Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مازیار بیگلو در مورد وضعیت صادرات قطعه و طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات اظهار کرد: صادرات قطعه از طریق مستقیم و غیرمستقیم در حال انجام است البته محدود بوده و رقم بالایی ندارد. چراکه بسیاری از خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند دیگر در سطح جهانی تولید ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معضلات تحریم، مسائلی مانند انتقال پول و ارز هم مزید بر علت است. رقم صادراتی قطعه ما الان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که رقم قابل توجهی نیست و پتانسیل بیشتری وجود دارد.

وی افزود: قطعات صادراتی هم اقلامی هستند که مصارف عمومی روی خودروها دارد که از این میان می‌توان به ریخته‌گری خام، رادیاتورها، تزیینات بیرونی و داخلی خودرو و... اشاره کرد. برنامه این بود که میزان صادرات ما بسیار بیشتر شود اما همه مشکلاتی برای قطعه‌سازی به علت کمبود نقدینگی به وجود آمد، عملا پروژه‌های توسعه‌ای قطعه‌سازان برای صادرات را متوقف کرد و نتوانستیم به اهداف نزدیک شویم.

بیگلو در ادامه خاطرنشان کرد: عموم صادرات ما به کشورهای منطقه، کشورهای حوزه CIS و هم‌سود است. با این حال ناچار هستیم صادرات خود را به کشورهای اروپایی به مقاصد ترکیه و دبی صادر کنیم تا آن کشورها مشمول تحریم‌ها نشوند. بنابراین ممکن است بخشی از صادرات ما با مقصد ترکیه یا دبی نشان داده شود اما در اصل به کشورهای اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا هستند.

وی اضافه کرد: متاسفانه با طرح واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات، باعث صادرات اقلام تقلبی خواهد شد. به دلیل رانت و اختلاف قیمت خودروی وارداتی و قیمت آن در بازار، به این سمت حرکت خواهیم کرد که یک سری افراد حقیقی یا حقوقی صادراتی را به دروغ انجام دهند و در قبال آن خودرو وارد کنند. مرقون به صرفه است که شخصی از داخل قطعه بخرد و خارج از کشور حتی آن را منهدم کند و در قبال آن خودرو وارد کرده و با حاشیه بازاری که وجود دارد آن خودرو را به فروش برساند. یعنی صادرات قطعه افزایش می‌یابد اما این صادرات واقعی نیست.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی ایران گفت: به نظر اشکالات فنی زیادی به این طرح وارد است. عنوان کردند که همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند واردکننده خودرو باشند، حتی در رسانه‌ها اعلام کردند که شرط خدمات پس از فروش هم حذف می‌شود. این فاجعه است؛ یعنی خودرویی می‌تواند وارد شود که خدمات پس از فروش آن بر عهده کسی نیست.

وی افزود: با میزان صادرات خودرو و قطعاتی که داریم شاید در سال نتوانیم بیش از ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ خودرو وارد کنیم که این رقم تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت. علاوه بر این همان میزان ۰.۵ میلیارد دلاری که صادرات قطعه انجام می‌شد تا قبل از این در اختیار بانک مرکزی بود و بانک مرکزی از آن برای واردات دارو یا کالاهای اساسی استفاده می‌کرد، با این شرایط عملا ما نیم میلیارد دلار را از اختیار بانک مرکزی خارج کرده‌ایم. با کمبود ارزی که وجود دارد همین رقم هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بیگلو با انتقاد از عدم آزادسازی قیمت خودرو بیان کرد: کاش این طرح همزمان با طرح آزادسازی قیمت خودرو انجام می‌شد که در ازای آن بتوانیم هم بازار داخل را مدیریت کنیم تا قشر کم‌درآمدتر بتوانند از خودروهای داخلی استفاده کند و هم خریدار خودروی خارجی منتفع شوند.

وی تصریح کرد: ما قطعه‌سازانی داریم که خود کار صادرات را انجام می‌دهند، فرض کنیم که یک قطعه‌ساز به عنوان یک شخص حقیقی خودرو وارد کرد، ولی نمی‌تواند تضمین خدمات پس از فروش و تامین قطعات را دهد. ممکن است برخی از قطعه‌سازان در واردات خودرو ورود کنند اما سوال این است که چه اتفاقی برای خودرویی می‌افتد که خدمات پس از فروش ندارد و تامین قطعات برای آن انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ادامه داد: نیت این طرح خیر بوده اما در عمل هیچ تاثیری روی حل مشکلات قطعه‌سازان نخواهد داشت. صادرات رشد پیدا می‌کند اما صادرات کاذب است. یعنی عملا قطعه‌سازان همان کاری که قبلا انجام می‌دادند را باز انجام خواهند داد، مشکلات نقدینگی و مواد اولیه آنها حل نخواهد شد و کماکان قیمت‌گذاری دستوری خودرو گریبان قطعه‌سازان را خواهد گرفت. لذا تاثیر آنچنانی بر روند قطعه‌سازی نخواهد داشت. اگر هم قطعه‌سازی خودرو وارد کند عملا یک سود غیرعملیاتی و خارج از حوزه کسب و کار اصلی است. بنابراین قطعا مشکلات قطعه‌سازان را حل نخواهد کرد.

کد خبر 639345 برچسب‌ها واردات خودرو صادرات مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: واردات خودرو صادرات مجلس شورای اسلامی خدمات پس از فروش واردات خودرو صادرات قطعه قطعه سازان خودرو وارد طرح وارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در گفت‌وگویی رادیویی گفت: اجلاس آفریقا را داشتیم، آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ماست، از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به‌صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد.

وزیر صمت در ادامه تاکید کرد: بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به‌خوبی برگزار شد که می‌تواند تأثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به‌جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم، به‌عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمّیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

وی عنوان کرد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل‌ونقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به‌معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

این مقام مسؤول در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا، گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به‌نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی را که در مسیر صادرات است، برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات‌محور و دانش‌بنیان هستند، شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

وی گفت: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند، به‌زودی اطلاعیه‌ها دراین‌باره منتشر خواهد شد، اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به‌معنای واقعی و الگوی تازه محقق می‌کنیم.

علی‌آبادی موضوع مزاحمت رقیبان ایران را در تجارت عنوان کرد و گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل‌ونقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوب آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند، همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است؛ تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به‌سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به‌مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی‌آبادی همچنین درباره برنامه‌های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه‌ای گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را وارد کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کنند و بخرند.

کد خبر 6089705

دیگر خبرها

  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟