Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع علم و دین همیشه از موضوعات مناقشه برانگیز بوده و در سالهای اخیر مواضع اهالی علم و دین گاهی به هم نزدیک و گاهی از هم دور شده است.

مهدی گلشنی، استاد بازنشسته فلسفه علم استاد دانشگاه شریف از جمله کسانیست که سالهاست مشغول پژوهش و سخنرانی در حوزه علم و دین است. به عقیده او علم و دین چهار نوع رابطه با هم دارند که عبارت است از تعارض، استقلال، گفتگو و یکپارچگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلشنی معتقداست به طور کلی علم و دین خیلی با هم متفاوت نیستند و یکسری مشترکات دارند، مثلا ایمان هم در علم و هم در دین نقش دارد و بسیار مهم است زیرا جوینده علم باید ایمان داشته باشد که جهان نظم دارد و یا الهام که در هر دو مشترک است. کشفیات دین از طریق وحی صورت می‌گیرد اما بسیاری از مهمترین مسائل علمی از طریق شهود و الهام به دست آمده است، چنانکه بسیاری از فیزیکدانان و ریاضیدانان اعتراف کردند که بعضی از کشفیات آنها الهام یا وحی بوده است و آنها توانسته اند با یک جرقه به جواب سوال خود برسند. جالب اینکه خیلی از ملحدها هم به این کشفیات و الهام اعتراف می کنند. اثبات پذیری و آزمون پذیری نیز از دیگر مشترکات علم و دین است.

کتابهای هاوکینگ منتشر می‌شود اما پاسخ به آنها نه!

گلشنی که عضو مؤسس انجمن بین‌المللی علم و دین کمبریج است، مدتی است که پیشنهاد تاسیس انجمن علم و دین در ایران را داده و با اینکه مجوزش هم از وزارت علوم گرفته ولی هیچ حمایتی برای راه اندازی آن از مرکز، نهاد یا موسسه ای برای راه اندازی و تاسیس آن نگرفته است. این درحالیست که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی چنین انجمنی را دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از اوایل قرن بیستم، حضور دین و فلسفه در محیط های علمی خیلی ضعیف و کمرنگ شد ولی در نیمه دوم قرن بیستم به دلیل برخی تحولات که بنده در مقالات و کتابهایم توضیح دادم دین دوباره به آکادمی ها برگشت ولی شبهات ملحدینی مثل هاوکینگ و داوکینز در غرب منتشر شد و به کشور ما هم رسید. با اینحال درغرب برخی از دانشمندان تراز اول و زیست شناسان و فیلسوفان به ایرادات خداناباورانی مثل هاوکینگ جواب دادند ولی این جواب ها منتقل نشد، دلیلش هم نفوذ عجیب و غریب غرب در کشور ماست.

گلشنی افزود: بنابراین در دانشگاه های ما که بنده مدت طولانی است در آنها حضور دارم این شبهات وجود دارد و فرهنگ اسلامی دیگر حاکم نیست ولی در غرب تازه در این زمینه بیدار شدند و فعالیت های خوبی در حال انجام است و انگلیس و آمریکا و امثال کارهای قابل قبولی در این حوزه انجام داده اند و بیداری حاصل شده است. مثلا دانشگاه کمبریج، آکسفورد و برکلی بخش‌هایی مثل انجمن الهیات دارند و کارهای خوبی انجام می‌دهند. در اروپا هم انجمن الهیات است که هردوسال یکبار جلسه دارد وفیزیکدانان، فیلسوفان و کشیشان شرکت می‌کنند و بنده هم در چند دوره شرکت کردم. یک انجمن بین المللی علم و دین هم است که حدود ۱۷ سال پیش تاسیس شده و بنده هم جزو هئیت موسس آن بودم و بسیار هم فعال است.

چهره ماندگارعرصه فیزیک ادامه داد: در ایران اما هنوز چنین چیزی وجود ندارد در عوض کتاب های علم الحادی و امثال اینها خیلی شایع است. من به اتفاق یکسری از اساتید حوزه و دانشگاه دوسال پیش تقاضای تاسیس انجمن علم و دین را به وزارت علوم دادیم و آنها هم مجوز موقت صادر دادند ولی ما فقط یک حقوق بگیر ساده هستیم و منبع مالی آنچنانی برای راه اندازی یک انجمن نداریم که بخواهیم منابع مالی آن تامین کنیم. چون چنین انجمنی، کلاس، کتاب، مجله، کارگاه آموزشی، سخنرانی و... خواهد داشت. بنابراین از برخی موسسات تقاضای کمک کردیم که یک مکانی برای راه اندازی این انجمن به ما اختصاص دهند اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است با اینکه می دانم خیلی از نهادها و موسسات در کشور هستند که ساختمانهای بسیاری دارند که بتوانند در اختیار ما قرار دهند.

در انتخابات هم صحبت از اقتصاد و سیاست بود نه فرهنگ

برنده دو جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سراغ خیرین هم رفتیم ولی اغلب آنها سراغ تاسیس مدارس و بیمارستان می‌روند و هنوز اهمیت این موضوع را متوجه نیستند. با برخی مراجع هم صحبت کردیم ولی در کشور ما مسئولین خیلی به مسائل فرهنگی اهمیت نمی‌دهند، سیاست و اقتصاد مطرح است ولی فرهنگ اهمیت ندارد. در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم دیدیم که نامزدهای بیشتر به مسائل سیاسی و اقتصادی می پرداختند تا موضوعات فرهنگی. به همین خاطر هم در حال حاضر خبری از فرهنگ اسلامی در جامعه نیست. خبرنگار آمریکایی CNN به تهران آمد و بعد گفت: تهران آمریکایی‌ترین شهری است که من دیدم.

گلشنی با تاکید براینکه در کشور اسلامی تقاضای کمک برای تاسیس چنین انجمنی را کردیم ولی با سکوت و انفعال مواجه شدیم گفت: افرادی هم که تقاضای تاسیس انجمن را کردند ناشناخته نیستند به همین دلیل هم من در حیرتم که ما ادعای پایتخت جهان اسلام وهمه اینها را داریم ولی دربرابر چنین خواسته هایی اینقدر منفعلیم و اقدامی صورت نمی‌گیرد. مگر ما الان انجمن هایی مثل انجمن فیزیک و شیمی و مهندسی و اینها نداریم این انجمن هم یکی مثل آنها.

قرار بر جوانگرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود

وی در پایان درباره اینکه عضو شورای جدید انقلاب فرهنگی نیست توضیح داد: در این دوره قرار بر جوانگرایی بود. از دفتر رهبر معظم انقلاب هم از من خواستند که لیستی را پیشنهاد دهم و بنده هم حدود ۱۰- ۱۵ نفر را برای شورای جدید معرفی کردم.

کد خبر 5359294

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی گلشنی علم و دین فلسفه علم معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی انتشارات سروش هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی رونمایی کتاب روز جهانی فلسفه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر ترجمه ابونصر فارابی نقد کتاب رایزنی فرهنگی برای راه اندازی علم و دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا نیز در مراسم معارفه مدیرکل دادگستر قزوین اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر در دیدار با مسؤولان دستگاه قضائی مطرح می‌شود، اجرای سند تحول قضائی است که باید به نحو احسن محقق شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول به دستگاه قضائی واگذار شده، پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: اگر امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم، توجه لازم نشده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در پیشگیری از جرم نباید فقط از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی و سازمان‌ها انتظار داشت بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بین همه مسؤولان همدلی و همراهی باشد قطعاً در آینده نه چندان دور مشکلات حل می‌شود.

کد خبر 6091146

دیگر خبرها

  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی