Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی سالاری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور درباره پیشنهادات تعرفه‌ای پزشکی برای سال ۱۴۰۱، گفت: طبق مصوبه شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شده که تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ به صورت گلوبال ۲۸.۵  درصد افزایش یابد که این پیشنهاد بعد از تصویب در هیات وزیران ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این درحالیست که تورم عمومی جامعه طبق اعلام  مرکز آمار، ۴۵ درصد است.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که در حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی گاهی میزان تورم در این تجهیزات تا دو برابر می‌شود. زیرا عمده تجهیزات در حوزه پزشکی وارداتی است. بر این اساس پیشنهاد ما این بود که در جزء فنی، هزینه استهلاک و تورم اعلامی، مبنای محاسبه قرار گیرد و در جزء حرفه‌ای که مربوط به مهارت و خدمات ارائه شده از سوی جامعه پزشکی است، به اندازه افزایش حقوق کارگری باشد، تعرفه هم افزایش یابد. بر این اساس پیشنهاد سازمان نظام پزشکی افزایش بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی تعرفه‌ها به صورت گلوبال بود.

سالاری ادامه داد: البته متاسفانه این پیشنهاد مورد قبول قرار نگرفت، اما فکر می‌کنیم که این روند می‌تواند به خدمات‌رسانی پزشکان و جامعه پزشکی آسیب برساند. زمانیکه تعرفه‌ها از تورم عقب‌تر باشند، کیفیت خدمات پزشکی چه به لحاظ تجهیزاتی و... و بروز خطاهای پزشکی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که تورم در حوزه سلامت در برخی تجهیزات پزشکی تا ۳۰۰ درصد بوده است و در لوازم آزمایشگاهی ۵ تا ۶ برابر تورم داشتیم. به طور میانگین شاید بتوان گفت که در حوزه سلامت تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

اعتراض به ترکیب نامتوازن شورای عالی بیمه

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که ترکیب شورای عالی بیمه نامتوازن و نامتعادل است؛ هشت نماینده به عنوان خریدار خدمت از هشت بیمه‌های مختلف، وزارت بهداشت و وزارت رفا هستند و فقط سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده فروشندگان خدمت و پزشکان است. بر همین اساس این موضوع هم مورد اعتراض سازمان نظام پزشکی است.

سیر کاهشی تاسیس مطب طی ۱۰ سال اخیر

سالاری با بیان اینکه البته تورم افسارگسیخته در سال گذشته باعث شد که تعرفه‌های خدمات پزشکی دوبار مورد محاسبه قرار گرفته و تغییر کند، گفت: امسال هم باید دید که شرایط در کشور به چه صورت پیش می‌رود. ما از مردم جدا نیستیم، مکشلاتی که برای جامعه پزشکی ایجاد می‌شود و تورمی که وجود دارد اگر کنترل نشود، باید فکر دیگری کرد. این مقدار افزایشی که پیشنهاد شده، به هیچ وجه قیمت واقعی خدمات پزشکی نیست و باعث می‌شود که جامعه پزشکی بیشتر آسیب ببیند.

وی افزود: اکنون مطب‌های زیادی بسته شده است. در ۱۰ سال اخیر در بسیاری از شهرها اصلا شاهد نبودیم که یک مطب پزشک عمومی، ایجاد شده باشد. بلکه عمدتا در مراکز ترک اعتیاد و مراکز پوست، مو و زیبایی فعال بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که همکاران ما نمی‌توانند در این شرایط با کار پزشکی خالص معیشت خودشان را تامین کنند. شرایط باید عوض شود تا بتوانیم منابع انسانی را در کشور حفظ کنیم.

وی افزود: باید توجه کرد که تعداد مطب‌های پزشکان عمومی و برخی متخصصان نسخه‌نویس از سال‌های قبل ثابت مانده است و معمولا پزشکان جوان مطب تاسیس نمی‌کنند. زیرا برایشان به صرفه نیست. از هزینه منشی گرفته تا اجرا، مالیات و... باعث شده که کار پزشکی به‌صرفه نباشد و بر این اساس در این مطب‌ها سیر کاهشی داریم. ما نگرانیم که بخش خصوصی خدمات سلامت در کشور تعطیل شود. همانطور که اگر توجه کرده باشید، مطب‌های مامایی در کشور تعطیل شده و دیگر مطب مامایی نمی‌بینیم. این خطر برای مطب‌های پزشکان عمومی و متخصصین نسخه‌نویس مانند متخصصین داخلی، عفونی، اطفال و ... نیز وجود دارد.

کد خبر 639847 برچسب‌ها پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پزشکی سازمان نظام پزشکی باید توجه جامعه پزشکی تعرفه ها مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۱۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، امین‌رضا خالقیان دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ در برنامه مثبت آموزش شبکه آموزش سیما گفت: نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با رویکرد توجه به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت، اردیبهشت امسال و با محوریت پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۵۰ شرکت داخلی و خارجی برای حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است. برگزاری رویدادهای جانبی در این نمایشگاه از جمله رونمایی از دستاوردهای جدید حوزه سلامت و برگزاری جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله دلایل اقبال شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه است.

خالقیان در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هم گفت: تاکنون ۵۰ شرکت خارجی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین حضور هیأت‌های مختلف خارجی علاوه بر آشنایی آنان با دستاوردهای شرکت‌های ایرانی، تسهیل کننده صادرات تجهیزات پزشکی نیز خواهد بود که این موضوع به ارزآوری این شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

وی افزود: در دو دهه گذشته با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانسته‌ایم از یک کشور واردکننده تجهیزات پزشکی، به صادرکننده این تجهیزات تبدیل شویم، به نحوی که در حال حاضر تجهیزات پزشکی ساخت ایران علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ با اشاره به تولید تجهیزات الکترونیک پزشکی، تجهیزات خاص اتاق عمل و وسایل بخش‌های نگهداری ویژه توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در دوران همه گیری کرونا، تجهیزات پزشکی مورد نیاز از جمله ضدعفونی کننده ها و دستگاه‌های تنفسی مانند ونتیلاتور توسط فناوران ایرانی ساخته شد و نیاز داخل کشور را تأمین کرد.

وی افزود: تجهیزات پزشکی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارند و تجهیزات پزشکی ایرانی با کیفیت بالایی تولید می‌شوند. این موضوع، ایجاد بازارهای صادراتی را تسهیل کرده است؛ به گونه‌ای که بخش قابل توجهی از بیمارستان‌های ترکیه با تجهیزات ایرانی تجهیز شده است.

خالقیان در خصوص چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت گفت: جهت دهی حمایت‌های دولتی خصوصاً در موضوع ارز برای واردات مواد اولیه، تعدد تشکل‌های حوزه سلامت و مشکلات تعرفه گذاری از جمله چالش‌های حوزه سلامت است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی، این چالش‌ها مرتفع گردد.

وی در پایان گفت: بخش قابل توجهی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس در حوزه سلامت اعم از دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند و بر همین اساس، محوریت برگزاری نمایشگاه ایران هلث از سال ۱۴۰۳ به مدت سه دوره به پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجمع شرکت‌های حوزه سلامت اعطا شده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی، ۲۹ اردیبهشت الی ۱ خرداد ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6090607 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • تبدیل ایران به صادرکننده تجهیزات پزشکی
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند