Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «عبدالرضا کاوند» افزود: هماهنگی‌هایی را با سازمان تعزیرات و بخش های انتظامی و قضایی برای محدود کردن جابجایی نهال‌های غیرمجاز و بی هویت در فصل کاشت انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سالانه حجم قابل توجهی از نهال‌های غیرمجاز و غیر استاندارد در محیط های غیرمجاز خصوصی و عمومی تولید می شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اجازه ورود به این محیط ها برای نظارت و کنترل کیفیت بر تولید، نوع ارقام و شرایط کاشت را  ندارند، بنابراین توصیه می شود خریداران نهال از مراکز غیرمجاز، نهال مورد نیاز خود را تهیه نکنند و فقط به نهالستان ها و جایگاه های مجاز مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین حال از استقرار افراد سیار در مبادی ورودی و خروجی شهرستان ها برای فروش نهال های غیرمجاز و با قیمت پایین در سنوات اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: عرضه و کاشت نهال های غیرمجاز و بی هویت برای بخش باغداری کشور پیامدهای خطرناکی به همراه دارد و ممکن است موجب انتشار آلودگی در سایر باغات مجاور شود.

کاوند درباره نهالستان های مجاز گفت: بیش از ۵۰ نهالستان در بازه زمانی بهمن سال ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ پس از بررسی شرایط و امکانات شان، موفق به دریافت مجوز تولید از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال شده اند.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۴۰۰ نهالستان مجاز تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال فعالیت می کنند و نزدیک به ۳۰ میلیون نهال استاندارد در این نهالستان ها در گروه های مختلف هسته دار، دانه دار، ریزمیوه، گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: در این نهالستان های مجاز، نهال های شناسه دار، دارای گواهی سلامت و استاندار تحت نظارت ناظران موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهال استان ها تولید می شود و اصالت رقم نیز مورد تایید این موسسه به عنوان مرجع انحصاری صدور مجوز و کنترل و نظارت بر کیفیت اصالت و سلامت نهال است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که نهال های استاندارد به صورت شناسه دار عرضه می شود، تصریح کرد: شناسه ها ممکن است برای هر یک از نهال ها و یا روی دسته ای از نهال ها الصاق شود.

وی افزود: احداث کنندگان باغ یا خریداران نهال در مراجعه به نهالستان های دارای مجوز علاوه بر در خواست تاییدیه اصالت رقم و گواهی بهداشت باید گواهی استاندارد نهال را هم مطالبه کنند.

کاوند ادامه داد: در گواهی استاندارد مشخصاتی همچون سن پیوندک، سن پایه، قطر و ارتفاع نهال و سلامت عمومی ارایه می شود.

وی در همین حال عوامل قرنطینه ای را بسیار مهم و خط قرمز جابجایی نهال ها در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: نهال های دارای گواهی بهداشت، تحت نظارت و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور و عاری از عوامل قرنطینه ای هستند.

کاوند افزود: خریداران و باغداران کشور هنگام خرید و جابجایی نهال بابد صد در صد اطمینان از عاری بود نهال از عوامل قرنطینه ای داشته باشند.

وی توصیه کرد که خریداران نهال قبل از خرید از کارشناسان و مروجان پهنه و یا از مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از احداث جایگاه های توزیع نهال مجاز در آستانه فصل جابجایی و کاشت در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: ناظران ما مراجعه دوره ای برای نظارت بر این جایگاه ها خواهند داشت و متقاضیان می توانند برای خرید نهال به این جایگاه ها مراجعه کنند.

وی درباره صادرات نهال درختان میوه گفت: ما در سنوات اخیر رکورد صادرات نهال میوه ای به میزان ۳.۵ میلیون اصله داشتیم که جزء گونه ها و ارقام بومی کشور نبودند، اما در عین حال در نهالستان های مجاز کشور تولید شده اند.

کاوند افزود: این نهال ها از محل گمرکات ایران به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان شدند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کاشت نهال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کاشت نهال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی کاشت نهال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال نهالستان ها جایگاه ها نهال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه از اقامت حدود ۴۰۰۰ تبعه خارجی مجاز در استان خبر داد و گفت: طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور، ساماندهی تمام اتباع خارجی در استان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حمزه سلیمانی امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز طرح ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در کرمانشاه، اظهار کرد: در سطح استان کرمانشاه حدود ۴۰۰۰ نفر تبعه خارجی شامل دارندگان کارت‌های هویتی، گذرنامه، دفترچه و پناهندگی حضور دارند.

وی افزود: ۱۰۰ درصد دارندگان کارت‌های هویتی در سطح استان اتباع کشور عراق هستند که در طول چهار دهه اخیر در کرمانشاه ماندگار شده‌اند و مردم این دیار همواره سنگ صبور آنها بوده‌اند، در بحران‌ها کنارشان ایستاده‌اند و به شایستگی از آنان میزبانی و پذیرایی کرده‌اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه اضافه کرد: دارندگان گذرنامه نیز عموماً دانشجویان خارجی دانشگاه‌های رازی، آزاد و علوم پزشکی هستند که بیشتر آن‌ها از کشورهای عراق، سوریه، فیلیپین، هند و سومالی برای تحصیل به کرمانشاه آمده‌اند.

سلیمانی با بیان اینکه طبق برنامه سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور ساماندهی تمام اتباع خارجی کشور از جمله در کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: اجرای این طرح در استان از دارندگان کارت‌های هویتی، دفترچه و پناهندگی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکی دو هفته آینده به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: پس از ساماندهی دارندگان کارت‌های هویتی، ساماندهی دانشجویان خارجی و به دنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی که در استان فعالیت می‌کنند، آغاز خواهد شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان کرمانشاه عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح تمام اتباع خارجی مقیم استان باید به سامانه «سهما» مربوط به سازمان ملی مهاجرت مراجعه و مشخصات خود را به صورت کامل وارد کنند.

کد خبر 749769

دیگر خبرها

  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • شبکه برق پروژه ملی طرح نجات تبریز در حال اجراست
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • جابه‌جایی روزانه ۶۱ هزار تن گندم در خوزستان
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر