Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - باور اینکه معابر شهری دروازه شرقی توسعه ایران همواره کثیف باشد کمی دشوار است اما واقعیت این است که سیمای شهر چابهار با زباله‌هایی که همواره در سطح کوچه و خیابان‌ها رویت می‌شود عجین شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران، باید باور داشت توسعه سیستان و بلوچستان و متعاقباً شرق ایران از همین سواحل مکران رقم خواهد خورد، مکرانی که نگین آن یعنی شهر چابهار دارای معابر شهری بسیار کثیف است اما آیا با چنین شرایطی می‌توان امید داشت سرعت توسعه سواحل مکران افزایش یابد و در آینده‌ای نزدیک، عسلویه‌ای جدید در منطقه‌ای دیگر از ایران نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته عسلویه قیاس مع‌الفارق است چرا که در چابهار نه به واسطه زباله‌های صنعتی بلکه به واسطه زباله‌های انسانی محیط زیست شهر در خطر است و عجیب‌تر اینکه با توجه به توسعه چابهار، مهاجرت‌های زیادی نیز به واسطه این توسعه صورت می‌گیرد که مقدار زباله‌های انسانی تولید شده را بیشتر می‌کند.

با این مقدمه باید این را هم اضافه کنیم که شهرداری چابهار اگرچه بنا بر اعلام خودش سعی دارد وضعیت شهر را به لحاظ زباله ساماندهی کند اما ظاهراً روند توسعه شهر و افزایش جمعیت با پیشرفت شهرداری متناسب نیست، البته شهردار چابهار نظرات دیگری دارد که شنیدن آنها نیز  خالی از لطف نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان: پروژه‌های توسعه‌ای و راهبردی چابهار نیمه فعال استتولید پتروشیمی چابهار در اواخر 1401 آغاز می‌شودافزایش ترافیک بندر چابهار ایران با کمک طالبان

حل معضل فاضلاب نیازمند نگاه و اعتبار ملی است

شهردار چابهار که بنا بر اظهارات خودش مجموعه تحت امرش 287 میلیارد تومان از ادارات، نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی و حتی نظامی طلبکار است و به واسطه همین مطالبات حقوق کارمندان و کارگرانش سه ماه عقب افتاده، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث می‌شود تلاش نیروهای ما به چشم نیاید، فاضلاب‌های رها شده در سطح شهر است.

یونس حقانی ادامه داد: باید فکری به حال این فاضلاب کرد و به نظر من به دلیل ملی بودن چابهار ، همانطور که برای راه‌آهن و موارد دیگر آن ملی تصمیم گرفته می‌شود، برای فاضلاب نیز باید یک بودجه ملی داده شود وگرنه با این اوضاع از یک طرف شرجی بودن هوا و در دیگر سو فاضلاب رها شده در کوچه‌ها، باعث مستهلک شدن تمامی سطل‌های زباله در کمترین زمان می‌شود.

باید فکری به حال زباله دزدها کرد

وی افزود: موضوع دیگر افراد بی سر و سامانی هستند که قسمت خوب زباله‌های شهر را به نوعی می‌دزدند و به واحدهایی می‌فروشند که هیچ پروانه و جوازی برای کار در سطح شهر ندارند و متعاقباً زباله‌های ما نیز به پاکستان می‌رود، یعنی زباله‌هایی که می‌توانست توسط یک سرمایه‌گذار بومی باعث اشتغال چندین جوان شود، از کشور همسایه سر در می‌آورد.

شهردار چابهار گفت: اکنون ما فعالترین سازمان پسماند را در سطح استان داریم اما آیا نباید برای این سازمان کار کردن صرفه داشته باشد؟ پس باید اماکن و اصناف و صنعت و معدن وارد عمل شوند تا این مراکز غیرمجاز شناسنامه‌دار شوند و برای آنها نیز منطقه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که بتوانند بیرون از شهر کار کنند.

حقانی اضافه کرد: این اقدام می‌تواند برای آینده چابهار مفید باشد چرا که آن وقت دیگر زباله‌گردها قرار نیست زباله‌های یک سطل زباله را روی زمین پخش کنند آن هم فقط برای اینکه یک بطری پلاستیکی را در بیاورند و از طرفی هم توجیه اقتصادی برای سازمان پسماند ما به واسطه زباله‌های ارزشمندی که دیگر به پاکستان نمی‌رود، ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/395/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: منطقه آزاد چابهار سیستان و بلوچستان منطقه آزاد چابهار سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده است طی ۴ سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ گزارش صفر موارد بومی مالاریا را در کشور گزارش کندکه نشان دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از ۶ دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

حسین فرشیدی افزود: این پیشرفت ایران در کنترل مالاریا با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین المللی و شیوع کووید ۱۹ به دست آمده است که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کنار کمک های سازمان بهداشت جهانی، تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور؛ استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، موجب شد که ایران در کنار کشور  آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشد.

حسین فرشیدی افزود: باید به این نکته توجه داشت که ایران کشوری پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشور‌هایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده اند، نیست. ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد و در جوار کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در آن‌ها بیش از خیلی از کشور‌های منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از دستاورد‌های  ایران، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی است در حدی که در مدیترانه شرقی به زعم همه کارشناسان بین المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

دکتر فرشیدی افزود: در دو سال گذشته بعد از حدود  ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که موارد وارده از مرز‌های جنوب و جنوب شرقی کشور و بیشتر از کشور پاکستان بود، این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهر‌های سرباز، چابهار و سراوان داشتند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ؛ پارسال  پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ده هزار مورد بیماری بسته شد که همه این موارد از ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بودند ؛ ایرانی‌هایی که این بیماری را گرفته اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرز‌های جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بودند یا به آنسوی مرز‌های شرقی کشور تردد داشته اند.

دیگر خبرها

  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • پوستکوعلو: باید خیلی چیزها را اصلاح کنیم؛ تاوان ضعف دفاعی‌مان را پرداختیم
  • آوای وعده صادق در صدا و سیمای قم نواخته شد
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • اتمام عملیات باند شرقی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ رینگ حفاظتی شهر اصفهان
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد