Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، سویه جدیدی از ویروس کرونا تحت‌عنوان «۱.۱.۵۲۹B.» در آفریقای جنوبی شناسایی شده و مقامات آن کشور معتقدند که این موضوع نگران‌کننده است. گونه‌ی «۱.۱.۵۲۹B.»، توسط سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون «Omicron» نامگذاری شده است.

سازمان جهانی بهداشت،  سویه جدید اومیکرون را در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه بندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته‌ی دانشمندان، سویه یافت‌شده در آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است که نقش کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن دارد. طبق اطلاعات منتشرشده، این سویه به‌طور کلی دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده  (یعنی دو برابر بیشتر از سویه دلتا که در هند شناسایی شد). پروتئین اسپایک همان بخشی از سلول است که از سوی واکسن‌ها هدف قرار می‌گیرد.

سویه جدید میکرون از آفریقای جنوبی شیوع یافته، در بوتسوانا و هنگ کنگ و بلژیک موارد مثبت ابتلا به این نوع سویه شناسایی شده است.

محققان انگلیسی نیز اعلام کردند این سویه «پایدار» نیست و ممکن است در ترکیب با سایر جهش‌ها تشکیل شده باشد و در حال حاضر، باید این ویروس از نزدیک نظارت و تجزیه و تحلیل شود، اما دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد، مگر اینکه در آینده نزدیک شروع به افزایش فرکانس کند.

احتمال بی اثر بودن واکسن روی سویه جدید کرونا

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت: سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا (۱.۱.۵۲۹B.) دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است و تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.

وی، افزود: اگر سویه جدید ویروس کرونا منتشر شود ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن بسیار سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.

ضرورت رعایت شیوه نامه بهداشتی 

گویا با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کرونا توصیه می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر شواهد نشان دهنده این مساله است که این سویه تبعات شدیدتری نسبت به سایر جهش‌های کرونا دارد و به همین دلیل ما نیز تمهیدات متفاوتی را برای مواجهه با این ویروس در نظر گرفته‌ایم.

هموطنان مسافرت خود را به آفریقای جنوبی به تعویق بیاندازند

وی با بیان اینکه افرادی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی دارند مسافرت خود را به تعویق بیندازند، افزود: ما نیز تمام اطلاع رسانی‌های لازم به مسافران را به تمام فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی و دریایی کشور ابلاغ کردیم و مسافران بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد.

گویا ادامه داد: در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم تا اتفاقی در کشور رخ ندهد، همچنین با توجه به اینکه ما در کشور پرواز مستقیم از این کشورها نداریم مانع ورود افراد غیر ایرانی از این کشورها به ایران خواهیم شد.

انجام تست پی سی آر در ۲ نوبت 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت  تصریح کرد: همچنین اگر هموطنان ما که در این کشورها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آنها منفی شود در غیر این صورت باید در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تست شان، وارد کشور شوند.

سویه جدید کرونا فعلا در کشورهای همجوار مشاهده نشده است

عباسعلی درستی معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز  با اشاره به پدید آمدن سویه جدید کرونا در خارج از کشور، خاطرنشان کرد: فعلا از این نوع ویروس در کل کشور و حتی کشورهای همجوار دیده نشده،  اما یک نگرانی جهانی در این باره وجود دارد که بیانگر سرعت انتشار بسیار بالای این سویه است.

وی گفت: این نوع ویروس تاکنون در کشور وجود نداشته، اما ممکن است در روزهای آتی از طریق مرزها و مسافران به کشور وارد شود،  لذا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون در این راستا بسیار ضروری است.

درستی تاکید کرد: در خصوص این سویه، تمامی افراد از جمله واکسن زده‌ها هم در معرض ابتلا هستند و تکمیل واکسیناسیون که باعث جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا می‌شود،   توصیه می‌شود.

تصمیمات جدید هوایی برای مقابله با سویه جدید کرونا

حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی امروز گفت: پرواز مستقیمی از قاره آفریقا به ایران نداریم و در صورت نیاز محدودیت‌های پروازی از کشورهایی که سویه جدید در آنها در حال گسترش است، اتخاذ می‌شود.

وی درباره محدودیت‌های احتمالی برای پذیرش مسافر از جنوب آفریقا در فرودگاه امام خمینی(ره) افزود: پرواز مستقیم که منجر به ورود مسافر از آفریقای جنوبی به کشور شود نداریم، اما درباره ورود مسافران پروازهای غیرمستقیم (کانکشن- CONNECTION) در صورت لزوم همان تدابیر قبلی در نظر گرفته خواهد شد.

ستاد کرونا درباره سویه جدید تصمیم گیری می کند

خوشخو اظهار داشت: در ستاد ملی کرونا درباره سویه‌های جدید تصمیم‌گیری می شود و مصوبه نهایی درباره محدودیت‌های پروازی به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی ابلاغ می‌شود،  اکنون نیز تابع سیاست‌های ستاد ملی کرونا هستیم و در صورتی که لازم باشد محدودیت‌های پروازی درباره کشورهایی که سویه جدید در آنها درحال گسترش است اتخاذ می‌شود.

وی خاطرنشان‌ کرد: اکنون هیچ پرواز مستقیمی از آفریقا نداریم اما برای پروازهای غیرمستقیم و کانکشن که بیشترین آنها از دبی و قطر است، در صورت ابلاغ قوانین جدید پذیرش مسافر نخواهیم داشت، اکنون هیچ کشوری در فهرست کشورهای ویژه که با معرفی وزارت بهداشت مسافران از این کشورها حق ورود به کشور را نداشتند،  وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: تا یک ماه پیش چندین کشور در فهرست ویژه‌ها قرار داشتند و مسافری پذیرش نمی‌کردیم،  اکنون هیچ کشور ویژه‌ای نداریم اما در صورت تصمیم‌گیری جدید به شرکت‌های داخلی و خارجی اعلام خواهیم کرد که هیچ مسافری را وارد کشور نکنند و کارت واکسن و برگه پی. سی. آر منفی برای همه مسافران ورودی به کشور الزامی است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت ویروس کرونا بیماری بهداشت و سلامت سویه جدید کرونا آفریقای جنوبی شرکت ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه جدی برای مقابله با فساد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه های این هفته نماز جمعه افزود : اگر حرام خوری و ربا رواج پیدا کند، آن جامعه نمی تواند قرآنی باشد، چراکه این جامعه آلوده است، قرآن نیز بارها بیان کرده که فهم این کتاب بر روی افراد پاک و طاهر اثر می گذارد، بنابراین باید فساد نباشد و حلال خوری در جامعه رواج یابد تا معارف دین را دریافت کنیم، رهبر معظم انقلاب از آن جهت مبارزه با فساد را جدی گرفتند که ما پذیرش بیشتری نسبت به دین داشته باشیم.

وی گفت : سفر رییس جمهور به کشور پاکستان موجب امنیت بیشتر جمهوری اسلامی در سرتاسر مرزهای ایران شد.

امام جمعه قزوین افزود : در سفر رییس جمهور به سریلانکا به غیر از مبادلات تجاری و مالی بین ۲ کشور، تولید فناوری با کمک متخصصان زبردست جمهوری اسلامی در ساخت سد آبی موجب حفظ آبروی علمی و مهندسی ایران شد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه آمریکا با شکست‌های پشت سرهم مواجه شده است، ادامه داد: آمریکا دشمنان قسم خورده خدا و مردم سالها پیش در همین روزها در جنگ ویتنام شکست خورد، درحالی که در جاهای دیگر جهان جولان می داد.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان کشوری تا دندان مسلح در ایران اسلامی طعم واقعی شکست را چشید، آن‌ها در مقابل حرکت و حضور مردم ایران و تظاهرات و راهپیمایی که با دستان خالی انجام می‌شد، شکست خوردند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: آمریکا تصور می کرد که عراق را تسخیر کرده و آن را به یکی از ایالت‌های خود تبدیل کرده است، اما به لطف بسیج مردمی و حرکت مردم عراق، این کشور استکباری به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد، البته در افغانستان نیز شاهد شکست حقیقی آمریکا بودیم، حتی در یمن که مردم چیزی نداشتند مجددا آمریکایی ها شکست خوردند، این روند شکست در لبنان، غزه و سوریه ادامه داشت و ایادی تحت اوامر این ها مثل داعش نیز به برکت جنبش مقاومت از بین رفت.

نماینده ولی فقیه در استان  به هفته معلم و سالروز شهادت استاد مطهری اشاره کرد و گفت: وقتی کتاب های این شهید بزرگوار را بخوانیم، نمک گیر شده و علاقه مند مطالب او می شویم، هنگامی که کتاب‌های شهید مطهری را می خوانید، دیگر توان کنار گذاشتن آن را ندارید، چون قلب و منطق ما را راضی می کند، حضرت امام صادق (ع) نیز بارها تاکید داشتند که اگر خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد نور ایمان را درون او روشن می کند که شهید مطهری یکی از همین بندگان خداوند بود.

امام جمعه قزوین به روز کار و کارگر اشاره کرد و یادآور شد: استان قزوین مانند استان‌های دیگر کشور از نعمت با برکت کارگر برخوردار است، به تاسی از رسول خدا (ص) دست کارگران را می بوسیم و باید مشکلات و خانواده آن‌ها که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، برطرف شده و همواره شاد و سلامت باشند، کارگران همان افتخار جامعه ایران هستند، رسول اکرم (ص)‌ تلاش و کسب روزی حلال یک کارگر را همانند مجاهدت در راه خدا تشبیه کرده و رهبر معظم انقلاب نیز رکن اصلی اقتصاد و اقتدار کشور را کارگران می داند.

وی در ادامه به سالروز فتح اندلس اشاره کرد و گفت: مسلمانان اندلس در اوج شکوه بودند و آثار این مسلمانان هنوز مایه افتخار آن جغرافیا قرار دارد، اما دشمن نقشه کشید و بی حیایی و بی حجابی را همراه مشروبات الکلی و بی بندوباری بین جوانان اندلس ترویج کرد و بلای خانمان سوز را همانند ویروس بین مردم گسترش داد که یک مرتبه تمام عزت و اقتدار آن‌ها فروریخت و دشمن بر آن‌ها سیطره یافت.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: کرد: از مدیران دستگاه قضایی قزوین، نیروهای انتظامی، بسیج مردمی و بانوان امر به معروف و نهی از منکر که وارد میدان شدند و با بدحجابان مثل خواهر و فرزند خودشان رفتار و مدارا کردند، تقدیر و تشکر داریم، از همان بانوانی که به تذکرات دلسوزان توجه کردند و رفتار خودشان را تغییر دادند نیز تقدیر و تشکر می کنیم، چراکه اعتقاد داریم عفاف و حجاب نشانه استقلال، فرهنگ متعالی، پاکدامنی بانوان، سربلندی ایران و پایگاه معنوی برای پرورش نسل های پر افتخار جمهوری اسلامی است.

وی در پایان روز جهانی مطبوعات، ورزش پهلوانی، ایمنی حمل و نقل و شوراها را گرامی داشت و برای مجموعه دست اندرکاران آن آرزوی سربلندی و موفقیت کرد.

دیگر خبرها

  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات