Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کارخانه آی تی آی (صنایع مخابرات راه دور ایران) که زمانی حرف اول را در تولید تجهیزات مخابراتی می زد از سال 85، دوسال پس از خصوصی سازی دچار افول و بحران های شدید مالی و اعتراضات کارگری شد.

عواید آخرین پروژه موفق کارخانه یعنی تولید 17 میلیون کارت سوخت نیز نتوانست مشکلات را حل کند؛ سال 88 با اوج گرفتن بحران، مدیریت کارخانه از سهامداران اصلی پس گرفته و به هیئت حمایت از صنایع کشور سپرده شد اما آن هیئت نیز نتوانست به مسائل کارخانه که دیگر به مصائب تبدیل شده بود، پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون که 12 سال از این واگذاری و 15 سال از اعتراضات کارگری کارخانه می گذرد از یک سو کارگران که پیش از موعد بازنشسته شدند دنبال حقوق معوقه خود هستند و از سوی دیگر کارخانه خاموش آی تی آی قرار دارد که باید به چرخه تولید بازگردد.

 

بانک از حق خود به نفع کارگران گذشت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در مصاحبه با خبرنگار فارس از شیراز گفت: آی تی آی دو مسئله دارد، نخست بحث معوقات بازنشستگان که اصل مبلغ 27 میلیارد تومان است، اما با تاخیر ایجاد شده بیشتر از این مبلغ میشود که تشخیص این رقم با مقام قضایی است.

حمیدرضا ایزدی با ذکر این نکته که کارگران آی تی آی، بازنشست شده اند و متولی امور بازنشستگان اداره کار است، توضیح داد: ملکی متعلق به کارخانه در خیابان اردیبهشت در رهن بانک تجارت وجود دارد که با موافقت و گذشتن بانک از حق خود معین شد با فروش ملک، بخشی از آن جهت پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته، هزینه شود و اولویت با این مسئله است.

آی تی آی مثل آزمایش، خالی از تجهیزات

رئیس سازمان صمت استان تصریح کرد: مطلب دوم راه اندازی کارخانه است. اکنون تقریبا کارخانه آی تی آی، تقریبا خالی از ماشین آلات است و شبیه آزمایش همه تجهیزاتش فروش رفته است. متأسفانه در آی تی آی هم یک فقط یک بخش خیلی کم و تکه تکه از خط تولید باقی است و چیزی از کارخانه نمانده است.

وی افزود: برای راه اندازی مجدد چند پیشنهاد وجود دارد؛ سهامدار عمده طرح عملیاتی دهد و منابع مالی را مشخص کند که اگر چنین عزمی در سهامدار اصلی وجود داشته باشد، سایر نهادها نیز همکاری می کنند اما تا کنون اقدامات مالک و مدیرعامل در حد حرف باقی مانده و آورده مالی مشخصی را برای تهیه دستگاه ها و مواد اولیه ارائه نداده اند.

ایزدی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که از ظرفیت واحدهای دیگر مانند صنایع الکتریک ایران هم استفاده کنیم؛ البته جناب استاندار هم نیم نگاهی به این طرح دارند.

با این مدیران به جایی نمی رسیم

ایزدی افزود: راه اندازی کارخانه در واقع یعنی سرمایه گذاری جدید، مدیران کارخانه سال 99 اعلام کردند قصد انتقال منابع مالی ارزی از خارج از کشور را داریم، با وجود مسدود بودن حساب ها، بانک برای مدتی حساب متولیان کارخانه را باز کرد، اما اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: سال 98 اعلام کردند که سرمایه گذار جدید می آورند و طرحی را به وزارت صمت ارائه کردند، که تایید شد اما سرمایه‌گذاری که وعده داده بودند هیچ وقت نیامد.

ایزدی تاکید کرد: با این افراد کارخانه شکل نمی گیرد و ما به جایی نمی رسیم.

 

واگذاری به صنایع الکترونیک ایران

رئیس سازمان صمت استان در مورد راه های احیای کارخانه گفت: کارخانه میتواند در مزایده محدود و به شرط احیا به کسی که طرح و برنامه برای راه اندازی دارد واگذار شود. اما بهترین راه برای احیا واگذاری به صنایع الکترونیک است.

وی در مورد حضور مدیر اجرایی و هیئت حمایت در کارخانه گفت: متأسفانه اشکالات زیادی هم به عملکرد هیئت حمایت وارد است، طبق قانون باید در یک زمان مشخص کارخانه را مجدد به تولید می رساندند اما این اتفاق نیفتاد. اکنون مسئله در مورد هیئت حمایت، پولی است که برای بازنشستگی کارگران، هزینه کرده اند و اگر پرداخت شود کارخانه را واگذار می کند، اگر کارخانه متولی مناسبی پیدا کند مسئله واگذاری کارخانه از سوی هیئت حمایت نیز حل می شود.

به گزارش فارس، روز پنجشنبه 4 آذرماه 1400، کارگروه رفع موانع تولید با حضور مقامات ارشد استان و رئیس کانون بازنشستگان کارخانه آی تی آی به ریاست استاندار فارس، با هدف حل مسائل این کارخانه  برگزار شد.

فروش اراضی غیر موثر در تولید

ساسان مبینی، معاون اقتصادی استاندار فارس در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز، با ذکر این نکته که جلسه با حضور  استاندار برای تعیین تکلیف قطعی پروژه، با حضور اعضای هیئت حمایت، مدیر عامل شرکت، نماینده کارگران، نماینده حوزه قضایی و سایر دستگاههایی متولی برگزار شد، گفت: باتوجه به اینکه وضعیت فروش ساختمان خیابان اردیبهشت که فعلا در تملک بانک تجارت است با مشکلات حقوقی مواجه شده است، مقرر شد از محل فروش اراضی غیر موثر در تولید، ابتدا معوقات بازنشستگان، سپس سایر مطالبات  از جمله بدهی به  بانک، مالیات و... پرداخت شود.

پایان حضور هیئت حمایت

مبینی در خصوص حضور هیئت حمایت در کارخانه گفت: فرآیند به شکلی پیش خواهد رفت که هیئت حمایت کارخانه را تحویل دهد اما این اتفاق مستلزم این است که ابتدا معوقات پرداخت شده و کارخانه شروع به تولید کند.

مبینی حل مشکلات را منوط به آزاد سازی زمین ها و املاک مازاد کارخانه دانست و توضیح داد: تمام ظرفیت های کارخانه از جمله املاک، ماشین آلات، ساختمان های بیرون محیط کارخانه و حتی سهام کارخانه، همگی به دلیل شکایات و دعاوی بازنشستگان توقیف شده است. برای آزاد شدن این ظرفیت ها، ابتدا باید مطالبات کارگران پرداخت شود و تا این توقیفات تعیین تکلیف نشود کاری نمی توان کرد.

 

ورود مدعی العموم

معاون استاندار فارس در خصوص فرجه زمانی معین شده، بیان کرد: مقرر شد ظرف 2 هفته مدیرعامل و حوزه قضایی هر کدام یک نماینده تام الاختیار معرفی کنند که وظیفه پیگیری  تصمیمات را عهده دار شوند.

وی با این نکته که تصمیماتی که تاکنون گرفته شده، یا مالکان باید اقدام کنند، یا مدعی العموم، درباره عدم همکاری احتمالی مالک تصریح کرد: اگر مالک اقدام نکند، مدعی العموم ورود کند و کار پیش ببرد.

برخورد متفاوت هفتمین استاندار

همچنین هاشم شمشیری، رئیس کانون بازنشستگان صنایع مخابرات راه دور ایران گفت: در جلسه اعلام کردم از سال 85 تا کنون شما هفتمین استانداری هستید که ما با وی مواجه می شویم، البته جلسه خیلی خوبی بود. به ما بیش از مدیرعامل و مدیراجرایی زمان برای صحبت داده شد و پاسخ بهانه جویی های  هم هیئت مدیره هم هیئت حمایت از طرف استاندار داده شد. برخوردی که از ایمانیه، با متولیان کارخانه دیدیم تا کنون از هیچ استانداری مشاهده نکردیم.

شمشیری افزود: تا به حال قول های بسیاری به ما داده شده اما امیدواریم این بار حضور مدیریت جدید خیر باشد و مشکلات کارگران بازنشسته که در مضیقه مالی بسر می برند، بالاخره حل شود.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: کارخانه آی تی آی استاندار فارس معاون اقتصادی استاندار فارس صنایع الکترونیک ایران هیئت حمایت راه اندازی آی تی آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۴۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت برخورد با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، در این استان تأکید کرد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، گفت: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده‌ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند، برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

وی با بیان اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه نیز وجود دارد، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل‌کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

ایمانیه همچنین بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی  و تولید محصولات ارگانیک به‌صورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

وی در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مدنظر را برای دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی‌رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راهگشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

وی در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، افزود: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان