Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:44:32 GMT

سردرگمی رژیم صهیونیستی قبل از مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۰۹۸۳

سردرگمی رژیم صهیونیستی قبل از مذاکرات وین

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی فلسطین ، خانم رنده حیدر کارشناس لبنانی امور رژیم صهیونیستی تاکید می کند که یکی از مهم‌ترین دلایل این سردرگمی و دستپاچگی، معضل تعامل با تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

وی افزود: مسئولان اسرائیلی به این باور رسیده‌اند که دولت جدید آمریکا درصدد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در نزدیک‌ترین زمان ممکن و آماده امتیازدهی در قالب توافقی جزئی است که به لغو بخشی از تحریم‌های اعمال شده بر ایران بینجامد در مقابل اینکه ایران صرفا سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا حدودی کاهش دهد که البته ایران تا این لحظه با این خواسته مخالفت کرده و اسرائیل نگران این مسئله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسرائیل همواره نسبت به نیات ایران شک و تردید داشته و بازگشت ایران به مذاکرات را صرفا وقت‌کشی برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود و غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و انباشت مقادیر زیادی از مواد لازم برای تولید اولین بمب اتم خود دانسته است. خلاصه اینکه اسرائیلی‌ها معتقدند که ایران از مذاکرات برای خریدن وقت بیشتر و تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای استفاده می‌کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند پیامدهای زیادی برای "اسرائیل" به عنوان تنها قدرت هسته‌ای در منطقه در پی داشته باشد.

در مقابل چنین وضعیتی، اسرائیل خود را در مقابل مشکلی اساسی می‌بیند. این رژیم از یک طرف نمی‌خواهد و نمی‌تواند به طور علنی با دولت جو بایدن اعلام مخالفت کند، همانگونه که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما علنا با او به مخالفت پرداخت. در عین حال، این برای این رژیم سخت است که مسیر دیپلماتیک کنونی آمریکا را بپذیرد و از این کشور می‌خواهد توضیحاتی در مورد استراتژی احتمالی خود در صورت بی‌نتیجه بودن مذاکرات هسته‌ای به این رژیم ارائه دهد.

معضل تعامل با تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در مورد پرونده مذاکرات هسته‌ای موجب شده تا اظهارات رسمی مسئولان اسرائیلی متفاوت باشد، در حالی که برخی اسرائیلی‌ها بر اهمیت همکاری و گفتگو و تفاهم با دولت بایدن در مرحله حساس کنونی تاکید دارند، برخی موضع آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و برخی مسئولان اسرائیلی هم تلویحا بیان می‌کنند که رژیم صهیونیستی مجبور به آماده‌سازی گزینه نظامی جهت مقابله با خطر تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای خواهد بود حتی اگر بدون همکاری آمریکا مجبور به این کار شود.

تمامی این مسائل "اسرائیل" را در برابر معضل و مشکل کنونی قرار داده است. این رژیم قادر به مخالفت با تلاش‌های آمریکا جهت دست‌یابی به توافقی جدید با ایران نیست، آن هم پس از بهای سنگینی که این رژیم به سبب سیاست اشتباه نتانیاهو در راضی کردن دونالد ترامپ به خروج از برجام پرداخت و بهای آن بازگشت ایران به غنی‌سازی با روندی سریع و حرکت به سمت به اصطلاح تولید بمب اتم بود، بدون اینکه این رژیم بتواند واکنشی جدی به این خطر جدی داشته باشد.

مسئله خطرناک‌تر اینکه اشاره اسرائیلبه درپیش گرفتن گزینه نظامی در صورت شکست مذاکرات یا دست‌یابی به توافقی که مورد پذیرش این این رژیم قرار نگیرد، این سوال بزرگ را مطرح خواهد کرد که آیا اسرائیلواقعا گزینه‌ای نظامی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران دارد؟ در این زمینه هم شک و تردید وجود دارد. برای مثال، اخیرا نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که پس از بدست گرفتن سکان هدایت دولت از اینکه هیچ طرحی عملی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشت و همه آنچه گفته می‌شد در حد حرف و حدیث بوده، غافلگیر شده است. او نتانیاهو را که طی سال‌ها صرفا فریاد می‌زد و تهدید می‌کرد بدون اینکه هیچ طرحی آماده کرده باشد، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

همچنین از مواضع و اظهارات مسئولان امنیتی سابق اسرائیلی و تحلیل‌های آن‌ها از جمله "تامیر باردو" رئیس اسبق موساد و "آموس یدلین" رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی ارتش می‌توان فهمید که رژیم صهیونیستی هیچ طرح نظامی واضحی در قبال ایران ندارد. 

روزنامه هاآرتص نیز در سرمقاله خود به وضوح در این باره نوشت که هرگونه حرف و حدیث در مورد گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران دروغ و صرفا گمراه‌سازی جامعه اسرائیل است. و هیچ طرح حقیقی برای حمله به ایران وجود ندارد و تنها راه ممکن، توافق با این کشور است.

برچسب‌ها کاهش تعهدات هسته‌ ای رژیم صهیونیستی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاهش تعهدات هسته ای رژیم صهیونیستی ایران کاهش تعهدات هسته ای رژیم صهیونیستی ایران رژیم صهیونیستی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۰۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، گفت: گستره حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل از نظر سیاسی دارای پیام‌های فراوانی بود که معادلات آمریکا و غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی را تغییر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسن البغدادی در نشست تجلیل تحولات خاورمیانه از طوفان الاقصی تا وعده صادق که سالن همایش‌های شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به توقف روند عادی سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: اگر عملیات طوفان الاقصی نبود، اهداف اسرائیل و حامیانش در زمینه عادی‌سازی روابط محقق می‌شد.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر حزب الله لبنان با رژیم غاصب صهیونیستی، افزود: سران کشور‌های غربی حامی اسرائیل بدانند هنوز حزب الله وارد جنگ نشده و صرفا این تحرکات و اقداماتش یک بازی و (شوخی) است نه جنگ.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با بیان اینکه اصلی‌ترین و بهترین موشک‌های حزب الله در انبار آماده شلیک است و هنوز وارد میدان نشده، گفت: در عین حال این را هم باید در نظر گرفت که پاسخ اخیر ایران در عملیات وعده صادق نیز بیشتر جنبه تادیب داشت و شروعی برای جنگ نبود.

وی با اشاره به عملیات‌ وعده صادق عنوان کرد: گستره حمله پهپادی و موشکی ایران، از نظر سیاسی دارای پیام‌های فراوانی بود که معادلات آمریکا و غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی را تغییر داد.

البغدادی با اشاره به اتفاقات اخیر در اصفهان، به فرافکنی‌های رسانه‌های عربی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در حالی رسانه‌های عربی از حمله گسترده موشکی به اصفهان خبر می‌دادند و تیترهایشان را می‌زدند که خود اسرائیل تاکید می‌کرد «من حمله موشکی به ایران نکرده‌ام».

وی با بیان اینکه محور مقاومت همچنان محکم و استوار، هیچ ترسی از مقابله با رژیم غاصب صهونیستی ندارد، بیان کرد: در راه مقابله با اقدامات و فعالیت‌های این رژیم کودک کش بر اساس تکلیف عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد
  • حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات ایران
  • به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • آمریکا: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • رسانه صهیونیستی: اسرائیل بعد از ۲۰۰ روز جنگ به هیچ چیز نرسید
  • شمار نظامیان کشته شده اسرائیل در جنگ غزه به 606 نفر رسید
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد