Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@14:07:50 GMT

احکام مالیاتی قانون جهش تولید مسکن

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۵۹۱۱

احکام مالیاتی قانون جهش تولید مسکن

میرحیدر رضوی، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان از ابلاغ احکام مالیاتی قانون جهش تولید مسکن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ در این ابلاغیه آمده است: احکام مالیاتی قانون جهش تولید مسکن مصوب 1400/05/14مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل جهت اجرا ارسال می‌شود.

ماده ۳- صندوق ملی مسکن به منظور ایجاد هم افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون، حداکثر تا سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تشکیل می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع این صندوق از محل منابع حاصل از واگذاری زمین های موضوع این قانون و منابع وصولی مربوط به اجاره ۹۹ ساله، مالیات های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر، اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال، کمک های خیرین و سایر منابعی که در اساسنامه صندوق پیش بینی می گردد، تأمین می شود و به مصارف صندوق از جمله یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان، هزینه های تأمین و انتقال، زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری های غیر انتفاعی (آموزشی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، فرهنگی، ورزشی و تجهیزات شهری) در توسعه شهری ایجادشده مطابق با الگوی مصوب شورای عالی مسکن برای طرح پروژه های مسکونی موضوع این قانون اختصاص می یابد. اموال و دارایی های این صندوق متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است. صندوق در وزارت راه و شهرسازی مستقر است و در تهران و در هیچ یک از شهرها شعبه دیگری ندارد. ارکان صندوق شامل هیأت امناء و هیأت عامل است.
تبصره ۸ ماده ۳- در سال ۱۴۰۰، مازاد بر مبالغ تعیین شده پایه های مالیاتی مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و از سال ۱۴۰۱ کلیه مبالغ دریافتی از این ماده به صندوق تعلق می‌گیرد.

ماده ۴- بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد (%20) از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

تبصره ۱ ماده ۴- بانکهای تخصصی به تشخیص بانک مرکزی، به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی هستند.

تبصره ۲ ماده ۴- تسهیلات فوق بر اساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی پرداخت می شود. در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات بر اساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل و بر اساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار، محاسبه می گردد.

تبصره ۳ ماده ۴- تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می شود. مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی، بیست ساله می باشد. در صورتی که افزایش طول دوره ساخت ناشی از قصور و کوتاهی سازنده باشد، سود دوران مشارکت مدت زمان افزایش یافته با تأیید وزارت راه و شهرسازی برعهده سازنده می‌باشد.

تبصره ۴ ماده ۴- بانکها و مؤسسات اعتباری در صورت پرداخت تسهیلات موضوع این ماده مجاز به انتشار اوراق رهنی موضوع ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در چهارچوب مقررات بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

تبصره ۵ ماده ۴- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر بیست درصد (%20) تعهد انجام نشده را از بانکها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ صد درصد (%100) تخصیص یافته تلقی و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

تبصره ۱ ماده ۵- انتقال زمین های بخش دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی دستگاههای مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14، انتقال واحدهای مسکونی از صندوق به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری نهایی این صندوق ها و اجاره املاک و مستغلات توسط شرکتهای سرمایه گذاری از مالیات معاف است.

ماده ۱۰- کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاههای دولتی و همچنین شرکتهایی که صد درصد (%100) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می‌باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چهارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می گیرند (به استثنای اراضی تبصره (۲) ماده (۹) این قانون)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

ماده ۱۷ - سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات آماده سازی، محوطه سازی، زیربنایی و روبنایی و ساخت مسکن کلیه برنامه های حمایتی مسکن را معادل ده میلیون (۱۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به ازای هر واحد مسکونی، محاسبه نماید.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا قانون مسکن شورای اسلامی منابع مالی زمین مالیات بودجه یارانه دولت جمهوری اسلامی وزارت راه و شهرسازی شورای پول تورم راه و شهرسازی حمایت از تولید بانک مرکزی سازمان بورس و اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران سرمایه سرمایه گذاری وزارتخانه سهام دولت مالیاتی احکام تولید مسکن قانون جهش وزارت راه و شهرسازی موضوع این قانون صندوق ملی مسکن ماده ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟

صندوق رفاه دانشجویان برای تأمین بخشی از هزینه‌های دانشجویان در مقاطع تحصیلی تسهیلات و وام‌هایی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صندوق رفاه دانشجویان که زیر نظر وزارت علوم است، هرساله وام‌هایی نظیر وام تحصیلی، وام مسکن، وام ازدواج به دانشجویانی که در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند، پرداخت می‌کند. البته در نظر داشته باشید که برخی از این وام‌ها تنها به دوره‌های خاصی تعلق می‌گیرد.

دارا بودن شرایط عمومی برای تمامی دانشجویان الزامی است، اما در برخی مواقع بعضی از دانشگاه‌ها برای پرداخت وام به دانشجویان علاوه بر شرایط آموزشی، شرایط خاص دیگری هم در نظر می‌گیرند.

بنابراین بهتر است از تمامی اطلاعیه‌های مربوط به دریافت وام و تسهیلات مطلع باشید و سپس برای ثبت نام وام دانشجویی اقدام کنید.

شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی تمامی دوره‌ها

دانشجویان برای دریافت وام دانشجویی باید تمامی شرایط عمومی که توسط معاونت امور دانشجویان در آئین نامه ذکر شده است را مطالعه کرده و در صورت داشتن تمامی شرایط از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویی نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

اعتقاد به اصول دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی معرفی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن اولویت نیاز مالی (به تشخیص معاونت محترم دانشجویی)، دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی، عدم استفاده از بورس تحصیلی، کمک و یا وام مؤسسات دیگر، عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می‌باشد (به استثنای کار دانشجویی) و سپردن سند تعهد با ضامن معتبر جز شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی است.

تمامی دانشجویان از مقطع کارشناسی تا دکتری می‌توانند از تسهیلات و وام‌های صندوق رفاه دانشجویی استفاده کنند.

شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی تمامی دوره‌ها

دانشجویان برای درخواست وام دانشجویی باید شرایط آموزشی دریافت وام را داشته باشند و سپس نسبت به ثبت نام برای وام‌ها و تسهیلات دانشجویی اقدام کنند.

تمام وقت بودن دوره آموزشی و اشتغال به تحصیل در سنوات تحصیلی مجاز برای استفاده از وام صندوق رفاه است.

تبصره ۱ - مرخصی تحصیلی مجاز تأیید شده توسط دانشگاه، جزو دوره تحصیلی دانشجو محاسبه نمی‌گردد.

تبصره ۲ - در موارد استثنایی با تأیید معاون دانشجویی دانشگاه، یک نیمسال به مدت وام‌ها اضافه نمی‌شود.

تبصره ۳ - در صورت عدم استفاده از وام دانشجویی توسط دانشجو، مدت مذکور جز سنوات تحصیلی وی محسوب خواهد شد و از باقی مانده مدت دوره می‌تواند استفاده کنند.

بسیاری از دانشجویانی که در زمان تحصیل برای اجاره مسکن، تغذیه و پرداخت شهریه در دانشگاه‌های شهریه پرداز با مشکل مالی مواجه می‌شوند.

شرایط اختصاصی دریافت وام دانشجویی دوره روزانه

مشروط نبودن دانشجو در دو نیم سال قبل در دوره‌های روزانه، تنها شرط اختصاصی برای گرفتن وام دانشجویی است.

این دانشجویان از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویی می‌توانند مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند.

اما برای این شرط هم چند تبصره در نظر گرفته شده است، که دانشجویان بتوانند از وام دانشجویی استفاده کنند که در زیر شرح داده شده است.

تبصره ۱ - دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول و دوم تحصیلی، بدون احتساب معدل می‌توانند از وام دانشجویی بهره ببرند.

تبصره ۲ - دانشجویانی که در یک نیمسال مشروط تحصیلی اعلام شوند، می‌توانند حداکثر از نصف وام تحصیلی استفاده نمایند. این دسته از دانشجویان وام مسکن و حق اولاد خود را می‌توانند به صورت کامل دریافت کنند.

تبصره ۳ - دانشجویانی که دو نیمسال متوالی مشروط شوند از دریافت هرگونه وام در نیمسال بعد از مشروطی، محروم است.

تبصره ۴ - در صورت تشخیص کمیسیون موارد خاص یا شورای آموزش دانشگاه مبنی بر بلامانع بودن ادامه تحصیل دانشجو، پرداخت وام تحصیلی و مسکن نیز بلامانع است.

کد خبر 750977

دیگر خبرها

  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه