Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که روسیه در تدارک برای میزبانی از نشست سران مسکو، ایوان و باکو است، معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با هم دیدار کردند.

«آذرتاج» خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان خبر داد، علی اف و اورچوک توسعه روابط دوجانبه جمهوری آذربایجان و روسیه از جمله همکاری‌های اقتصادی را ستودند و اعلام کردند که تجارت دو کشور در سال جاری 7 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در این دیدار با تاکید بر علاقه بسیار شرکت‌های روسی به جمهوری آذربایجان، بر حمایت کشورش از فعالیت‌های این شرکت‌ها تاکید کرد.

به روایت آذرتاج، «طرفین (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و معاون نخست‌وزیر روسیه) به طور گسترده در مورد مسائل مربوط به فعالیت شرکت‌های روسی در سرزمین‌های آزاد شده (جمهوری) آذربایجان، افزایش تجارت و سرمایه گذاری متقابل گفت‌وگو کردند».

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان در ادامه گزارش خود از این دیدار نوشت: «آنها (الهام علی اف و الکساندر اورچوک) ابراز اطمینان کردند که روابط (جمهوری) آذربایجان و روسیه با موفقیت در زمینه‌های مختلف توسعه خواهد یافت».

به گزارش این رسانه، دو طرف درباره فعالیت‌ها و همچنین برنامه‌های آتی کمیسیون سه جانبه به ریاست معاونان نخست‌وزیران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان تبادل نظر کردند. رئیس جمهور الهام علی‌اف از تلاش‌های الکساندر اورچوک در این زمینه تشکر کرد».

آذرتاج افزود: «آنها همچنین خاطرنشان کردند که گشایش سریع ارتباطات حمل و نقل بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان به ثبات و توسعه اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد».

سفر این مقام ارشد مسکو به باکو و دیدارش با الهام علی‌اف در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور روسیه قرار است جمعه هفته جاری میزبان نشست سه جانبه سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشد.

کاخ کرملین سه شنبه (دیروز) اعلام کرد که ۲۶ نوامبر (پنجم آذر ماه) نشست ولادیمیر پوتین، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف برای بررسی «گام‌های بعدی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت‌آمیز در قره‌باغ کوهستانی» برگزار می‌شود.

سفر الکساندر اورچوک به باکو با گذشت بیش از دو هفته از سفر او به ایروان و دیدارش با نخست‎وزیر ارمنستان انجام شده است.

طبق روایت دفتر نخست‌وزیر ارمنستان، معاون نخست‌وزیر روسیه در دیدار با پاشینیان درباره اختلاف‌نظرهای ایروان و باکو درباره آتش‌بس سال گذشته رایزنی کردند.

بنا بر روایت دفتر نیکول پاشینیان، الکساندر اورچوک به نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «ما واقعا در چارچوب ماموریتی که شما همراه با رهبران سایر کشورها در چارچوب بیانیه‌های ۹-۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به ما اعطا کرده‌اید، کار می‌کنیم...شما در جریان هستید که کارشناسان راهسازی هم کار کردند که راه‌های مواصلاتی را بررسی کردند...پس از هشتمین جلسه کارگروه مشترک که در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) برگزار شد، به نظر ما به راه‌حل‌های ملموسی خواهیم رسید. به طور اصولی (این راه‌حل‌ها) بر این اساس است که جاده‌ها تحت صلاحیت (حاکمیت) کشورهایی هستند که از آنها عبور می‌کنند».

بعد از توافق آتش‌بس سال گذشته با میانجیگری روسیه، مقام‌های جمهوری آذربایجان از جمله الهام علی اف بارها درباره لزوم ایجاد کریدور ادعایی «زنگه‌زور» صحبت کرده‌اند اما ارمنستان این اظهارات را رد کرده است.

بر همین اساس، نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته (سه‌شنبه) در جریان یک کنفرانس خبری آنلاین «ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان درباره کریدور ادعایی زنگه‌زور را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: الهام علی اف روسیه ارمنستان قره باغ نخست وزیر ارمنستان جمهوری آذربایجان الهام علی اف رئیس جمهور زنگه زور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد چهارشنبه -١٢ اردیبهشت - برای حضور در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

باکو از امروز چهارشنبه تا جمعه -۱۴ اردیبهشت -میزبان وزریران فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشور‌های مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

اهداف وزیر فرهنگ در سفر به جمهوری آذربایجان

اسماعیلی پیش از عزیمت به باکو گفت:از این سخنگاه برای بیان حقایق مختلف در حوزه فرهنگ اقلیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به وضعیت ناعادلانه در نظامات بین‌المللی، باید از هر فرصتی برای بیان حقایق و تنویر و آگاه‌سازی افکار عمومی استفاده کنیم.

او ادامه داد: به این اجلاس به‌عنوان فرصتی برای بیان مواضع و انتقال نگاه جمهوری اسلامی به نخبگان و مقامات شرکت‌کننده نگاه می‌کنیم.

وی افزود: دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بستر‌های لازم جهت گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها فرصتی برای بیان مواضع ایران به نخبگان
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد