Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزاران اردنی در اعتراض به عقد قرارداد تامین آب با اسرائیل به خیابانها ریختند.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ای بی سی نیوز، اردن با اسرائیل برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر خود قرارداد توسعه ای منعقد کرده است.
هزاران تن در پایتخت اردن در اعتراض به این توافق که یکی از بزرگ ترین پروژه های همکاری اردن و اسرائیل خواهد بود به خیابان آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معترضان معتقدند که این توافق سبب وابستگی بیش از حد اردن به اسرائیل خواهد شد.
بر اساس این قرارداد، اردن 200 میلیون متر مکعب (7.06 میلیارد فوت مکعب) آب شیرین شده از اسرائیل دریافت می کند، در ازای  آن اسرائیل  600 مگاوات برق تولید شده از یک نیروگاه انرژی خورشیدی با بودجه امارات متحده عربی در اردن را دریافت خواهد کرد.
اردنی ها در تظاهرات روز جمعه این توافق را رد کردند و گفتند که این توافق به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل در حالی حرکت می کند که  اسرائیل به اشغال سرزمین های فلسطینی ادامه می دهد. مخالفان همچنین هشدار دادند که این توافق اردن را وادار خواهد کرد که به همسایه خود وابسته باشد.
"نسرین" یکی از معترضان به الجزیره در این باره گفت:‌ ما حق زندگی داریم. فلسطینی ها هم  حق زندگی دارند. ما اردنی ها از فلسطین حمایت می کنیم به همین دلیل است که امروز اینجا هستیم.
نسرین پوستری را که سه فرزندش ساخته بودند در دست داشت. در پوستر نوشته شده بود: "این درباره انسان بودن است."
این پروژه روز دوشنبه در دبی توسط وزیر آب اردن، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و وزیر تغییر اقلیم امارات با حضور جان کری فرستاده ایالات متحده در امور آب و هوا به امضا رسیده است.در این قرار داد نیاز شدید اردن به آب و هدف اسرائیل برای گسترش ترکیب انرژی های تجدیدپذیر خود مورد بررسی قرار گرفت.
اسرائیل ظرفیت خود را برای نمک زدایی آب به شدت افزایش داده و اردن دارای مناطق بیابانی وسیعی است که برای مزارع انرژی خورشیدی مناسب است.
"عمر سلامه"، سخنگوی وزارت آب اردن در بیانیه ای گفت که ایده این پروژه ناشی از تقاضای فزاینده اردن برای منابع آبی دائمی است که با افزایش جمعیت پادشاهی در چند سال گذشته تشدید شده است.
بر اساس گزارش یونیسف، اردن در حال حاضر دومین کشور در معرض خطر آب در جهان است.
این در حالی است که "عمر سوشان"، رئیس اتحادیه محیط‌زیست اردن، گفت که این معامله "یک پروژه سیاسی" است. "شما نمی توانید این پروژه را از تغییرات آب و هوایی توجیه کنید. این یک پروژه عادی سازی  است. ما باید شبکه ملی آب خود را تقویت کنیم، آگاهی عمومی در مورد مدیریت آب را ایجاد کنیم، و از روش های جدید آبیاری در اردن استفاده کنیم. این گزینه استراتژیک ماست.
"راند عواد"، مهندس متخصص در انرژی های تجدیدپذیر و سیاست انرژی در اردن، گفت: "من نمی بینم که این توافق نامه ای برای دستیابی به امنیت انرژی و آب باشد... این بیشتر یک معامله سیاسی است، به امکان سنجی یا استراتژی.”

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو و در حمایت از توافق با مقاومت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، هزاران نفر در تل آویو و دیگر مناطق در اراضی اشغالی تظاهراتی گسترده برگزار کردند و خواستار انجام سریع توافق با غزه و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

تظاهرکنندگان خواستار برکناری نتانیاهو و انجام سریع توافق مبادله اسیران شدند.

رسانه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد: هم اکنون تظاهراتی در حمایت از انجام توافق بازگرداندن اسیران در حال برگزاری است. این تظاهرات در تقاطع کابلان در تل آویو و نیز میدان موزه تل آویو و نزدیکی الکرباه و نیز قیساریا، حیفا، قدس، تقاطع شعار هنیگف و مقابل منزل بنی گانتز، تقاطع کرکور و برخی شهرهای دیگر در حال برگزاری است.

از سوی دیگر ایالا همسر یورام متسجر که در غزه اسیر است در جریان این تظاهرات گفت: کابینه اسیران را به حال خود رها کرده است. همه باید به خیابان بیایند و از نخست وزیر بخواهند که اسیران را به منازل برگرداند. حمله به رفح یعنی تداوم جنگ برای سه ماه دیگر و یعنی اسیران زنده برنخواهند گشت.

کد خبر 6096649

دیگر خبرها

  • اردن: نتانیاهو توافق آتش بس را به خطر می اندازد
  • ملکه اردن آمریکا را محکوم کرد/ زندگی ما بی‌ارزش است/ غزه نمونه‌ای از فروپاشی استانداردهای جهانی است
  • معاملات برق در بورس انرژی رکورد زد
  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • خانواده‌های اسرای صهیونیست خطاب به نتانیاهو: تاریخ تو را نمی‌بخشد
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
  • بازار طلا از خواب خوش صعود، می‌پرد؟
  • تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو و در حمایت از توافق با مقاومت
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است