Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@19:18:14 GMT

کشف یک قرآن خطی نفیس با قدمتی ۴۵۰ ساله در ترکیه

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۲۰۱۴

کشف یک قرآن خطی نفیس با قدمتی ۴۵۰ ساله در ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف آیدین، مفتی منطقه کاراپینار قونیه ترکیه گفت: ۱۰ جز یک قرآن تاریخی خطی در مسجدی که سلطان سلیم دوم، سلطان عثمانی بنا کرده است، کشف شده است که دارای ارزش بالایی است. از سرنوشت سایر جزءها اطلاعی در دست نیست.

وی افزود: این نسخه از قرآن کریم قدمتی ۴۵۰ ساله دارد و وقف مسجدی در شهر قره پینار در استان قونیه کنونی بوده که از سوی سلطان سلیم به این مسجد اهدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: در بررسی تاریخ این قرآن‌های خطی متوجه شدیم که هدیه سلطان سلیمان دوم به مسجد قره پینار بوده است.

آیدین افزود: در زمان سلطان سلیم دوم تعدادی کار انجام می‌شد که یکی از این کارها هدیه فرستادن به مساجد شهر بوده است و این مصحف زیبا و خطی ۳۰ جزئی که تنها ۱۰ جز آن باقی مانده است به این مسجد فرستاده شده بود.

وی افزود: همچنین بر جلد داخل آن نوشته شده بود که سلطان سلیم خان برای شهر قره پینار فرستاد. این قرآن به خط نسخ و ابتدا و انتهای سوره‌ها به خط ثلث نوشته شده است.

متن قرآن در این نسخه خطی به خط نسخ کتابت شده و در هر صفحه، آیات داخل مستطیل نوشته شده اند. حواشی این نسخه خطی فاقد تذهیب بوده، اما کادر هر صفحه با جوهر قرمزرنگ ترسیم شده و متن آیات با جوهر سیاه کتابت شده است.

هم اکنون این نسخه خطی نفیس، به منظور محافظت بیشتر، در محفظه شیشه‌ای خاصی نگهداری و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کد خبر 5361002

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن کریم قرآن ترکیه قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی انقلاب اسلامی ایران سازمان تبلیغات اسلامی نشست علمی هفته بسیج آیت الله خامنه ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بسیج مقام معظم رهبری حوزه علمیه زنان عراق سلطان سلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با نواده پژو ۴۰۵ معروف آشنا شوید /عکس

امیرمسعود عابدین: پژو از سال ۲۰۱۰ در چین از نام "۴۰۸" برای نسخه سدان هاچ بک ۳۰۸ استفاده می‌کند. این مدل به شکلی عجیب‌ومتفاوت برای اروپا تغییر کاربری داده و ۴۰۸ به طور رسمی به عنوان یک فست‌بک شناخته می‌شود.

این خودرو بر آخرین نسخه از پلتفرم EMP۲ Stellantis که با ۳۰۸ هاچ‌بک و استیشن‌واگن مشترک است، سوار می شود؛ البته پژو استدلال می‌کند که این خودرو محصولی پیچیده‌تر است که در بالای سگمنت C قرار می‌گیرد. با طول ۴۶۸۷ میلی‌متر (۱۸۴.۵ اینچ)، مدل جدیدی که نشان شیر را حمل می‌کند، کمی طولانی‌تر از ۳۰۸ استیشن واگن با شکل سنتی است.

با در نظر گرفتن صندلی‌های عقب، صندوق عقب می‌تواند ۵۳۶ لیتر و با جمع کردن آنها، ۱۶۱۱ لیتر ظرفیت داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در مورد فضای داخلی آوانگارد، چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد، چرا که تا حد زیادی شبیه به مدل ۳۰۸ است. این خودرو دارای یک جفت صفحه نمایش ۱۰ اینچی و فرمان معمولی پژو است. یک سیستم صوتی Focal با ۱۰ بلندگو (شامل ساب ووفر) در طول سه سال به طور خاص برای ۴۰۸ توسعه داده شده است.

پژو در ابتدا ۴۰۸ جدید را با دو پیشرانه پلاگین هیبریدی به فروش رساند. هر دو، دیفرانسیل جلو همراه با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و موتور الکتریکی ۱۰۹ اسب بخار (۸۱ کیلووات) هستند. چیزی که آنها را متمایز می‌کند، موتور بنزینی ۱٫۶ لیتری توربوشارژ است که دارای ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب بخار هستند. با ترکیب قدرت موتور احتراقی و موتور الکتریکی، نسخه کوچک‌تر PHEV حدود ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نوع قوی تر، قدرت را به ۲۲۵ اسب بخار افزایش می‌دهد در حالی که همان مقدار گشتاور را حفظ می‌کند.

از طرف دیگر، یک نسخه پایه با یک موتور بنزینی ۱٫۲ لیتری سه سیلندر کوچکتر با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور وجود دارد. این پیشرانه قدرت خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می‌فرستد. نسخه‌ای الکتریکی این خودرو در راه است.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903079

دیگر خبرها

  • با نواده پژو ۴۰۵ معروف آشنا شوید /عکس
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • عصر حجر: نسخه بدنساز! (عکس)
  • افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان آزمون تخصصی حفظ قرآن
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • ۷۱۷ قمی در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم شرکت کردند
  • افزایش ۲ هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون اعطای مدرک تحصیلی معادل به حافظان قرآن کریم در کشور
  • موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)