Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها- کارتن‌خوابی در فصل زمستان یکی از معضلات استان کردستان به ویژه سنندج است که مسئولان نهادهای متولی می‌توانند با ایجاد گرمخانه‌ها، به صورت موقت تا حدی این معضلات را برطرف کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  سنندج ، گرمخانه نمی‌تواند واژه ناآشنایی برای ما باشد و ولو اینکه خیلی سرسری و بی‌اعتنا از کنارش گذشته باشیم باز این نام را چندباری شنیده‌ایم و اگر پای همنوع دوستی و دغدغه‌های انسانی در میان باشد به یک کنجکاوی تبدیل می‌شود و با کمی جستجو می‌توان دریافت که گرمخانه محلی برای اسکان افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب‌هاست که با گسترش جمعیت و معضلات ناشی از آن ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه وجود افراد بی‌خانمان یا کارتن خواب در سطح شهرهای کشور ما و به تبع در استان کردستان - سنندج مشکل‌آفرین و نیازمند برنامه مدون برای حل ریشه‌ای موضوع است، اما با این حال وجود گرمخانه‌ها می‌تواند حداقل مقداری از آلام این بی‌پناهان بکاهد.

در سنندج به عنوان مرکز استان کردستان شاهد حضور افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب در پارک‌ها و معابر عمومی هستیم که نهادهای متولی همچون شهرداری در این راستا با ایجاد گرمخانه، اقدام به جمع‌آوری و اسکان این افراد کردند.

«پیمان دانش» در قسمت جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در شهرداری سنندج فعالیت خود را آغاز کرده در حال حاضر نیز مسئول گرمخانه‌های سنندج است. در ادامه گفت‌وگوی او با خبرنگار تسنیم را می‌خوانید.

وی در پاسخ به این سؤال که بفرمایید شهرداری سنندج چند گرمخانه برای آقایان و خانم‌ها ایجاد کرده و پذیرش در آن‌ها به چه صورت است؟ گفت: در حال حاضر دو گرمخانه در سنندج دایر است. گرمخانه شماره یک واقع در خیابان 17 شهریور با ظرفیت 40نفر و گرمخانه شماره دو واقع در چهارراه انقلاب با ظرفیت 60نفر وجود دارد. پذیرش در گرمخانه به صورت سیستمی و از طریق اثر انگشت و لنز چشمی صورت می‌گیرد و تمام اطلاعات فرد اعم از مشخصات شناسنامه‌ای، نوع مواد مصرفی، مدت مصرف، وسایل همراه و تاریخ ورود و خروج آن‌ها و دیگر مشخصات در سیستم ثبت می‌شود.

مسئول گرمخانه‌های سنندج افزود: افراد بی‌خانمان، معتاد و کارتن‌خواب در گرمخانه شماره 2 و افراد بی‌خانمان و بهبود یافته در گرمخانه شماره یک اسکان داده می‌شوند. این گرمخانه‌ها شامل سرویس بهداشتی، حمام و تخت است و تعدادی از خیرین و موسسه‌های خیریه سنندج نیز در هفته چندین مرتبه برای این افراد شام تهیه  کرده در غیر اینصورت متاسفانه هیچ کمکی از طرف نهاد و سازمانی دریافت نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که این گرمخانه‌ها از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرده و کنترل و پایش این مکان و افراد پناه داده شده در آن به چه صورت و توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ توضیح داد: طبق قانون و بر اساس آیین‌نامه وزارت کشور در راستای جلوگیری از مرگ و میر افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان و همچنین عدم اسکان آن‌ها در معابر عمومی باید سازمان‌های شهرداری، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، علوم پزشکی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای، دادگستری و فرمانداری با همکاری یکدیگر زمینه امنیت، اسکان، آموزش، بهداشت و درمان، تامین غذا و البسه این افراد را فراهم کنند و پس از بهبودی آنها اقدامات لازم برای آموزش حرفه و شغل مناسب و ایجاد منبع درآمد این افراد را ایجاد کنند اما متاسفانه به جز شهرداری هیچ کدام از نهادهای نامبرده اقدامی برای ساماندهی افراد بی خانمان و معتاد نداشتند.

دانش خاطرنشان کرد: در سال‌های 90 تا 95 افراد اسکان داده شده را با همکاری 10نفر از آقایان و 5نفر از همکاران خانم کنترل می‌کردیم اما در حال حاضر تعداد افراد اسکان داده شده بیشتر از قبل شده و کنترل آنها دشوارتر؛ با این حال به‌جز شهرداری هیچ یک از ارگان‌های دیگر در این باره ما را همراهی نمی‌کنند و از زمان شروع کرونا تاکنون نیز بدون حمایت نهادهای بهداشتی و درمانی، کنترل و اعزام افراد کرونایی به بیمارستان تنها توسط خود ما و با استفاده از وسایل بهداشتی و تب‌سنج‌های تهیه شده از جانب شهرداری انجام می‌شود.

وی با ادعای اینکه هزینه‌های گرمخانه و انشعاب‌های آب، برق، گاز و تلفن و کمک هزینه‌های کمپ از منابع مالی شهرداری تامین می‌شود و هیچ ارگان دیگری حامی ما نیست، عنوان کرد: این در حالیست که بهزیستی و شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر در آیین‌نامه وزارت کشور باید از نظر مالی به گرمخانه‌ها کمک کنند ولی تاکنون در این باره کمکی صورت نگرفته است.

مسئولان استان سمنان با هدف ساماندهی بی‌خانمان‌ها "گرمخانه" راه‌اندازی می‌کنندسرمای زود‌هنگام گرمخانه‌ها را فعال کرد؛ 8 گرمخانه مشهد پذیرای کارتن‌خواب‌ها

مسئول گرمخانه‌های سنندج در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در فصل گرما همانند فصل سرد امکان اسکان وجود دارد و فصل‌ها و ماه‌های مختلف سال بر تعداد پذیرش تاثیر دارد؟ اظهار کرد: در این گرمخانه‌ها افراد بومی و غیربومی اسکان داده می‌شوند با شروع فصل سرما از تاریخ 20آبان لغایت 31اردیبهشت سال آینده این گرمخانه‌ها دایر است، قصد داریم با برنامه‌ریزی مناسب این گرمخانه‌ها به صورت چهار فصل و در تمام ماه‌های سال دایره شود و امسال نیز 4 هزار 721نفر در این گرمخانه‌ها اسکان داده شدند که به دلیل وجود سرما برخی از شب‌ها این تعداد از حد نصاب بالاتر بود به طوری که به جای 60نفر 80نفر اسکان داده می‌شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها و ایجاد گرمخانه چه تأثیری در پیشگیری از رشد و گسترش  ناهنجاری‌های اخلاقی و سالم‌سازی محیط شهر دارد؟ توضیح داد: جمع‌آوری اسکان و ساماندهی افراد کارتن‌خواب امری خداپسندانه است و علاوه‌برآن از فوت افرادی کارتن‌خواب ناشی از سرما و عفونت در برخورد با زباله و محیط کثیف و مصرف مواد در ملا عام جلوگیری می‌کند چراکه حضور معتادان و افراد کارتن خواب در فضاهای عمومی موجب رعب و وحشت خانواده‌ها می‌شود و ناهنجاری‌ها بیماری‌های واگیردار مانند هپاتیت و اچ آی وی را در جامعه گسترش می‌دهد. در گرمخانه شماره 2 زمانی را به مصرف مواد اختصاص داده‌ایم! تا معتادان در فضای باز مانند پارک‌ها کوچه و خیابان‌ها اقدام به مصرف مواد نکنند و در صورتی که دارو مناسبی در اختیار داشته باشیم می‌توانیم به وسیله آنها از مصرف مواد توسط این افراد جلوگیری و به بهبودی آنها کمک کنیم اما متاسفانه با توجه به عدم وجود این امکانات و داروهای مناسب این اقدام امکان‌پذیر نیست.

 مسئول گرمخانه‌های سنندج در پاسخ به این سؤال که با تغییر مدیریت شهرداری وضعیت گرم‌خانه‌های سنندج چه تغییری خواهد کرد؟ مدعی شد:  در طول 11ساله گذشته تاکنون گرمخانه ها سنندج هیچ پیشرفتی نداشته است اما امیدوارم با شروع مدیریت جدید در شهرداری شاهد پیشرفت و اقدامات مناسب در زمینه گرمخانه‌ها و اسکان و ساماندهی معتادان و کارتن‌خواب‌ها باشیم چراکه اعتیاد و کارتن خوابی یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ سؤالی دیگر که آیا سازمان‌های مردم نهاد در متقاعد کردن افراد بی سرپناه برای حضور به گرمخانه وارد عمل شدند؟ افزود: برخی از خیرین و موسسه‌های خیریه سطح شهر با تهیه غذا و تامین هزینه‌های درمان افراد اسکان داده شده و انتقال آنها به بیمارستان‌ها حامی ما هستند و علاوه بر آن در شب‌های عید با تهیه لباس، میوه و شیرینی به دیدار این افراد می‌آیند.

دانش در پاسخ به این سؤال که آیا همین که افراد بی‌خانمان یا ناتوان که در یک جا جمع شوند خود به عاملی برای گسترش کرونا بدل نخواهد شد؟ گفت: کنترل این افراد از نظر بیماری کرونا با استفاده از دستگاه تب سنجی که شهرداری تهیه کرده انجام و در صورت مشاهده مورد مشکوک با 115 تماس گرفته و با تشخیص پزشک به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند و در نهایت با در دست داشتن پاسخ تست منفی کرونا اجازه حضور در گرمخانه را دارند. از ابتدای شروع کرونا تاکنون چندین مورد مثبت کرونا مشاهده شده و حدود 15نفر فوتی شامل زن و مرد داشتیم که چهار نفر از آنها بر اثر کرونا بوده و بقیه آنها نیز در اثر مصرف زیاد مواد مخدر و اوردوز و وجود عفونت زیاد همچنین عدم مراجعه به گرمخانه و مراکز بهداشتی بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اسکان کارتن خواب‌ها و معتادان در گرمخانه راهکاری موقت است، به نظر شما راهکار پایدار و نجات‌بخش این افراد چه چیزی است؟ اذعان کرد: ایجاد گرمخانه و مجتمع‌های داخل شهر موقت است و باید برای ساماندهی افراد کارتن خواب و معتاد اقدامی اساسی انجام داد و مشکلات را از ریشه حل کرد، برای این کار باید یک مکان خارج از شهر برای این دسته از افراد در نظر گرفته تا در مرحله اول اعتیاد آنها ترک شود و سپس آنها را برای حضور در جامعه و آموزش مهارت و سواد آماده کرد و همچنین با ایجاد کارگاه‌ها و مشغول کردن آنها به کار می‌توان از بازگشت آنها به دامان اعتیاد جلوگیری شود.

مسئول گرمخانه‌های سنندج در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه بارها شاهد تکدی‌گری افراد معتاد و بی‌خانمان در سطح شهر هستیم. آیا با این افراد برخود می‌شود؟ توضیح داد: طبق قانون 713 و 712 قانون اساسی تکدی‌گری جرم است برای پایان دادن به آن باید مردم همراه ما باشند و از تکدی‌گران حمایت نکنند و نسبت به آنها ترحم نداشته باشند. در سال 88در سنندج طرح جمع‌آوری تکدی‌گران اجرا و تاحدودی کنترل شد اما از سال 98مجدداً با اجرای طرح پیاده راه فردوسی و باتوجه به اینکه امکان حضور ماشین‌های ما در این مسیر وجود ندارد تکدی‌گران با سوءاستفاد موقعیت و عواطف مردم اقدام به تکدی‌گری می‌کنند در صورتی که نیاز به این پول ندارد و وقتی ما وارد عمل می‌شویم عواطف و احساسات مردم درگیر شده و ناخواسته از آنها حمایت می‌کنند! در حالی که باید همراه ما باشند تا بتوانیم این معضل را مانند شهرهای موفق در این زمینه، کنترل کنیم.

دانش در پاسخ به این سؤال که آمار دقیقی از تکدی‌گران سطح شهر در اختیار دارید؟ اعلام کرد: 90درصد از تکدی‌گران معتاد هستندو ماباقی نیز زنان کولی با فرزندان اجاره‌ای یا تکدی‌گران مهاجر از شهرهای اطراف هستند. در پنج ماهه نخست سال جاری 79نفر متکدی جمع‌آوری شده که از این تعداد 39نفر آنها مرد و 40نفر دیگر زن هستند که 56نفر از آنها متعهد به ترک تکدی‌گری شدند. از این تعداد 11نفر به شهرستان محل سکونت خود منتقل و 4نفر نیز به عنوان بی سرپناه اسکان داده شدند و علاوه برآن 6 کودک کار به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند و در این میان نیز یک نفر تحویل بهزیستی و یک نفر دیگر نیز در مراکز درمانی بستری شده است.

انتهای پیام/485/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پاسخ به این سؤال افراد کارتن خواب افراد بی خانمان گرمخانه ها ایجاد گرمخانه گرمخانه شماره کارتن خواب کارتن خواب ها کارتن خواب بی خانمان اسکان داده مصرف مواد تکدی گران تکدی گری جمع آوری داده شده سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۱۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و اخیراً به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد کرد و به تسهیل‌گری در بخش اجاره می‌پردازد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است. بر اساس بندهایی از این طرح، تمامی قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و نحوه هزینه کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحدهای در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحدهای نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

نوروزی ادامه داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان بخش دیگری از این طرح است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • پاکسازی فضا‌های بی دفاع شهری در منطقه ۱۹ تهران
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • تمهیدات لازم از هم اکنون برای مواکب اربعین اندیشیده شود
  • امداد رسانی به بیش از ۴۸۰۰ سیل‌زده/اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • خبر خوش برای مستاجران