Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امیر لاهوتیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک دوره آموزشی از دوم تا پنجم آذرماه در خصوص مرمت، نگهداری و بازسازی قنوات در سطح استان برگزار شده است اظهار کرد: در این دوره آموزشی پیمانکاران بخش خصوصی و افراد حقیقی اعم از مغنیان و کارشناسان استان که با لایروبی، مرمت و احیای قنوات درگیر هستند، بهره می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سعی شد در این دوره از مدرسان با تجربه و مجرب سطح کشور استفاده شود افزود: در این کارگاه آموزشی مطالبی همچون فنی قنوات، ابزار و تجهیزات، روش‌های انجام عملیات قنات و راه‌های افزایش آبدهی قنوات بدون کف‌کشی و نوکنی و عملیات حفظ و نگهداری قنات ارائه شد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: استان ۲ هزار و ۴۷۷ رشته قنات در سامانه ملی قنوات کشور ثبت شده دارد که این میزان قنات رتبه پنجم ثبت قنوات در سامانه ملی را از آن استان کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: شهرستان‌های استان از نظر تعداد قنوات درصدهای متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند به نحوی که در این راستا شهرستان ملایر با ۶۲۱ رشته قنات، ۲۵ درصد قنات‌های استان را در خود جای داده است.

لاهوتیان با تأکید بر اینکه شهرستان‌های درگزین، رزن، اسدآباد و نهاوند با تعداد رشته قنوات کمتر و در مجموع حدود پنج درصد قنوات استان را در خود جای داده‌اند اضافه کرد:  شهرستان همدان با حدود ۲۶۰ رشته قنات، ۱۰ درصد قنات‌های استان و شهرستان‌های تویسرکان، کبودرآهنگ و بهار نیز حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد قنات‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته عملیات مرمت، نوسازی و بهسازی قنوات استان با استفاده از اعتبارات مختلفی انجام شد  بیان کرد: در سال جاری نیز با پیگیری‌های به عمل آمده، در حال تامین اعتبار از ردیف‌های مختلف هستیم به طوری که نوسازی و مرمت برای ۱۵۰ رشته قنات در دستور کار قرار دارد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: با استفاده از حدود ۳ میلیارد تومان از اعتبارات بنیاد برکت، تسهیلات بخش خشکسالی و اعتبارات بلاعوض خشکسالی در قالب ۳ میلیارد تومان و ۲۴ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض خشکسالی که در حال تخصیص و واریز نقدی اعتبارات هستیم می‌توانیم عملیات احیا و مرمت را در تعداد دیگری از قنوات استان در برنامه داشته باشیم.

همدان پنجمین استان قنات‌خیز کشور 

وی با اشاره به اینکه همدان پنجمین استان قنات‌خیز کشور است ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ رشته قنات احیا و مرمت شده‌  از این رو اگر اعتبار تامین شود؛ میزان بازسازی در سال‌جاری با چند سال گذشته برابری خواهد کرد.

لاهوتیان تأکید کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی سال گذشته و افت منابع آب زیرزمینی، هر آنچه که در بحث بازسازی و نوسازی قنوات انجام شود، به رسیدن به منابع آبی پایدار در روستاها کمک می‌کند،  با این اتفاق از آسیب به کشت و زراعت بهره‌برداران جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه  اگر بتوانیم یارانه‌های سامانه‌های نوین آبیاری و یارانه‌های احیا و مرمت بخش قنوات را به سمت و سوی افزایش بهره‌وری و کارایی مصرف آب در باغات استان در سال‌های آینده سوق دهیم، می‌توانیم در بخش باغات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: از کشاورزان و بهره‌برداران درخواست می‌کنم چه در اجرای احیا و مرمت قنوات و چه در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری مشارکت لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سه تعهد در برنامه اقتصاد مقاومتی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، در تکمیل کانال‌های آبرسانی، احیا و مرمت قنوات تا پایان آبان ۱۴۰۰ داریم گفت: تا کنون از ۳۰ کیلومتر تعهدی که در بحث اقتصاد مقاومتی و در احیا و مرمت و لایروبی قنوات در نظر گرفته شده  ۱۸ کیلومتر محقق شده است.

لاهوتیان ادامه داد: از ۳۴۰۰ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری که در سال جاری  تعهد کردیم ۲۲۰۰ هکتار اجراشده و در حال اجرا است.

وی متذکر شد: در بحث عملیات بازسازی و انتقال آب با استفاده از کانال‌های آبیاری محدودیت بیشتری وجود دارد، چون اعتبارات آن مختص به استان است فقط می‌توانیم کانال‌هایی را ادامه کار دهیم که به شکل نیمه‌کاره باشد و موافقت‌نامه داشته باشد از همین رو  پروژه جدیدی در کانال‌های آب‌رسانی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/89033/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب و خاک جهاد کشاورزی بازسازی قنوات رشته قنات مرمت قنات سامانه های نوین آبیاری احیا و مرمت رشته قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز یزد، محمدرضا غفاریان در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی قنوات این شهرستان بیان نمود: نظارت مستمر و بهره گیری از دستور کار کارشناسی، عملیات مناسب را برای حفاظت فیزیکی، کاهش خطرات احتمالی ناشی از بلایای طبیعی، دسترسی به آبـدهی پایدار و حفظ کیفیت آب در قنوات را فراهم می‌سازد . میرجلیلی معاون فنی شهرستان نیز توصیه‌های فنی در ایجاد بند خاکی حفاظتی میله چاه‌ها و همچنین تامین شیب هیدرولیکی و افزایش دبی آب را با اجرای عملیات صحیح کف شکنی، بغل بری و بغل تراشی را برای افزایش عمر مفید قنات، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و اصلاح مسیر را به پیمانکار توصیه نمود.

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • نظارت میدانی بر اجرای عملیات حفاظتی قنوات شهرستان یزد
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • هیئت وزنه‌برداری استان همدان ۱۷ نشان به دست آورد
  • ۵۵۰ وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می‌کنند
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند