Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» سه‌شنبه دوم آذر در سالن جلسات سازمان تنظیم‌مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در اولین جلسه «شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه کودک» زهرا روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا، عاطفه موسوی و محمدمهدی امیدوارعسکری از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه، حسین حق‌پناه مدیر کدومو، آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا و سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تدوین الزامات رده‌بندی سنی

در ابتدای جلسه روشن‌دل مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا در رابطه با نحوه شکل‌گیری قرارگاه کودک ساترا و فعالیت‌های صورت گرفته تاکنون در آن را توضیح داد و نظام مسائل حوزه کودک و رسانه را برای حاضران در جلسه تببین کرد.
وی تاکید کرد تدوین الزامات رده‌بندی سنی از امور مهمی است که ساترا تلاش کرده است تا در این حوزه نظام جامع و نوینی را ارائه دهد. در ادامه ضمن بیان ضرورت تشکیل شورای مشورتی با فعالان حوزه کودک برای ارتقای عملکرد‌های مربوط به حوزه کودک خواستار ارائه نظرات و چالش‌های حاضران در این نشست شد.

باتوجه به نظام مسائل و نزدیکتر شدن به عملیات و اجرای کار‌ها در جلسه تعریف کار با فعالان کودک صورت گرفت.


امنیت و فروش داده‌های کودکان

در ادامه جلسه عاطفه موسوی از جمعیت توسعه‌گران فضای مجازی پاک (فمپ)، مسئله امنیت و فروش داده‌های کودکان را مسئله‌ای چالشی عنوان کرد که با توجه به مهم بودن آن، به این موضوع به شکلی سطحی پرداخته شده است.
موسوی با مطرح کردن مسئله نقش خانواده و عدم صلاحیت برای مرجع بودن افزود: نقش خانواده در فضای مجازی و آسیب‌های جدی به کودکان مسئله بسیار مهمی است و ما امروزه به قوانین جدیدتر و تخصصی‌تری در این زمینه نیازمندیم.

در ادامه محمدمهدی امیدوارعسکری نیز ایجاد نشست تشکیل کارگروه‌های این چنینی برای رفع مشکلات کودکان را ضروری دانست و ضمن استقبال از دستورالعمل رده‌بندی سنی برای بررسی این سند اعلام آمادگی کرد.

حمایت بیشتر از سمن‌ها

محمود علیپور رئیس انجمن تخصصی کودک و رسانه نیز در این جلسه گفت: از سمن‌ها باید بیشتر حمایت شود تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند. محتوای جشنواره‌ها و آرشیو‌ها می‌تواند در ارائه محتوا به ما کمک کند تا علاوه بر مسائل سرویسی، در ارائه محتوای مطلوب هم اثر‌گذار باشیم؛ به علاوه باید نظارت بیشتری بر جشنواره‌های کودک داشت و از خروجی آن‌ها نیز کمک گرفت.


لایه‌بندی مسئولیت و راهکار‌ها

حسین حق‌پناه مدیر کدومو در این جلسه با طرح چند سوال بیان کرد: باید مشخص شود که چرا می‌خواهیم صیانت کنیم! و چه کسی میخواهد صیانت کند! هنوز سواد رسانه با این همه گروه تبدیل به گفتمان نشده و اصلا نیازی به آن معنا به وجود نیامده است.
وی افزود: با ایجاد و شکل‌گیری یک وضعیت مطلوب است که والدین نقش محوری پیدا خواهند کرد و با آگاهی خواهان صیانت از حقوق کودکان خود می‌شوند. نگاهی به تجربه کشور‌های دیگر این را نشان می‌دهد که باید علاوه بر ایجاد حس مسئولیت برای والدین، اختیار و ابزار نیز به آن‌ها بدهیم. تنها و بدون حمایت عمومی نمی‌توان کاری کرد. باید مجموعه‌های بیشتری از سمن‌ها در این جلسات باشند و لایه‌بندی مسئولیت و راهکار‌ها ضروری است.


نوجوان کودک نیست

آسیه حسینی‌نیکو مدیر کابینا با اشاره به این موضوع که مسائل فنی مثل قفل کودک دیگر به تنهایی مشکلات و چالش‌های کودکان را حل نمی‌کند، پیوست میخواهد و باید متفاوت عمل شود، گفت: مسئله نوجوان مهم است و باید به تفاوت‌های آن توجه کرد. نوجوان کودک نیست و راهکار‌های مختص به کودک به درد نوجوان‌ها نمی‌خورد. همین‌طور باید توجه داشت که تنظیم‌گری از بیرون و به‌صورت ظریف اعمال شود تا تاثیر‌گذار باشد وگرنه اثری نخواهد داشت.


شبکه‌سازی و اثربخشی در حوزه کودک

سجاد اسم‌حسینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز کودک‌پرس در بخش دیگری از جلسه بیان کرد: با شبکه‌سازی و معرفی افرادی که می‌توانند همراهی کنند اثربخشی بیشتری می‌توان در این حوزه داشت. قطعا با گرد هم آمدن افرادی که در این زمینه تخصص دارند می‌توان نسبت به مسائل و چالش‌ها، راهکار‌های عملی‌تری ارائه داد.

در نهایت بعد از تقسیم کار و مشخص شدن جلسه آتی قرار بر این شد حاضران نظرات خود راجع به سند رده‌بندی سنی را اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ساترا حوزه کودک رسانه های صوتی و تصویری شورای مشورتی رده بندی سنی حوزه کودک راهکار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403

 

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان در این جلسه بر حفاظت و صیانت از منابع آب و تعدیل و تطبیق مصارف آب استان برمبنای ظرفیت منابع آب و بویژه مدیریت منابع آب در فصل گرم سال تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید مهدی مهیائی معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری گلستان اظهار کرد:
 با توجه به بارش های مطلوب از ابتدای سال آبی جاری، شرایط منابع آب سطحی در مقایسه با 3 سال گذشته مناسب تر است و آب زیرزمینی استان نیز در فرودین 1403 نسبت به زمان مشابه سال گذشته تاحدی بهبود یافته است لکن با عنایت به عدم جبران اثرات منفی خشکسالی ها بر منابع آب استان و ناترازی منابع به مصارف آب، صرفه جویی و مدیریت مصرف و افزایش بهره وری آب بعنوان یک ضرورت همواره می بایست در سرلوحه کار باشد .
ایشان با عنایت به وقوع پدیده فرونشست در آبخوان ها، اجرای پروژه‌ های آبخیزداری و آبخوان داری را بعنوان یکی از اقدامات موثر در تقویت سفره های آب زیرزمینی و کاهش تلفات بارش نام بردند و بر تداوم اجرای پروژه مذکور در استان تأکید نمودند. و آن را بعنوان پروژه زودبازده مشترک با بخش آب و منابع طبیعی قلمداد نمودند.
وی بیان کرد: با هدف کاهش  چالش های حوزه تأمین آب استان، شیرین سازی آب دریا و تکمیل سد نرماب در دستور کار جدی استان و دولت است و پیگیری‌ها و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و با اخذ مجوز کمیسیون ماده 23 شیرین سازی آب دریا می توانیم کار را شروع کنیم.
مهیائی در رابطه با سد نرماب افزود: اگر اعتبار مورد نیاز در زمان مناسب تأمین شود آبگیری مرحله اول سد در موعد مقرر انجام خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، همکاری فرمانداری ها به عنوان مسئولان شورای حفاظت منابع آب شهرستانها، برای مسدود سازی چاه ها را از جمله مصوبات این جلسه عنوان کرد و در ادامه عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای سهم بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی برای کشت تابستان 1403 را با لحاظ وضعیت آب زیرزمینی استان در شهریور 1402 اعلام نماید و سازمان جهاد کشاورزی نیز براساس سهم آب اعلامی ،  برنامه اجرایی کشت تابستانه به لحاظ نوع کشت، الگوی کشت و سطح  اراضی و پراکنش جغرافیایی کشت را اعلام و اجرا نماید.  
ایرج حیدریان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای نیز در این جلسه گفت: انسداد ۴۵۵ حلقه چاه غیر مجاز، جلوگيري از حفر210حلقه چاه غيرمجاز در حال حفاري و توقيف 28 دستگاه ادوات حفاري غيرمجاز در سطح استان، پيگيري جهت التزام مالکين چاه هاي غیرمجازی كه از اجرای احکام خود داری می نمایند، نصب ۱۳۵۸ کنتور هوشمند در سال 1402 بر روی چاه های استان از جمله اقداماتی برشمردند که در سال گذشته در حفظ و صیانت از منابع آبی در استان انجام گرفته است. و در راستای صیانت از منابع آب از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت پلیس امنیت اقتصادی و دادستانی استان مذاکرات و هماهنگی های خوبی بعمل آمده است.
حیدریان بیان کرد:  برنامه سازگاری با کم آبی استان 5 ساله بوده و دارای بخش‌های مختلفی در حوزه آب‌های زیرزمینی است که انسداد چاه های غیر مجاز، تعیین تکلیف چاه فاقد پروانه، اصلاح و تعدیل پروانه چاه های آب کشاورزی، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از جمله این برنامه هاست که در حال انجام است.
وی ادامه داد: استقرار 32 اکیپ گشت و بازرسی به صورت مستمر، انجام اقدامات فرهنگی و آموزشهای عمومی از دیگر برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان است. اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب کلاله در سال 1403 با حضور فرماندار شهرستان کلاله و سایر اعضا در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد و در این جلسه، بر حفاظت و صیانت از منابع آبی به ویژه با توجه به نزدیک شدن فصل گرم سال تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، فرهاد شیبک فرماندار کلاله و رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان با اشاره به بارشهای خوب سال آبی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ ، بر برنامه ریزی جهت بهره برداری بهینه از منابع آب سطحی و زیر زمینی تاکید کرد.
 دکتر شیبک بر هوشمندسازی کامل چاههای همه مصارف ، استفاده از ماشین آلات دستگاههای اجرایی برای انسداد چاههای غیر مجاز، الگوی کشت مناسب کم آب طلب با نگاه درآمدی کشاورزان، اولویت بندی حرایم کمی و کیفی منابع آب شرب شهری و روستایی و اجرای همه برنامه های حفاظتی اعم از نصب کنتور هوشمند، انسداد چاههای غیر مجاز، مدیریت توامان آب و برق با اولویت چاههای شرب، اطلاع رسانی و اقناع سازی بموقع کشاورزان، و سایر بهره برداران مصارف دیگر در سال جاری تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیته های فنی ذیل شورای حفاظت برای دستیابی  به تعادل بخشی و مدیریت بهینه منابع و ارایه گزارش روزانه و هفتگی توسط اعضا گردید.
 دکتر شیبک فرماندار و رییس شورای حفاظت از منابع آب به موضوع جهاد تببین که از تاکیدات مقام معظم رهبری هست اشاره کرد و از شرکتهای آب منطقه ای و آب فاضلاب استان درخواست کرد اطلاع رسانی اقدامات خوب طرح آبرسانی به کلاله و سایر اقدامات تامین و توزیع آب شهری و روستایی را در دستور کار بیشتر خود قرار دهند.
احمد پارسایی راد در این جلسه اظهار کرد: هرچند در آبخوان کم عمق و مخازن سدها که تابع نزولات جوی بوده شاهد افزایش حجم هستیم اما کماکان در آبخوان عمیق کاهش حجم را در مدت مشابه دراز مدت شاهد هستیم، که لزوم مدیریت بین منابع و مصارف را تاکید می نماید.
 دبیر شورای حفاطت از منابع آب شهرستانهای کلاله و مراوه تپه افزود: در راستای اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب فعالیتهای همزمان شامل: شناسایی و پیگیری اخذ احکام انسداد چاههای غیر مجاز، جلوگیری از فعالیت دستگاههای حفاری غیر مجاز، برخورد قانونی با مالکین چاههای مجاز دارای اضافه برداشت، پیگیری و الزام به نصب کنتور هوشمند حجمی آب، اجرای مدیریت توامان آب و برق با همکاری شرکت توزیع برق استان، اطلاع رسانی شرایط منابع آبی به بهره برداران، کنترل بهره برداری چاههای صنعت و خدمات،تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف، از جمله فعالیتهای مهم این حوزه کاری در شهرستان کلاله بوده که بر این اساس  پیگیریهای انجام شده ۵۰ درصد چاههای کشاورزی مجاز کلاله مجهز به کنتور هوشمند حجمی بوده که بالغ بر ۵۰درصد این چاهها در دولت سیزدهم صورت پذیرفته است.سایر اعضای شورای حفاظت شهرستان کلاله هم به گزارشاتی در خصوص وضعیت کشت بهاره، کنتورهای فهام، نحوه دریافت سوخت ارایه نمودند.

دیگر خبرها

  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری اولین جلسه سازگاری با کم آبی در سال 1403
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ناپدید شدن بیش از ۵۰ هزار کودک پناهجو ظرف ۳ سال
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان