Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در چارچوب سفر رسمی خود به بلژیک با مقامات ارشد این کشور و اتحادیه اروپا ملاقات کرد.

طرفین در این دیدار وضعیت و دورنمای مشارکت استراتژیک بین قزاقستان و اتحادیه اروپا را با تکیه به اجرایی موثر توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مسائل مربوط به تقویت تعامل در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری مورد توجه چشمگیر طرفین قرار گرفت. همچنین موضوعات مهم مربوط به مقابله با همه گیری ویروس کرونا ازجمله موضوع به رسمیت شناختن واکسن و پاسپورت های واکسیناسیون مطرح شد.

علاوه بر این طرفین آخرین وضعیت افغانستان و تلاش ها در زمینه ارائه کمک بشردوستانه به این کشور را بررسی کردند.

تاکایف تاکید کرد که طی سه ده ساله اخیر قزاقستان و اتحادیه اروپا روابطی را بر مبنای اعتماد، احترام متقابل و اولویت های مشترک ایجاد کردند.

شرکت کنندگان این ملاقات به اهمیت اجرای کامل توافقنامه مشارکت و همکاری گسترده که چارچوب قانونی برای تعامل در 29 زمینه را تعیین می کند اشاره کردند و پیشرفت در اجرای استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی و همچنین گفتگوی فعال بین اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی را مثبت ارزیابی کردند.

تاکایف در بخش دیگری توسعه پویا روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو طرف را مثبت خواند و گفت: اتحادیه اروپا با سرمایه گذری 160 میلیارد دلاری بزرگترین سرمایه گذار در اقتصاد این کشور می‌باشد.

بنابر سخنان رئیس جمهور قزاقستان، نورسلطان به نوبه خود شریک تجاری برجسته اتحادیه اروپا در منطقه است. تجارت دوجانبه قزاقستان و اتحادیه اروپا 24 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد.

ضمن اشاره به وضعیت مربوط به منابع آبی در آسیای مرکزی، تاکایف بر ضرورت ایجاد کنسرسیوم بین المللی آب و انرژی با هدف تضمین تعادل منافع حیاتی کشورهای منطقه در زمینه برق آبی، آبیاری و حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

دراین راستا رئیس جمهور قزاقستان خواستار مشارکت اتحادیه اروپا در اجرایی ابتکار کشورش در این زمینه شد.

همزمان با این، رئیس جمهور قزاقستان در جریان این دیدار موضوع اجرای مدل جدید زیست محیطی اتحادیه اروپا موسوم به «معامله سبز» شد.

به طور ویژه، تاکایف آمادگی خود را برای ایجاد مشارکت با اتحادیه مواد خام اروپایی و اتحاد باتری اروپایی از طریق تضمین دسترسی مطمئن و پایدار به مواد خام و همچنین ادغام «نورسلطان»  در زنجیره قمیت گذاری باتری ها ابراز داشت.

در پایان این دیدار رئیس جمهور قزاقستان از رئیس شورای اروپا برای انجام سفر به «نورسلطان» دعوت به عمل آورد.

در دیدار رئیس جمهور قزاقستان با «الکساندر دی کرا» نخست وزیر بلژیک دورنمای توسعه روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و بشردوستانه، تعامل در چارچوب سازمان های بین المللی بررسی و در مورد مسائل مهم دستور کار بین المللی و منطقه ای تبادل نظر صورت گرفت.

تاکایف گفت که این اولین سفرش به بلژیک به عنوان رئیس جمهور قزاقستان است و بروکسل را شریک مهم سیاسی و اقتصادی کشورش در اتحادیه اروپا عنوان کرد.

رئیس جمهور قزاقستان بلژیک را ششمین سرمایه گذار بزرگ در اقتصاد کشورش خواند و گفت، از سال 2005 میلادی حجم کلی سرمایه گذاری های بلژیک در اقتصاد قزاقستان 9.3 میلیارد دلار را تشکیل داده و علیرغم همه گیری کرونا حجم تجارت دوجانبه 13 در صد رشد و 300 میلیون دلار را تشکیل داده است.

بنابر سخنان تاکایف، در قلمرو قزاقستان 65 شخص حقوقی، شعبه و نمایندگی با سه سرمایه گذاران بلژیک فعالیت می کنند.

طرفین با هدف تشدید روابط اقتصادی بین دو کشور در مورد ایجاد کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی توافق کردند.

در جریان این دیدار همچنین مسائل مربوط به تغییر اقلیم در چارچوب نتایج نشست کاپ 26، تضمین امنیت، مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان، مهاجرت غیر قانونی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

رئیس جمهور قزاقستان در بخشی از این ملاقات در مورد اقدامات کشورش برای ارائه کمک بشردوستانه به افغانستان صحبت کرد.

تاکایف ضمن صحبت در مورد همکاری با اتحادیه اروپا در سطح منطقه ای، آمادگی خود را برای همکاری نزدیک تر با بلژیک در قالب «قزاقستان – اتحادیه اروپا»، و «آسیای مرکزی – اتحادیه اروپا» تایید کرد.

در این راستا، بر اهیمت استفاده موثر از ظرفیت کامل توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا و همچنین استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای آسیای مرکزی تاکید شد.

در پایان این ملاقات تاکایف از نخست وزیر بلژیک برای انجام سفر به قزاقستان دعوت کرد.

باید گفت که سفر رسمی دو روزه (25 - 26 نوامبر) رئیس جمهور قزاقستان به بلژیک از دیدار تاکایف با پادشاه فیلیپ شروع شد. 

در جریان این دیدار مسائل مربوط به روابط دوجانبه در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی و بشردوستانه بررسی و در مورد مسائل مهم دستور کار بین المللی تبادل نظر صورت گرفت.

تاکایف در مورد برگزاری هفتمین کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی در سپتامبر سال آینده در پایتخت قزاقستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که پادشاه فیلیپ در این رویداد مهم شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزاقستان بلژیک رئیس جمهور قزاقستان و اتحادیه اروپا رئیس جمهور قزاقستان سرمایه گذاری آسیای مرکزی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۷۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون فرانسه مدعی شد که عضویت در ناتو به معنی دست‌نشانده بودن آمریکا نیست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد. 

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در دانشگاه سوربون در پاریس گفت: «این خطر وجود دارد که اروپای ما بمیرد. ما به ابرازهای لازم برای مقابله با خطرات مجهز نیستیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه اظهاراتش از 27 عضو اتحادیه اروپا خواست تلاشی متحد را برای ساختن یک نیروی نظامی «قابل اتکا» آغاز کنند. 

ماکرون گفت: «مسئله تنها به انتخاب‌های ما بستگی دارد اما این انتخاب‌ها بایستی الان انجام شوند چون طی دهه آینده خطر این وجود دارد که تضعیف شویم.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد کشورهای اروپایی تحت محاصره قدرت‌های بزرگی هستند که ارزش‌های لیبرال دموکراسی اروپا را تضعیف می‌کنند. وی گفت ارزش‌های اروپایی به طور دائم توسط دیگران مورد انتقاد و اختلاف قرار می‌گیرد. 

وی تصریح کرد: «این خطر وجود دارد که اروپا با افول مواجه شود و ما همین الان داریم می‌بینیم که این اتفاق علی‌رغم تلاش‌های ما دارد به وقوع می‌پیوندد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که عضویت در ائتلاف ناتو به معنی «دست‌نشانده» بودن ایالات متحده آمریکا نیست. وی گفت که اروپا با ایجاد دفاع مستقل وابستگی کمتری به ایالات متحده خواهد داشت و به نحو بهتری قادر خواهد بود از خودش در برابر روسیه دفاع کند.

دستاورد حمله به اسرائیل از زبان سفیر سابق ایران در فرانسهنتانیاهو برای آتش‌بس با حزب‌الله دست به دامن فرانسه شدطرح اقدام فرانسه برای مقابله با خشونت روزافزون جوانان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاهه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • عکس/ دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان