کتابخانه برای اینکه محل اعتماد شود نیاز به کار فرهنگی دارد که اجرای طرح مشاوره در فضای کتابخانه‌ها، نمونه‌ای از این حرکت می‌تواند باشد.

مراکز مشاوره خادمیاران رضوی در سطح کشور

در ادامه این مراسم به صورت نمادین سه پایگاه مشاوره فعال در کتابخانه‌های شهرهای تربت حیدریه، بیرجند و یزد افتتاح شد.

کتابخانه‌ مرکزی حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد و کتابخانه‌های مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره)، شیخ مجتبی قزوینی(ره)، محمدیه، حضرت معصومه(س)، مسجد پیغمبر اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع)، غدیر بابا علی و کتابخانه امام رضا(ع) در مشهد از جمله کتابخانه‌هایی هستند که از طرح ارائه خدمات مشاوره بهره‌مند شدند. همچنین این طرح در کتابخانه‌های عمومی کرمان، گناباد، قوچان، اهواز، سبزوار، شوشتر، قاین، کاشمر، ابرکوه، بافق، مهاباد، هرات، مروست، میبد، اردبیل و روستای محمدآباد طبس، اجرایی شد.

انتهای پیام/281/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کتابخانه های عمومی آستان قدس رضوی کتابخانه ها تخصصی مشاوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF

به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کشت حلق برای بیماران  CF (اختلال ژنتیکی و ارثی) در بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور (اکبر) انجام می‌شود تا ارزیابی و سنجش بیماری، تشخیص و درمان به موقع صورت پذیرد.

 دکتر رضا وثوقی مقدم افزود: بیماری CF اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث از بین رفتن تنظیم پروتئین‌ها می‌شود.

وی گفت: در نتیجه این بیماری مخاط دستگاه تنفسی، سیستم گوارشی و تناسلی، غلیظ و چسبناک می‌شود و به واسطه چسبناک شدن دیواره مخاط این اندام‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی، چون تنفسی هستند، از این رو باید هر دو سه ماه یک بار حتی در صورت نداشتن وجود علائم برای آزمایش کشت حلق مراجعه کنند.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های صعب العلاج افزود: با فراهم شدن امکانات برای آزمایش این بیماران در واحد آزمایشگاه بیمارستان کودکان اکبر، آزمایش کشت حلق انجام و  آنالیز آن از نظر وجود باکتری‌های پاتوژن و آنتی بیوتیک‌های موثر بر آن باکتری‌ها به پزشکان ارائه می‌شود.

 دکتر رضا وثوقی مقدم گفت: در واحد آزمایشگاه بیمارستان اکبر از وجود استادان مجرب و متخصصان میکروب شناسی برای شناسایی و تشخیص و گزارش انتی بیوتیک‌ها به استاندارد‌ترین و اصولی‌ترین استفاده شده است تا بهترین و مفید‌ترین خدمات به بیماران  ارائه شود.

 

ارائه‌ی خدمات درمانی مربوط به بیماران بزرگسال CF به صورت رایگان در بیمارستان قائم (عج)

فوق تخصص بیماری‌های ریوی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام درمان‌های رایگان مربوط به بیماری CF  اطفال در بیمارستان اکبر گفت: این خدمات درمانی رایگان اکنون به بیماران بزرگسال CF در بیمارستان قائم (عج) هم ارائه می شود.

دکتر داوود عطاران گفت: خوشبختانه با اقدامات تشخیصی و درمانی که به همت همکاران گروه اطفال انجام و در سال‌های اخیر این بیماری خیلی زود تشخیص داده شده است   و در نتیجه طول عمر این بیماران در حال حاضر افزایش یافته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در گذشته بسیاری از بیماران CF به دوران بلوغ نمیرسیدند، اما با اقدامات درمانی که در طی دو دهه گذشته برای این بیماران انجام شده، آنها کم کم به سن بلوغ رسیدند.

دکتر عطاران همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماران بزرگسال  دو - سه سالی است که از دوره کودکی به دوره بزرگسالی و بلوغ رسیده‌اند کهمه متخصصان داخلی لازم است که آگاهی کافی از این بیماری را پیدا کنند و در مواجهه با این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی را داشته باشند.

وی گفت:  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امکان پیوند ریه فراهم شده و درمانگاه پیوند ریه دانشگاه کهدر  دوران کرونا معلق شده بود، در بیمارستان امام رضا (ع) فعال شده است و ما می‌توانیم برای بیمارانی که اندیکاسیون پیوند ریه دارند به آنجا ارجاع دهیم

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است