Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@07:31:35 GMT

مونالیزای افغانستان کجاست؟

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۵۴۶۵

مونالیزای افغانستان کجاست؟

ایتالیا به شربت گل، زن افغانی که در دهه هشتاد میلادی به خاطر چاپ عکسش در روی جلد مجله "نشنال جئوگرافیک" به شهرت جهانی رسید، پناه داده است.

به گزارش بی بی سی، دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا امروز (پنجشنبه، ۴ آذر/قوس) اعلام کرد که شربت گل، به رُم رسیده است.

در بیانیه منتشرشده از سوی دفتر دراگی آمده است که پس از حوادث ماه آگوست (تسلط طالبان بر افغانستان) برخی فعالان جامعه مدنی از دولت ایتالیا درخواست کرده بودند که شربت‌ گل را برای خارج شدن از افغانستان کمک کند که در نتیجه شورای وزیران و ریاست جمهوری ایتالیا امکان سفر او به این کشور را بخشی از برنامه بزرگتر اسکان و پناه دادن به افغان‌ها بود، فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این عکس شربت‌گل را اداره تحقیقات فدرال پاکستان در بازداشت منتشر کرده بود از شهرت جهانی تا بازداشت در پاکستان

عکس اصلی شربت‌گل را استیو مک‌کوری در سال ۱۹۸۴ زمانی که افغانستان تحت اشغال شوروی بود، در یک اردوگاه پناهندگان در شمال غرب پاکستان گرفته شده بود که دختر افغان با چشم‌های سبز منحصربه‌فرد را نشان می‌داد. این عکس سال بعد (۱۹۸۵) در روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد و او او به یک چهره جهانی تبدیل کرد.

استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود.

او سال‌ها بعد از آن هم در پاکستان به سر می برد تا این که در سال ۲۰۱۶ گزارش شد که پلیس پاکستان شربت گل را "به اتهام حمل کارت جعلی هویت پاکستانی (شناختی کارت)" بازداشت کرده و سپس دادگاهی در پاکستان رای به اخراج شربت گل از این کشور داد.

او در بازداشتگاهی در شهر پیشاور پاکستان به سر می‌برد و دادگاه برای او ۱۵ روز زندان تعیین کرد و قرار شد در پایان ۱۵ روز او از پاکستان اخراج شود. شربت گل، قبل از ختم دوره ۱۵ روز، به منظور مداوا به شفاخانه‌ای منتقل شده بود.

بازداشت شربت گل، در پاکستان واکنش‌های زیادی را در پی داشت و مقامات دولت وقت افغانستان از جمله سفیر این کشور در پاکستان تلاش‌های دیپلماتیک فوری را برای آزادی او به راه انداختند که در نتیجه او به کشور خود افغانستان بازگشت و از سوی اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین استقبال شد. ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که به شربت گل خانه‌ای نیز در قصبه کابل داده شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شربت گل افغانستان مونالیزا شربت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۵۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه
  • درخواست این کشور از پاکستان و سریلانکا برای بازداشت وزیر کشور ایران!
  • درخواست آرژانتین از پاکستان و سریلانکا : احمد وحیدی وزیر ایران را بازداشت کنید
  • درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!
  • درخواست آرژانتین علیه وزیر کشور ایران بعد از سفر خارجی
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!