Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت، گفت: امیدوارم روزی برسد که همه به این عقلانیت برسیم که آموزش در کشور باید یکپارچه باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و فعلی دانشگاه تربیت مدرس که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: دانشگاه تربیت مدرس الگوی بسیار مناسبی است که نشان می‌دهد آموزش در کشور باید یکپارچه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رتبه بالای این دانشگاه با تعداد کمتر عضو هیات علمی آن نسبت به دانشگاه تهران نشان از این است که وضعیت دانشگاه تربیت مدرس از نظر بهره‌وری بالاست.

وی در این رابطه ادامه داد: اگر دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه تهران با هم می‌بودند، رتبه این دانشگاه در سطح دنیا جایگاه ویژه‌تری داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روز بسیج در تعریف از بسیجی، گفت: بسیجی کسی است که نتیجه رفتار، گفتار و کردار او باعث دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی شود و از آنجا که جامعه دانشگاهی چنین رفتاری دارد، پس همه بسیجی هستند.

دکتر زلفی گل افزود: اگر امروز جایگاه خوبی در دنیا داریم و دانشمندانی داریم که در دنیا مرجع علمی هستند، این امر ثمره خون شهداست.

وی با اشاره به روز دانشجو عنوان کرد: در آذر ماه چند اتفاق افتاده و خواهد افتاد که روز دانشجو یا ۱۶ آذر از مهمترین آنهاست. کرونا نشان داد دانشگاه یک کالبد است و روح دانشگاه دانشجو است و اگر دانشجو نباشد، دانشگاه معنا و مفهومی ندارد. امیدوارم به زودی شاهد حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه باشیم. کرونا نشان داد آنچه کشورها باید در آن سرمایه‌گذاری کنند، علم و فناوری و دانشگاه‌هاست.

زلفی گل در این رابطه افزود: روح حاکم در بودجه کشور باید سرمایه گذاری در زمینه علم و فناوری باشد و اگر نوع نگاه خود را اینگونه تدوین کردیم، موفق خواهیم شد. اگر به این ایمان داریم که راه حل مشکلات، دانشگاهیان و فضای علم کشور است، باید بسترسازی سخت افزاری و نرم افزاری کنیم و با حمایت مشکلات را حل کنیم؛ ولی اگر دانشگاهیان در جهت حل مشکلات مورد توجه قرار نگیرند، مشکلات کشور همچنان ادامه خواهد یافت. تصمیم با حاکمیت است و باید به دانشگاهیان اعتماد و اعتبار داده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تنها اختلاف ما با دنیا در حوزه علم و فناوری است، گفت: ما از دنیا تافته جدا بافته نیستیم. مسیر پیشرفت از طریق علم و دانش است که در بستر خاص خود رشد می‌کند. یکی از این شرایط این است که دانشگاه‌ها امکانات ویژه‌ای داشته باشند و باید این اجازه را دهیم که هر دانشگاه مزیت‌های ایجادی خلق کند. این رویه که به دانشگاه‌ها استقلال نمی‌دهیم و از نظر مالی برای همه دانشگاه‌ها تنها یک سقف در نظر گرفته‌ایم، رویه درستی نیست.

زلفی گل با بیان اینکه چرا ما قبول نداریم معلمی و استادی یک تخصص است، خاطرنشان کرد: امروزه هر کس که از دانشگاه دکتری می‌گیرد، بلافاصله جذب دانشگاه می‌شود بدون اینکه شیوه تدریس و انگیزش را آموخته باشد. بنابراین برنامه دارم هر فردی که می‌خواهد عضو هیات علمی شود با دریافت حقوق یک سال شیوه تدریس را بیاموزد و برای تدریس از اساتید متبحر استفاده شود.

وی با اشاره به وظایف کلان دانشگاه‌ها اظهار کرد: مرجعیت علمی، کادرسازی، خدمت به جامعه و رفع نیازهای جامعه از وظایف کلان دانشگاه‌هاست. ما در مرجعیت علمی موفق بوده‌ایم و دانشمندان برتری داریم. در بحث کادرسازی نیز نمره ما قابل قبول است و موفق بوده‌ایم. چرا که دانشجویان از استانداردهای لازم برخوردارند.

معرفی معاون فناوری ظرف چند روز آینده

زلفی گل در این رابطه ادامه داد: آنچه که باعث شده سیستم برای دانشگاه‌ها ارزش بسیار بالایی قائل نشود، این است که دانشگاه‌ها در راستای حل مسائل جامعه آنچنان که انتظار می‌رود عملکرد خوبی نداشته‌اند که البته دلیل این امر این است که ما از آنها نخواسته‌ایم. در این رابطه در دوران وزارت جدید یک سری اقدامات اولیه انجام شد. در این راستا معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تاسیس شد و ظرف چند روز آینده معاون فناوری منصوب و معرفی خواهد شد. به این ترتیب بستر لازم برای ارتباط دانشگاه‌ها از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد با جامعه میسر خواهد شد.

وی در رابطه با دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم، گفت: سیستمی طرح کرده‌ایم که نظام ایده‌ها و نیازهاست و در پایگاه ISE در حال تاسیس است تا تمام نیازهای کشور در صنایع خصوصی و دولتی ثبت شود و هر ایرانی هر نیازی را که تشخیص داد، در این سیستم ثبت کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با دیگر اقدامات وزارت علوم، تصریح کرد: با ستاد کل نیروهای مسلح وارد مذاکره شده‌ایم تا دانشجویان دکتری فارغ‌التحصیلی که دوره پسا دکتری را می‌گذرانند، سربازی نروند و طرحی انجام دهند که در راستای نیازهای جامعه باشد. حقوق این افراد هم یک سوم تا یک دوم پژوهشگران پسادکترای معمولی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه جایی است که سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد. اگر شرایطی در شأن دانشگاه فراهم کنیم، نتیجه آن را در تربیت فرزندان خواهیم دید و امید و نشاط به جامعه باز می‌گردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير علوم آموزش دانشگاه تربيت مدرس تحقیقات و فناوری علم و فناوری وزارت علوم دانشگاه ها وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۷۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور