Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در حال حاضر ایران رتبه نخست صادرات خاویار بلوگا به عنوان ارزشمندترین خاویار را دارد.

ایران آنلاین/ نبی الله خون میرزایی در گفت و گو با « ایران آنلاین» گفت:

هم اکنون کشورمان در مقام چهارم تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی طبق گزارش سال 2019، FAO قرار دارد.
رئیس سازمان شیلات ایران درباره اینکه چرا تولید خاویار پرورشی زیاد شده است، گفت: ماهیان خاویاری به دلیل تکثیر طبیعی مبتنی بر رود کوچ بودن در کنار سن بالای بلوغ و وزن بالا در هنگام بلوغ، در دهه های اخیر و همزمان با تغییرات عمده مسیر رودخانه های منتهی به دریای خزر مانند پل های احداثی ، برداشت شن و ماسه، احداث سد وهمچنین افزایش بار آلودگی های مختلف شهری ، صنعتی و کشاورزی در رودخانه ها و صید راحت آنها در رودخانه از یک سو امکان تکثیر طبیعی خود را تا حد بسیار زیادی از دست داده اند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خون میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و حضور انبوه صیادان غیر مجاز در دریا و صید بی رویه و بی ضابطه این ماهیان ، ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر با بحران و خطر انقراض مواجه شد .
وی با بیان اینکه از سال های دور صید مولدین و تکثیر مصنوعی و رها سازی بچه ماهیان به عنوان یکی از شیوه های اصلی حفاظت از ذخایر ژنتیکی این ماهیان ارزشمند در دستور کار شیلات قرار گرفت، افزود:طی سال های اخیر علاوه بر رها سازی بچه ماهی، توسعه پرورش ماهیان خاویاری با هدف حفظ ذخایر این ماهیان و حفظ جایگاه برند خاویار ایران در دستور کار شیلات قرار گرفته است .
خون میرزایی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ کشور در حال حاضر به پرورش ماهیان خاویاری مشغولند، تصریح کرد: در عین حال چین با سرمایه گذاری یک شرکت به نام کینگ کالوگا که ۶۰ درصد خاویار پرورشی جهان را در مخزن پشت سد تولید می کند در صدر فهرست تولیدکنندگان خاویار قرار گرفته است. ضمن اینکه خاویار چین عمدتا از هیبرید ماهی کالوگا و تاس ماهی ژاپنی است .
وی خاطر نشان کرد: اما زیرساخت های ایجاد شده در کشورمان این نوید را می دهد که در سال های آتی سهم خاویار ایرانی مجددا از لحاظ کمی نیز به رتبه های اول و دوم جهانی بر گردد.
رئیس سازمان شیلات گفت: صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر که به عنوان مهمترین و اصلی ترین منبع این ماهیان در دنیا میباشد، در 10 سال اخیر توسط پنج‌کشور حاشیه خزر در قالب "کنوانسیون منابع زنده آبزی دریای خزر" ممنوع اعلام شده است .

خون میرزایی گفت: برای جبران کمبود خاویار در بازارها های جهانی ، تعدادی از کشور ها حتی آنهایی که از داشتن ذخایر طبیعی گونه های با ارزش خزر محروم‌ هستند با وارد کردن بچه ماهی اقدام به تولید آن در محیط های مصنوعی کرده اند. البته کشور ما هم از این قافله عقب نمانده و طی دو دهه اخیر توسعه پرورش ماهیان خاویاری را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: برای حفظ این‌ گونه ها، علاوه بر بازسازی ذخایر که در مراکز حاشیه جنوبی خزر در استان های گیلان، مازندران و گلستان با مساحت چند صد هکتار در حال انجام بوده و این مراکز علاوه بر تولید بچه ماهی به امر مولد سازی نیز اشتغال دارند.
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در سال 1399 میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری 3500 تن و خاویار پرورشی بیش از 12 تن بوده است، افزود: تولید ماهیان خاویاری در بیش از 175 مزرعه بخش خصوصی در ۲۲ استان کشور در حال انجام است ضمن اینکه برنامه توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشورمان در افق 1404 تولید 10 هزار تن گوشت و 100تن خاویار است.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پرورش ماهیان خاویاری رئیس سازمان شیلات ماهیان خاویاری خون میرزایی دریای خزر بچه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی صبح روز چهارشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات تبریز، افزود: نشان تجاری باید به گونه‌ای باشد که مردم در داخل و خارج کشور آن را بشناسند، اگر محصولی با نشان تجاری در دنیا شناخته شده و مردم به آن اعتماد کنند یعنی تولید پایدار است.

وی ادامه داد: محصول دارای نشان تجاری اگر بازارسازی نشود، ناقص بوده و احتمال دارد در مسیر صعودی تولید زمین بخورد.

وی با بیان این‌که تولید باکیفیت، ساختن نشان تجاری مؤثر و قابل اعتماد برای دنیا و بازارسازی سه اصل مهم در صنعت شیرینی و شکلات است، گفت: کار نمایشگاه‌ها نیز بازارسازی است و طراحی یک نمایشگاه خوب بین المللی موجب می‌شود تا بتوانیم محصول خود را به دنیا عرضه کنیم.

رحمتی با اشاره به اینکه این نمایشگاه پس از ۱۷ دوره برگزاری در کشور برای نخستین بار در تبریز برگزار شده است، افزود: این نمایشگاه اکنون به جای اصلی خود بازگشته است و آذربایجان شرقی، قطب صنایع غذایی و محصولات شیرینی و شکلات در کشور است.

وی ادامه داد: تقریباً ۱۰۰ درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی بوده و سالانه ۲۱۵ هزار تن صادرات به ۷۹ کشور خارجی انجام می‌گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به انعکاس رسانه‌ای نمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: با معرفی محصولات و دستاوردهای نمایشگاه‌ها از طریق رسانه و شبکه‌های مجازی که امروز در موضوع بازارسازی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند، می‌توان شاهد توسعه بازار صنایع بود.

کد خبر 6087201

دیگر خبرها

  • کلنگ احداث طرح زنجیره تولید و پرورش ماهیان سردابی
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد