Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این روزها جملاتی مانند « تزریق واکسن کرونا موجب بروز بیماری نادر می‌شود » ، « شرکت‌های داروساز با تولید واکسن تنها درصدد پُر کردن جیب‌های خود هستند » و هشدارهای بی پشتوانه علمی دیگر در مازندران کم شنیده نمی شود و اقلیت واکسن گریز نه تنها خودشان تن به ایمن سازی بدنشان نمی دهند بلکه با چنین اظهار نظرهایی تلاش می کنند تا بقیه را نیز منصرف کنند ؛ تلاشی که نشان می دهد تا حدود زیادی حرکت واکسیناسیون عمومی را کند کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق برنامه ریزی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل ،قرار بود در ابتدای آذر ماه سال جاری میزان تزریق دُز دوم واکسن کرونا در استان به ۹۵ درصد جامعه هدف ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری برسد و جشن پایان کرونا نواخته شود ، ولی نه تنها تا امروز که به هفتم آذر ماه رسیدیم ، این مهم محقق نشده است ، بلکه روز به روز جمعیت مراکز تجمیعی استان برای تزریق واکسن رو به کاهش می‌رود.

از مجموع افراد واجد شرایط در استان مازندران تاکنون ۹۲ درصد دُز اول و ۷۰ درصد هم دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. این رقم برای رسیدن به شرایط مهار کرونا چندان قابل اتکا نیست و برای دست یافتن به ایمنی جمعی علیه کرونا، آمار دُز دوم این واکسن در استان باید به حدود ۹۰ درصد برسد.

نکته قابل تامل در مازندران آن است که ۲۲ درصد افرادی که در اوایل مهر سال جاری نسبت به دریافت دُز اول واکسن کرونا خود اقدام کردند ، برای تزریق دُز دوم بی‌تفاوت هستند و برای مراجعه به مراکز تجمیعی اقدام نمی‌کنند.

در اوایل مهر سال جاری روزانه حدود ۸۰ هزار دُز واکسن کرونا در مازندران تزریق می‌شد که این رقم در روز شنبه ۲۹ آبان به ۱۵ هزار دُز کاهش یافت و روز پنجشنبه چهارم آذر ماه هم با ثبت آمار پنج هزار و ۲۵۰ دُزی، به کمترین میزان از زمان اعلام سراسری واکسیناسیون در استان رسید.

کارشناسان هشدار می‌دهند که کاهش ورودی افراد واجد شرایط برای دریافت واکسن در مازندران، بُغضی است که با افزایش شیوع کرونا در اوایل زمستان سال جاری خواهد شکست و فریاد و اشک های کادر درمان به واسطه افزایش بستری و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را همراه خواهد داشت.

همچنین بی‌توجهی ۶۰ درصد از مردم مازندران نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در معابر و اماکن عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث شده تا این استان مستعد موج ششم کرونا در اوایل زمستان سال جاری باشد.

آیا دریافت واکسن کرونا اختیاری است؟

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که اگر چه افرادی که نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نمی‌کنند تا به حال هیچکدام نتوانسته‌اند دلیل محکم و قانع‌کننده‌ای برای ادعاهای غیرکارشناسی خود بیاورند، ولی با همین اظهارات فاقد سندشان سبب شده اند تا فرصت طلایی رسیدن به نقطه ایمنی جمعی علیه کرونا در مازندران از دست برود.

یکی از شهروندان مازندرانی که تاکنون نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام نکرده ، در گفت و گو با ایرنا گفت: دریافت واکسن کرونا براساس تحقیقاتی که انجام داده‌ام اختیاری است و چون قانون نشده اعتقادی به دریافت واکسن کرونا ندارم.

این شهروند که نامش در نزد خبرنگار ایرنا محفوظ است، افزود: کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تاکید دارند که دریافت واکسن کرونا عوارض دارد و باعث ایجاد بیماری‌های خاص می شود و اکنون که شرایط رنگ بندی کرونا در استان مساعد است چرا باید با دریافت واکسن کرونا پول اضافی از جیب دولت به جیب شرکت‌های داروساز برود؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به اظهارات این شهروند ساروی ، گفت : تزریق واکسن کرونا، طبق مصوبه ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا در کشور قانون شده و هم‌استان‌های عزیزمان موظف به دریافت واکسن کرونا هستند و در آینده با کنترل هوشمند، ارایه بسیاری از خدمات در جامعه تنها به افرادی که نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند، امکانپذیر خواهد بود.

دکتر قاسم اویس افزود : به هیچ عنوان واکسن کرونا عوارض بیماری برای فرد تزریق کننده ندارد و مردم به شایعاتی که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای یا فعالان مجازی معاند بیان می‌کنند، توجه نکنند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین راه برای عبور از شیوع کرونا ویروس ایجاد ایمنی جمعی در کشور با تزریق واکسن است و باید در کنار استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی مردم طبق قانون نسبت به دریافت حداکثر ۲ دُز واکسن کرونا اقدام کنند.

اویس گفت : وضعیت با ثبات کرونایی در مازندران به معنای کاهش آمار بستری و جان باختگان ناشی از ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌ها است ، اما در جامعه روند شیوع کرونا به دلیل بی توجهی ۶۰ درصد از مردم استان به دستورالعمل‌های بهداشتی نگران کننده است و مردم گول رنگ بندی‌های آبی و زرد شهرستان ها برای واکسن نزدن را نخورند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که بهترین زمان برای رسیدن به نقطه ایمنی جمعی در کشور، قبل از شروع پیک ششم است. اگر ما بتوانیم جمعیت هدف را به طور کامل واکسینه کنیم، نگرانی زیادی از بابت شروع پیک جدید کرونا نخواهیم داشت.

اویس گفت: بی توجهی افزون بر ۲۲ درصد از جامعه هدف در مازندران که تاکنون نسبت به دریافت دُز دوم واکسن کرونا اقدام نکردند، جدی و نگران کننده است و ادامه این روند و با پایان اثربخشی دُز اول، شاهد کاهش ایمنی بدن انسان در برابر کرونا و به تبع آن افزایش ابتلاها به این ویروس کُشنده در استان در آینده نزدیک خواهیم بود.

عوارض واکسن کرونا جزئی و کوتاه مدت است 

اگر چه عدم مراجعه حدود ۱۰ درصد جمعیت واجدان شرایط مازندران برای دریافت دز نخست واکسن کرونا به اندازه کافی نگران کننده است چون بیش از۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲ سال به بالا را شامل می شود ، ولی آنچه که تهدید اصلی به حساب می آید ، عدم مراجعه بخشی از دریافت کنندگان دز نخست واکسن برای دز دوم است.

این عده اگر چه واکسن گریز محسوب نمی شوند ، ولی تحت تاثیر تبلیغات واکسن گریزها قرار گرفته و معتقدند با دریافت دز نخست واکسن ، ایمنی لازم در بدنشان ایجاد شده و نیازی ندارند که با دریافت دز دوم ، خودشان را در معرض بیشتر آنچه که تهدید عواقب واکسن می نامند ، قرار دهند.

یکی از شهروندان آملی در گفت و گو با ایرنا گفت: سواد درست و حسابی ندارم ، اما پسر بزرگم می گوید که زدن دُز دوم واکسن کرونا برای من که ۷۸  سال سن دارم، خطر دارد و اگر در خانه بمانم و در امکان عمومی نروم اتفاقی برایم نمی‌افتد و به کرونا مبتلا نمی شوم اما مگر می شود که به نانوایی و فروشگاه مواد غذایی نروم؟

وی اضافه کرد: تاکنون پنج مرتبه پزشک مرکز بهداشت برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا با من تماس گرفت ، اما فرزندم مانع می شود و می گوید که خوبی و سلامتی مرا می خواهد و کارشناسان بهداشتی در فضای مجازی که در خارج از کشور هستند می‌گویند که اگر دُز تکمیلی واکسن را تزریق کنیم به بیماری های مانند فشار خون مبتلا می شویم.

تقریبا بخش زیادی از افرادی که تاکنون از دریافت دز دوم واکسن کرونا در مازندران امتناع کرده اند ، چنین استدلالی دارند در حالی که یک متخصص ایمونولوژی در مصاحبه با ایرنا در پاسخ به نگرانی های این دسته از شهروندان گفت : به هیچ عنوان تزریق دُز اول و یا دُز دوم واکسن کرونا عوارضی مانند بیماری فشار خون و دیگر بیماری های زمینه ای و خاص ندارد و افرادی که در قالب طرح های کارشناسی، باورهای غلط را در فضای مجازی به خورد مردم می دهند، درصدد پاشیدن بذر ناامیدی درجامعه و کاهش آمار تزریق واکسن هستند تا کشور را به مسیر افزایش ابتلا به کرونا سوق دهند.

دکتر میلاد بهاری اضافه کرد : تزریق دُز اول واکسن کرونا دارای عوارض جزئی و کوتاه مدت مانند سر درد، اسهال به مدت یک تا سه روز است و بعد از مدتی این عوارض به پایان می رسد و فرایند ایمنی سازی بدن انسان با تزریق واکسن کرونا آغاز می شود اما تزریق دُز دوم این واکسن حتی این عوارض ها دُز اول را هم ندارد.

وی خاطر نشان کرد: فرایند تولید و تزریق انواع واکسن که مورد تایید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران است کارشناسی بوده و در قالب های مختلف مورد آزمایش های بالینی قرار گرفته و مردم به هیچ عنوان گول دیدگاه های غیرکارشناسی اشخاصی که بذر واکسن نزدن را در جامعه می پاشند را نخورند.

لزوم تزریق دُز تکمیلی واکسن کرونا

با وجود آمارخوب بیش از ۹۰ درصدی تزریق دُز اول واکسن کرونا به جامعه هدف مازندران در ماه‌های گذشته ، اما تزریق دُز دوم این واکسن در استان تعریف چندانی ندارد که بسیاری از افرادی که نسبت به وضعیت دُز تکمیلی واکسن خود اقدام نمی‌کنند معتقدند که وضعیت رنگ بندی شیوع کرونا در این دیار باثبات شده و دلیلی نمی‌بینند که نسبت به تزریق واکسن تکمیلی کرونا اقدام کنند ، اما کارشناسان بهداشتی می‌گویند که این دیدگاه اشتباه بوده چرا که با تزریق دُز اول واکسن کرونا ایمنی ۴۰ تا ۴۵ درصدی در بدن یک فرد سالم ایجاد می شود و با تزریق دُز دوم واکسن، ایمنی بدن کامل خواهد شد.

متخصص ایمونولوژی در این باره گفت : آمار ها نشان می دهد که ۲۵ درصد افرادی که دُز اول واکسن کرونا را دریافت می کنند باز هم به این ویروس مبتلا می شوند و دلیل هم آن است که ایمنی بدن در مقابل این ویروس تکمیل نشده و با دریافت دُز دوم ایمنی ۹۰ تا ۹۵ درصد در بدن فرد سالم ایجاد می‌شود.

بهاری افزود : همچنین یافته‌های علمی و پزشکی نشان می‌دهد که احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران برای افرادی که تنها یک دُز واکسن کرونا را دریافت کردند سه تا پنج نفر در هر ۱۰۰ نفر بوده، اما این آمار برای افرادی که هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کردند، صفر است.

وی با بیان اینکه در مواردی نادر برخی افراد بعد از تزریق دُز دوم و باگذشت چند ماه از ترزیق واکسن، باز هم به کرونا ویروس مبتلا می شوند، گفت: بررسی این نمونه‌های پزشکی نشان می دهد که برخی افراد به دلیل ایمنی کم بدن همچنان در برابر کرونا آسیب پذیر هستند و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک باوجود تزریق هر ۲ دُز واکسن باید مورد توجه قرار گیرد.

متخصص ایمونولوژی تصریح کرد: یافته‌های علمی در ایران نشان می‌دهد که افرادی که هر ۲ دُز واکسن کرونا آنها اسپوتنیک یا آسترازنکا بوده است باید بعد از گذشت ۶ ماه از از تزریق دُز دوم، نسبت به تزریق دُز سوم هم اقدام کنند و افرادی که دُز اول و دوم واکسن های آنها بهارات، سینوفارم و برکت بوده است با گذشت چهار ماه از دُز دوم می توانند نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در صورت تعلل و فاصله افتادن بین دُزهای اول و دوم کرونا، اثر واقعی واکسن در بدن انسان کاهش خواهد یافت و افرادی که در زمان مقرر نسبت به تزریق هر ۲ دُز واکسن کرونا اقدام می کنند به طور حتم  ایمنی بدنشان بیشتر از افرادی است که واکسن های خود را با تاخیر تزریق می کنند.

این متخصص ایمونولوژی گفت: مردم واکسن‌های دُز دوم خود را در زمان تعیین شده تزریق کنند و تاخیر و یا بی‌توجهی به دریافت واکسن، احتمال مرگ و میر و موج بعدی شیوع کرونا در استان مازندران را حداکثر تا اسفند سال جاری محتمل می‌سازد.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۵۳ بیمار جدید به ۳۴۷ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران واکسن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران واکسن واکسن کرونا را دریافت دریافت واکسن کرونا علوم پزشکی مازندران د ز اول واکسن کرونا د ز دوم واکسن کرونا واکسن کرونا اقدام ۲ د ز واکسن کرونا تزریق د ز اول نسبت به دریافت تزریق د ز دوم نشان می دهد ۲ د ز واکسن نسبت به تزریق تزریق واکسن افرادی که د ایمنی جمعی اقدام کنند شیوع کرونا دریافت دز ایمنی بدن نسبت به د دریافت د سال جاری بی توجهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در آیین گرامیداشت هفته کار و کارگر در شهرستان نور با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد مردم مازندران از کالابرگ خود استفاده کردند، گفت: استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ الکترونیک و طرح فجرانه، نشاندهنده عملکرد مطلوب دولت در این بخش است.

علی باقری با بیان اینکه۱۲ هزار و ۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در این استان صادر شده است، افزود: یکهزار و ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

او لازمه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را توجه بیش از پیش به تعاونی‌ها دانست و ادامه داد:‌ توسعه اقتصاد روستاها و شهرها با محوریت تعاونی ها زودتر محقق می شود

علی باقری گفت: حمایت از تعاونی ها اولویت اصلی دولت است و تسهیلات و خطوط اعتباری به سمت تعاونی ها سوق داده می شود 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از مردم خواست با جمع کردن سرمایه های خرد و تشکیل تعاونی برای خود و جامعه شغل ایجاد کنند. 

او با بیان اینکه در هفته کار و کارگر بیش از ۳۰۰ ویژه برنامه پیش بینی شده است، گفت: ۱۱۰ هزار کارگاه‌ بزرگ و کوچک در ا استان وجود دارد که بازرسان اداره کار در چند ماه گذشته از ۶ هزار و ۲۰۰ کارگاه‌ها بازرسی کردند.

باقری گفت: میزان تعهد اشتغال پارسال مازندران ۴۹ هزار و ۹۰۰ شغل بود که ۱۲۴ درصد آن محقق شده است.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور