Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان اغلب ازدواج کودکان ثبت نشده و همین امر منجر به نبود آمار دقیق در این حوزه می‌شود.  مطابق با همین آمار، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با حدود ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به ۹۷۵۳ ازدواج رسیده، از سوی دیگر این آمار فصلی ازدواج برای این بازه سنی از دختران با توجه به آمارهای مشابه فصلی طی دو سال اخیر بالاترین تعداد را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان درباره ازدواج دختران زیر سن قانونی با بیان این‌که بحث ازدواج به خصوص در مناطق دورافتاده و به دلیل نیاز مالی خانواده دختر که معمولا به این دلیل ازدواج صورت می‌گیرد، قانون‌پذیر نیست، گفت: در یک کلام، تنها آموزش، تربیت و رفع مشکلات مالی می‌تواند جلوی ازدواج کودکان را بگیرد.

وی در واکنش به خبر شکسته شدن رکورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با توجه به آمارهای مشابه فصلی طی دو سال اخیر بیان کرد: شرایط ازدواج در قانون مدنی در طول زمان تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته به همین خاطر هم همیشه عنوان شده که قوانین باید متناسب با اوضاع و احوال زمانه باشند. در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عنوان شده بود که نکاح قبل از بلوغ ممنوع است بعدها در سال ۱۳۷۰ تبصره‌ای قرار داده شد که عقد نکاح قبل از بلوغ با اجازه ولی و به شرط رعایت مصلحت مولی علیه صحیح است.

این حقوقدان افزود: در همان سال اصلاحیه‌ای قرار دادند که نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و رعایت شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

خرمشاهی با بیان این‌که بحث ازدواج به خصوص در مناطق دورافتاده و به دلیل نیاز مالی خانواده دختر که معمولا به این دلیل ازدواج صورت می‌گیرد، قانون‌پذیر نیست گفت: بسیاری از ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال بدون مراجعه به دادگاه صورت می‌گیرد و ضمانت اجرایی هم ندارد و عامل اصلی آن‌هل فقر فرهنگی و فقر مالی است. چطور دختری که هنوز به سن رشد نرسیده هرچند از لحاظ فقهی و قانونی بالغ تلقی می‌شود می‌تواند مصلحت خود را تشخیص دهد و برای زندگی مشترک آمادگی داشته باشد؟

وی با تاکید بر قانون‌پذیر نبودن ازدواج کودکان تصریح کرد: کمتر مشاهده می‌کنیم که دادگاه‌ها با این قضیه برخورد کرده باشند و محاکم هم قصد کمک به خانواده دو طرف را دارند و تابع فرهنگ منطقه موردنظر هستند و آن‌چنان سخت نمی‌گیرند و باید گفت مشکل ما در این حوزه قانون نیست. شما شدیدترین قوانین را هم درنظربگیرید باز هم مقتضیات دیگری در مناطق مختلف وجود دارد که توجهی به این قضیه نمی‌شود و در این‌جا فرهنگ و مسائل مالی اهمیتی دوچندان می‌یابد. در واقع در این ازدواج‌ها معامله‌ای صورت می‌گیرد و موارد استثنایی وجود دارد که دختر ۱۳-۱۴ ساله عاشق پسری می‌شود و دوست دارد با او ازدواج کند که آن هم منطقی نیست.

کد خبر 639681 برچسب‌ها ازدواج ثبت احوال دادگاه کودکان كودك‌همسري ازدواج - مهریه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ازدواج ثبت احوال دادگاه کودکان كودك همسري ازدواج مهریه ازدواج کودکان صورت می گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله

به گزارش قدس آنلاین، بازار اجاره مسکن در کشورمان تابع وضعیت عرضه مسکن است. به علت سقوط تولید مسکن در ۸ سال دولت گذشته، دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن با تقاضای بی‌سابقه و انباشته‌شده مواجه بوده است.

با این حال در دو سال گذشته با کلید خوردن طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکن آغاز شده و حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن هم تحویل داده شده است.

از سوی دیگر، با کنترل انتظارات تورمی با اجرای سیاست‌های انضباطی پولی و مالی و همینطور برخورد با بنگاه‌های املاک متخلف، بخشی از سوداگری در بازار مسکن کنترل شده اما انتظار می‌رود با تصویب قانون مالیات بر سوداگری در مجلس و اجرای آن در سال جاری، وضعیت مسکن بهتر از گذشته شود و دلالی کاهش یابد.

اطلاعات مرکز آمار هم نشان می‌دهد در فروردین امسال تورم ماهانه اجاره‌بهای مسکن به حدود ۱.۶۵ درصد رسیده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون کمترین رقم است.

همچنین متوسط تورم ماهانه اجاره مسکن در ۸ سال گذشته (۱۳۹۵ – ۱۴۰۲) حدود ۱.۸ درصد بود و کاهش تورم ماهانه اجاره در فروردین امسال به ۱.۶۵ درصد به معنای نزول این شاخص به سطح پایین‌تر از میانگین ۸ سال گذشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • عکس| تصاویری از برخورد وحشتناک پلیس آمریکا با دختران دانشجو
  • دستگیری قاتل مسلح در کمتر از ۲۴ ساعت در کاشمر
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران