Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان دانشیار دانشگاه لرستان گفت: آگاهی از چگونگی کیفیت خاک در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی برای مدیریت بهینه زمین‌ها و رسیدن به حداکثر بهره‌وری اقتصادی ضروری است.

دکتر حمیدرضا متین‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خاک به عنوان بستر حیات، محیطی بسیار پیچیده و پویاست که نقشی کلیدی در اکوسیستم خاک و آب از یک سو و اتمسفر از سوی دیگر ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروزه با توجه به افزایش جمعیت جهان، نیاز به تأمین غذا افزایش یافته و این امر موجب افزایش بهره‌برداری از منابع طبیعی و خاک شده است.

دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: استفاده پایدار از خاک به عنوان یکی از منابع طبیعی پایه، به سه عامل  خصوصیات خاک، شرایط محیطی مانند اقلیم و کاربری زمین بستگی دارد، بنابراین، استفاده پایدار از منابع خاک یک مقوله پویاست.

ضرورت آگاهی از چگونگی کیفیت خاک در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی برای مدیریت بهینه زمین‌ها  

متین‌فر بیان کرد: از آن­جاکه بهره‌برداری‌های رو به افزایش از خاک  معمولاً بدون شناخت و علم کافی و لازم از محیط و ویژگی‌های خاک صورت گرفته است این موضوع  باعث کاهش توانایی خاک در حمایت از فرآیند تولید غذا و برهم خوردن تعادل در خاک شده است؛ لذا شناخت جنبه‌های گوناگون خاک از جمله جنبه‌های فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و کانی‌شناسی لازم است  مورد توجه کاربران باشد.

وی ادامه داد: حفظ سلامت محیط زیست، توانایی دائم خاک به عنوان یک سامانه حیاتی زنده در اکوسیستم و تحت بهره‌برداری‌های متفاوت، به ترتیبی که علاوه بر حفظ توان تولید محصولات زراعی، باغی، مرتعی و جنگلی، بتواند کیفیت آب و هوا را بهبود بخشد و همچنین تأمین‌کننده سلامت انسان، گیاه و حیوان باشد هدف غایی کشاورزی پایدار باید باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه خاک به عنوان بستری برای رشد گیاهان، یک فیلتر و انتقال‌دهنده زیست‌محیطی و سکونت‌گاه جوامع گیاهی و جانوری و مکانی برای زندگی انسان‌ها از جمله کاربردهای خاک محسوب می‌شود، اظهار کرد: آگاهی از چگونگی کیفیت خاک در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی برای مدیریت بهینه زمین‌ها و رسیدن به حداکثر بهره‌وری اقتصادی ضروری است.

مدیریت مطلوب خاک‌ها نیازمند اطلاع از ظرفیت خاک است

متین‌فر گفت: همچنین مدیریت مطلوب خاک‌ها از نظر زیست‌محیطی به گونه‌ای که تخریب خاک به حداقل برسد، نیازمند اطلاع از ظرفیت خاک در بهره‌برداری از آن است که این امر با تعیین کیفیت خاک امکان‌پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای درحال‌توسعه به علت آسیب‌پذیری خاک‌های کشاورزی از نظر زیست‌محیطی، توجه به کیفیت خاک دارای اهمیت اقتصادی است.

دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان اضافه کرد: در این راستا به منظور دستیابی به مدیریت پایدار خاک، پیش‌بینی خطرات تخریب خاک و ایجاد روشی قابل استفاده و مناسب برای ارزیابی کیفیت خاک دارای اهمیت است.

متین‌فر با بیان اینکه مفهوم ارزیابی کیفیت خاک بر پتانسیل عملکرد، سـطوح عناصـر غذایی، کیفیت محیط زیست، امنیت تغذیه‌ای و سـلامتی انسـان توجه دارد، تصریح کرد: ارزیابی کیفیت خاک باید بتواند اطلاعاتی راجع به مدیریت و تصمیم‌گیری ارائه دهد.

وی اظهار کرد: ارزیابی کیفیت خاک می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل از جمله هدررفت خاک در اثر فرسایش، تلفات مواد آلی خاک و تولید گازهای گلخانه‌ای باشد.

بهبود کیفیت خاک می‌تواند از راه حفظ یا بهبود هم‌زمان ویژگی‌های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی باشد

این دانشیار گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان عنوان کرد: بهبود کیفیت خاک می‌تواند از راه حفظ یا بهبود هم‌زمان ویژگی‌های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی باشد.

متین‌فر با اشاره به اینکه کیفیت خاک برای ارزیابی میزان تخریب اراضی یا اصلاح و تعیین نوع فعالیت‌های مدیریتی برای کاربری پایدار مهم است، خاطرنشان کرد: کیفیت خاک به صورت ظرفیت خاک برای تولید در اکوسیستم و کاربری اراضی برای حفظ باروری بیولوژیکی، کیفیت محیط زیست و تقویت سلامتی گیاه و حیوان تعریف شده است.

وی افزود: فاکتورهای تعیین کننده کیفیت خاک بطور خلاصه  شامل توانایی خاک در  پذیرش، نگهداری و آزادسازی عناصر غذایی مورد نیاز کیاهان و سایر ترکیبات شیمیایی، دریافت و نگهداری و آزادسازی آب مورد نیاز گیاهان، کاهش رواناب سطحی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تقویت و حفظ رشد ریشه گیاهان، حفظ زیستگاه موجودات زنده خاک و  واکنش به عملیات مدیریتی و مقاومت در مقابل تخریب خاک می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه لرستان فرسایش خاک خاک کشاورزی ارزیابی کیفیت خاک دانشگاه لرستان خاک به عنوان بهره برداری متین فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رفع تصرف از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در سال گذشته با ورود دستگاه قضایی خبر داد.

 ناصر عتباتی در گفت و گو با ایسنا افزود: در سال گذشته، دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف کرد.

وی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.

رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها در سال گذشته نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.

این مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • خرید ترموود ایرانی از تولید کننده
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • ضرورت آگاهی عشایر کوچ رو از مخاطرات کوچ در شرایط بارانی
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند