Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@14:56:59 GMT

طرح توسعه دانشگاه تهران باید از بن‌بست خارج شود

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۴۴۵۱

طرح توسعه دانشگاه تهران باید از بن‌بست خارج شود

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاه تهران، افزود: لازم است در زمینه طرح توسعه دانشگاه، هم در حوزه اختیارات داخلی‌ و هم در تعامل با دستگاه‌های دیگر یک مقدار فعال‌تر ظاهر شویم.

وی ادامه داد: رقم قابل توجهی صرف هزینه‌های تعمیر و تجهیز واحدهایی شده است که در جریان طرح توسعه دانشگاه خریداری شده‌اند؛ در صورتی که اگر این همه هزینه صورت گرفته برای تعمیرات، برای ساخت واحد جدید صورت می‌گرفت، نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته این فرآیندی هم که طی شده با توجه به نیاز دانشگاه به توسعه فضای فیزیکی از یک طرف و شرایط مالی دانشگاه از طرف دیگر بوده است.
 

کوچک‌سازی ستاد دانشگاه و واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به صف

رییس دانشگاه تهران از کوچک‌سازی ستاد دانشگاه و واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به صف به عنوان یکی از برنامه‌های کلیدی دوره جدید مدیریتی نام برد و گفت: واگذاری اختیارات ستاد به صف در دانشگاه تهران باید به جریان بیفتد و سرعت بگیرد.

مقیمی افزود: در برخی برهه‌های زمانی، دامنه اختیارات صف در دانشگاه تهران کاهش داده شده است. برنامه داریم در اولین جلسه‌ای که در قالب هیأت منتخب دانشگاه با حضور کمیسیون‌های مختلف شکل می‌دهیم، با مرور مجموعه کارکردهای دانشگاه و بر اساس جنس فعالیت‌ها، به بررسی اختیاراتی که می‌توانند به صف تفویض شوند، بپردازیم.

وی یکی از وظایف ستاد دانشگاه را تعامل با محیط بیرونی، جذب امکانات و به جریان انداختن رویکردهای نو در داخل بدنه دانشگاه بیان کرد و گفت: در برخی موارد، آن‌قدر ستاد دانشگاه درگیر حوزه اجرا شده است که در آن موارد اصلاً مجری و ناظر یکی شده‌اند.

رییس دانشگاه تهران افزود: نه تنها واگذاری برخی از اختیارات ستاد دانشگاه به صف را پیگیر هستیم، بلکه این اتفاق لازم است در سطوح دیگر هم عملیاتی شود. به عنوان مثال، گاهی برخی اختیارات آن‌قدر در حوزه رییس دانشکده یا هیات رییسه دانشکده‌ها متمرکز می‌شوند که غفلت از ظرفیت گروه‌های تخصصی را رقم می‌زنند.

مقیمی در بخش دیگر سخنانش درباره ضرورت تحول دیجیتال در دانشگاه، اظهار داشت: اگر در گذشته، بحث توجه به فناوری‌ها و کالاهای دیجیتال مانند یک کالای لوکس و برای ارتقای نمایش بیرونی، مورد توجه سازمان‌ها بود، اما امروز پرداختن به این بحث به یک امر اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است؛ چرا که کوچک‌ترین اختلال در حوزه فناوری اطلاعات، تمام کارکردهای دانشگاه را در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و … با مشکل مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ لازم است یکایک مأموریت‌های دانشگاه تهران دارای پیوست فناوری اطلاعات باشند.

مقیمی در باره برنامه دانشگاه برای اصلاح ساختار در این حوزه عنوان کرد: معاونت‌های اداری‌ومالی و طرح‌وبرنامه دانشگاه در حال بررسی اصلاح ساختار و ارتقای مرکز فناوری دیجیتالی دانشگاه به معاونت فناوری اطلاعات هستند. همچنین ساختار این معاونت طوری طراحی می‌شود که یک نوع رابطه ارگانیک بین این معاونت با بخش‌های مختلف دانشگاه محقق شود.

مقیمی در حوزه مأموریت‌های حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفت: گاهی این‌طور گمان می‌شود که معاونت فرهنگی فقط مربوط به امور فرهنگی دانشجویان است. این درحالی است که دانشگاه دارای دو رکن دیگر یعنی اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز است. بنابراین نیاز است این معاونت به ارتقا و بسط فعالیت‌های متنوع فرهنگی در بدنه اعضای هیأت علمی و کارکنان نیز نگاه ویژه داشته باشد و از طریق این معاونت، تصویر واضح‌تر و مثبت‌تری از دانشگاه در جامعه ارائه داده شود.

رییس دانشگاه تهران همچنین در پایان این آیین، از مأموریت ویژه محول‌شده به معاونت پژوهشی دانشگاه تهران برای تعریف چند پروژه کلان در سطوح ملی و بین‌المللی خبر داد.

آیین تکریم و معارفه معاون پژوهشی دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، معاون و رییس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه، سرپرست اجرایی شهر دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس مرکز فناوری دیجیتالی دانشگاه و سرپرست مرکز یادگیری الکترونیکی و مدیریت دانش دانشگاه تهران، امروز  با حضور سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین  کرمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و  محمود نیلی احمدآبادی رییس سابق دانشگاه تهران در محل تالار شهید دهشور دانشکدگان علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

برچسب‌ها پژوهش دانشگاه تهران سید ‌محمد مقیمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهش دانشگاه تهران سید محمد مقیمی پژوهش دانشگاه تهران سید محمد مقیمی دانشگاه تهران اختیارات ستاد ستاد دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال

روح الله‌ دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری سالانه این معاونت گفت: در حوزه هوش مصنوعی و شورای راهبری ملی هوش مصنوعی سال گذشته با دستگاه‌های زیادی تعامل شکل گرفت. با برگزاری و حضور دها متخصص بخش نظارت تنظیم‌گری، توسعه و پیگیری پروژه‌ها این شورا راهبری تشکیل شد.

او گفت: در اسفند ماه سال گذشته شورای راهبری ملی هوش مصنوعی با تعیین اعضای با دستور رئیس جمهور تشکیل شد. مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ، کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری خدمات پردازشی بزرگ در اپراتور‌های این مرکز قرار دارد و به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها خدمات دهی می‌کند.

دهقانی بیان کرد: ایران ۷۰ الی ۸۰ رتبه کاربرد در حوزه هوش مصنوعی دارد. معاونت علمی و فناوری تلاش دارد برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها از آنها حمایت کند. یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها در بورس است. دانش بنیان‌ها برای ورود و سرمایه گذاری در بورس نیازی به اقدام در معاونت علمی ندارند، اما برای شرکت‌هایی که کلان داده‌های مردم و داده‌های امنیت ملی را به دنبال دارند باید از طریق این معاونت وارد شوند.

او گفت: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند کا تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت. علم و فناوری، استفاده از این تکنولوژی‌ها دوبال عملیات صادق بودند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اطهار کرد: حمایت از اندیشه ورزی و تفکردر کشور حمایت از توسعه علم و حمایت از توسعه فناوری و حمایت از توسعه کسب کار‌ها از ارکان اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است. ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در این معاونت نیز کار خود را آغاز کرده است. امضا کردن موافقت نامه با صنایع بزرگ فولادی و پتروشیمی و وزارت خانه‌های بزرگ از برنامه‌های معاونت علمی بوده که انجام شده است. 

او بیان کرد: قریب به ۲۰ کنسرسیوم در حوزه پتروشیمی، فولاد، ذوب آهن و محیط زیست و ... برای حل مسائل کشور عقد قرارداد و برگزار شد. بودجه‌ای معادل پروژه ۵۰۰ میلیون یورویی نفت برای اجرای پروژه‌های پیشران فناورانه باشند و تاثیر مستقیم در زندگی مردم داشته باشند در پایان سال گذشته ابلاغ شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری ادامه داد: در نظام جدید ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شرکت هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد و شرکت‌ها بر این اساس به شرکت‌ها نوپا، نوآور و فناور تقسیم می‌شوند.

او افزود: نوع ۱-۲ و ۳ سابق بر اساس فناوری تقسیم بندی می‌شود، اما الان اشتغال تخصصی و گردش مالی نوع تقسیم بندی را مشخص می‌کند. شرکت‌های بسیار نوع یک داشته‌ایم که در بازنگری به شرکت نوپا تبدیل شدند و شرکت‌های نوع ۳ داشتیم که به شرکت‌های نوآور و فناور تبدیل شدند. ساز و کار‌های حمایتی از دانش بنیان‌ها در روش جدید متناسب‌تر شدند.۱۰ پارک کشور به کارگزار شناسایی شرکت‌های نوپا تبدیل شده اند.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است / استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده