Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ایزدی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و آینده مذاکرات هسته‌ای، گفت: گروسی در دوران فعالیتش در چارچوب طراحی آمریکا عمل کرده است و نیاز دارد با ایران رابطه کاری داشته باشد.

کارشناس مسائل بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توانند متوقف کنند ولی باید آن را کند کنند و برای اینکه مطمئن شوند برنامه هسته‌ای ایران کند شده است، نیاز به نظارت و رصد دارند و بر این اساس از رابطه کاری گروسی با سازمان انرژی اتمی ایران استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزدی یادآور شد: گروسی هر زمان آمریکا نیاز به افزایش فشار به ایران داشته باشد، از ادبیات تند استفاده می‌کند و در مواقعی هم اقتضا می‌کند که نرم‌تر برخورد کند. بنابراین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را در شرایط مختلف با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران از دهه ۶۰ میلادی عضو NPT (معاهده منع گسترش هسته‌ای) و ۵۳ سال است که عضو NPT است. آژانس در این مدت جز ایجاد مزاحمت و مانع تراشی، چه کمکی به ایران در توسعه انرژی هسته‌ای کرده است؟

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ارزیابی خود از شرایط ایران در مذاکرات وین، گفت: ایران ذیل برجام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قبل خود را از دست داد.  سرنوشت سایت آب سنگین اراک نامعلوم است که باید بازسازی شود. ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم که طبق توافق برجام دو سوم آن را جمع کردیم. به همین دلیل است که وندی شرمن (مذاکره‌کننده سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران) می‌گوید ۲۰۲۱ مانند ۲۰۱۵ نیست، چون آنها امروز دغدغه‌های قبل از برجام را ندارند. بنابراین ایران در ماههای گذشته تلاش کرده به تدریج توانمندی‌های خود را بازسازی کند.

ایزدی افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌داند آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد. نیویورک تایمز چند ماه قبل گزارشی تهیه کرد مبنی بر اینکه زمانی که ایران غنی سازی ۶۰ درصد را شروع کرد آمریکا بحث مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت. یعنی زمانی که توانمندی هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد طرف مقابل متوجه می‌شود که سیاست فشار حداکثری جواب نمی‌دهد. همین یکی، دو روز قبل همان رسانه آمریکایی نوشت سایت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی در ایران نابود شده بود، در زمانی کوتاه و با کیفیت بهتر ساخته شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه دوره امتیاز دادن ایران برای کاهش تحریم‌ها گذشته است، گفت: ایران در گذشته تعهداتش را انجام می‌داد ولی طرف مقابل از تعهدات خود شانه خالی می‌کرد. ایران با وجود همه تخریب‌ها و تهدیدها به لحاظ تکنولوژی و توسعه هسته‌ای قوی‌تر شده است و به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد طرف‌های مقابل در نوع نگاه ایران به مذاکرات تجدیدنظر صورت گیرد.

وی اضافه کرد: جو بایدن همانگونه که به توافق زیست محیطی پاریس برگشت در همان آغاز به کار می‌توانست به برجام هم باز گردد ولی برنگشت، چون نمی‌خواست، و اکنون چرا به مذاکرات علاقه‌مند شده است؟ چون متوجه افزایش توانمندی ایران شده‌ و از طرفی هم در پی ایجاد اجماع جهانی علیه ایران است. استدلال آمریکایی‌ها این است که پای میز مذاکره بیایند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، تقصیر را گردن ایران انداخته و به اروپا، چین و روسیه بگویند ما آمدیم اما ایران کنار نیامد. دولت بایدن در حال درس گرفتن از تجربه ترامپ است.

ایزدی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای گفت: شواهد مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود. برعکس شواهد زیادی وجود دارد که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد و اعلام کنند ایران مقصر بوده است. ایران براساس حسن نیت و معطوف به نتیجه مذاکره می‌کند و اگر آنها به برجام برگردند ایران هم برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: آنها می‌خواهند در متن مذاکرات جمله‌ای در رابطه با روابط منطقه‌ای ایران بگنجانند و اصرار دارند بخش زیادی از تحریم‌های دولت ترامپ را حفظ کنند. کاری که طرف ایرانی باید انجام دهد این است که در جنگ روایت‌ها شکست نخورد.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: غربی‌ها در پی Game Blame (انداختن تقصیر گردن دیگری) هستند. علاقه دارند مذاکرات شکست بخورد و بعد بگویند ایران مقصر بود و روسیه و چین را هم وارد این بازی کنند و به سمت تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت علیه بروند.

ایزدی درباره پیامدهای احتمالی شکست مذاکرات هسته‌ای برای ایران، گفت: شرایط ایران در حوزه فروش نفت در حال بهتر شدن است. ترس آمریکایی‌ها دقیقا از همین ناحیه است و آن کم شدن تاثیر تحریم‌ها است.  آنها در پی صفر شدن درآمد ایران از فروش نفت هستند اما انتظار آنها برآورده نشد و یکی از انگیزه‌های بازگشت آنها به مذاکرات و اصرار بر آن همین موضوع است.

وی ادامه داد: ساختار تحریم‌ها به هم ریخته و دچار چالش شده است و نیاز به متن جدیدی دارد که تحریم‌ها ادامه یابد و تاثیرش را از دست ندهد. در توافق ژنو که ۲ سال قبل از برجام انجام شد، کلمه‌ (Free) به معنی سست شدن به کار رفت. چون از تحریم‌های بی حاصل خسته شده بودند. این اتقاق دوباره در حال رخ دادن است و تحریم‌ها در حال سست و بی اثر شدن هستند، به همین دلیل در پی متن و توافق جدیدی هستند.

برچسب‌ها روسیه سازمان انرژی اتمی ایران وین دولت ترامپ چین ایالات متحده آمریکا رافائل گروسی انرژی هسته ای دولت بایدن آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام نیویورک مذاكرات هسته ای محمد اسلامی شورای عالی امنیت ملی اسرائیل برنامه هسته ای ایران فواد ایزدی پاریس سانتریفیوژ ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه سازمان انرژی اتمی ایران وین روسیه سازمان انرژی اتمی ایران وین دولت ترامپ چین ایالات متحده آمریکا رافائل گروسی انرژی هسته ای دولت بایدن آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام نیویورک مذاكرات هسته ای محمد اسلامی شورای عالی امنیت ملی اسرائیل برنامه هسته ای ایران فواد ایزدی پاریس سانتریفیوژ ترامپ برنامه هسته ای ایران مذاکرات هسته ای آمریکایی ها بین المللی انرژی اتمی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۶۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیاز‌های انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوز‌ها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشور‌هایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.


دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • خاطره فواد ایزدی از دوران تحصیلش در آمریکا + فیلم
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • روایت مقام سابق موساد از «زیرساخت باور نکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران»
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین