Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، هاتف عبدالامیر حبیب ماضی یکشنبه در دیدار با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان مردم جمهوری اسلامی ایران و عراق را یک ملت دانست و افزود: ایران تنها حامی مردم عراق و به خصوص شیعیان این کشور است.

وی آمادگی همکاری‌های شهرداری نجف اشرف و کاشان را اعلام و خاطرنشان کرد: برای همین هدف و توسعه همکاری بین این ۲ شهرداری در راس هیاتی به شهرستان کاشان سفر کرده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شهرداری‌های استانداری نجف نیز در این نشست گفت: نجف اشرف شهر تاریخی، باستانی و شهر مولای متقیان حضرت علی‌ (ع) و پایتخت امام مهدی (عج) است.

احمد مزار عزوز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه خواهر خواندگی شهرداری‌های کاشان و نجف، افزود: این تفاهم‌نامه به امور مربوط به شهرداری‌های اختصاص دارد که مهمترین بخش آن بازیافت، پسماند و تنظیف شهر است. 

وی با توجه به بهره‌گیری از دانش کارشناسان و متخصصان ایرانی، اعزام افراد با تجربه و ماهر را در این زمینه به نجف اشرف خواستار شد و اظهار داشت: شهرداری نجف به سامانه‌های برقی برای بوستان‌ها و شهربازی کودکان، ایجاد فضای سبز شهری و نیروهای متخصص برای این کارها نیاز دارد.

مدیر شهرداری‌های استانداری نجف با بیان اینکه وسایل تخصصی برای نظافت شهر با توجه، دمای بالای هوا در شهر نجف زود از بین می‌رود از شهردار کاشان خواست دستگاه و وسایل تخصصی تنظیف را با اقلیم جغرافیایی عراق به این کشور وارد کند.

وی گفت: کمک‌های ایران صرفا فقط برای روزهای خاص در عراق نباشد بلکه این کمک‌ها برای تمامی روزهای سال باشد. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز در این نشست گفت: عراق از گذشته تاکنون به لحاظ دینی، اعتقادی، مذهبی و روابط فرهنگی، تجاری و اقتصادی روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و کشور عراق را بیگانه نمی‌دانیم.

محمود تولایی با ابراز خرسندی از وجود روابط اقتصادی کاشان با شهر نجف و ظرفیت‌های خوبی که در کاشان برای گسترش روابط با نجف وجود دارد، اظهار امیدواری کرد این روابط با گام‌های جدی به توسعه صادرات منجر شود.

وی افزود: کاشان بیشترین نسبت مردم به جمعیت در کشور زوار، عراقی دارد و همچنین نجفی‌های عراق نیز در این شهرستان مقیم هستند که در ایام محرم برنامه‌های خاصی برای عزارداری امام حسین (ع) انجام می‌دهند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یک سوم جمعیت نجف در حوزه گردشگری فعالیت دارند، کاشان می‌تواند در حوزه مبادلات گردشگری تورهای سیاحتی، سلامت، و فرهنگی ارتباط خوبی را با نجف برقرار کند.

وی با اشاره به توانمندی‌ها دانشگاه علوم پزشکی کاشان برقرار تورهای گردشگری سلامت از نجف اشرف به این شهرستان را خواستار شد و گفت: بیمارستان‌های بخش خصوصی نیز در کاشان وجود دراد که هم اکنون نیز پذیرای بیماران کشورهای عربی هستند.

تولایی با توجه به اینکه مجموعه صنعت گردشگری کاشان ارتباط خوبی با عراق دارد، افزود: هم اکنون نیز مردم کاشان به صورت یک روز در میان، سفرهای هوایی به کاشان دارند.

وی اجاره هتل‌های قصرالملوک، اسطوره و الماس نجف اشرف توسط ایرانی‌های را یادآور شد و گفت: با توجه به نزدیکی کاشان به قم، می‌توان گردشگران عراق را با محوریت کاشان که در مرکز ایران قرار دارد به سراسر  کشور هدایت کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان الیاف مصنوعی و طبیعی، میوه، آب میوه و سبزیجات، سرکه و مواد اولیه تامین آن، لوله‌های فولادی، چدنی و پلاستیکی، انواع کولرهای آبی، سیمان، داروهای گیاهی و شیمیایی، فرآوردهای گوشتی، ورق گالوانیزه انواع فولاد، فرش ماشینی، موکت و کف پوش‌های پلاستیکی را از جمله محصولات صادره شده از این شهرستان به عراق بیان کرد.

وی سولفات و باریت برای صنعت نفت، بنتونیت، سیم و کابل، انواع باسکول، ترازوهای بزرگ و فروشگاهی، لبنیات، شیرخشک برای صنایع غذایی، مفتول، آلومنییم، اتصالات ریخته‌گری فولادی برای صنایع آب و نفت را از دیگر کالاهای کاشان به مقصد عراق نام برد.

تولایی همچنین با هدف تسهیل همکاری در امور تجاری و اقتصادی شهرهای کاشان و نجف خواستار ایجاد دفتر نمایندگی در این ۲ شهر شد.

شهردار کاشان نیز با توجه به نیازهای این شهر و نجف اشرف، تشکیل کارگروه‌هایی در این زمینه را خواستار شد و گفت: برخی از این نیازها به کارگروه‌ متخصصان و کارشناسنان دو شهر مربوط می‌شود.

حسن بخشنده امنیه با بیان اینکه در حال مکانیزه کردن پسماند شهر کاشان هستیم، افزود: شهرداری کاشان تجربیاتی را در این زمینه در اختیار شهرداری نجف قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، لقا علی محمد نماینده رییس شهرداری نجف، طاها صبحی مطر مدیر بخش روابط خارجی و بین‌الملل استانداری نجف، معمر منصور عبدالمحسن دستیار مدیر (معاون) بخش بین‌الملل و روابط خارجی استانداری نجف،  هاتف عبدالامیر حبیب ماضی معاون استاندار نجف اشرف را در سفر به کاشان همراهی کردند.

برچسب‌ها اتاق بازرگانی ایران نجف اشرف کاشان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتاق بازرگانی ایران نجف اشرف کاشان اتاق بازرگانی ایران نجف اشرف کاشان رییس اتاق بازرگانی استانداری نجف شهرداری نجف نجف اشرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، ایران با ۱۵ کشور مرزهای زمینی و دریایی دارد که شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق، کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات عربی متحده و عمان می‌شود. با توجه به سفر رئیس جمهوری ایران به کشور پاکستان، در گزارش پیش رو به وضعیت اقتصاد و تجارت همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان با بیش از ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت پرداخته‌ایم.

دو کشور نزدیک به ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی دارند که این جدا از مرز آبی و مسیر هوایی است. گوادر تا چابهار مسیری نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری دارند که مسیر نزدیکی است و دو کشور می‌توانند ارتباط تجاری مناسبی داشته باشند اما حجم روابط تجاری در بهترین حالت به ۲.۵ میلیارد دلار در سال رسیده است که به هیچ وجه مطلوب نیست.

اقتصاد پاکستان

پاکستان پس از چند مرحله بررسی و تجدید نظر در مورد ساختار اقتصادی خود، در حال حاضر ‏دارای اقتصادی مختلط است‎ ‎که در آن شرکت‌های دولتی بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی ‏را تشکیل می‌دهند.‬ اقتصاد پاکستان که در زمان استقلال این کشور عمدتاً کشاورزی بود، امروزه بسیار متنوع شده ‏است. ‬البته که همچنان نزدیک یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و نزدیک به ۴۰ درصد نیروی کار در کشاورزی یا بخش‌های مرتبط شاغلند.‬ اما‬ ‬از نظر ساختار اقتصادی، پاکستان بیشتر به کشورهای با درآمد ‏متوسط شرق و جنوب شرقی آسیا‎ ‎شباهت دارد تا کشورهای فقیرتر شبه قاره هند‎. ‎عملکرد ‏اقتصادی این کشور با بسیاری از دیگر کشورهای در حال توسعه سازگارتر است. ‎

بر اساس آمار بانک جهانی (WB) در سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی پاکستان ۳۷۵ میلیارد دلار بوده که رشد ۶.۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته است. همچنین بر اساس اطلاعات مؤسسه آمار پاکستان، نرخ تورم کلی این کشور ۳۷.۰۷ درصد ثبت شده است.

تجارت ایران و پاکستان

به اعتقاد کارشناسان، پاکستان به گاز، به صنعت پتروشیمی، محصولات ساختمانی، رنگ، انواع و اقسام میوه‌جاتی که ایران دارد مثل سیب و انگور احتیاج دارد که پاکستان واردکننده آن است. در مقابل پاکستان صادرکننده برنج است. کاغذ و محصولاتی از این دست دارد، کنجد از پاکستان به ایران صادر می‌شود، میوه‌هایی مختلف مثل انبه از پاکستان می‌آید. بنابراین دو کشور اقتصاد مکمل و جمعیت بسیار زیادی هم دارند اما تاکنون به دلایل زیادی از جمله قوانین پیچیده گمرکی دو کشور، مشکلات تحریمی و… سطح روابط دو کشور به حد مطلوب نرسیده است.

بر این اساس هم بررسی وضعیت تجارت ایران و پاکستان در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که صادرات ایران به پاکستان از نظر ارزش روند صعودی داشته، به‌گونه‌ای که از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ به ۲.۰۷ میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. سهم صادرات ایران به پاکستان در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ روند ثابتی داشته؛ بیشترین سهم با ۴.۱ درصد برای سال ۱۴۰۲ و کمترین سهم با ۲.۶ درصد برای سال ۱۴۰۰ بوده است.

همچنین در این بازه زمانی واردات ایران از پاکستان از نظر ارزش روند صعودی داشته، به‌گونه‌ای که از ۳۴۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به ۶۷۳.۹ میلیون دلار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. سهم واردات ایران از پاکستان در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ تقریباً ثابت و برابر یک درصد بوده است. بیشترین سهم با ۱.۷ درصد برای سال ۱۴۰۱ و کمترین سهم با نیم درصد برای سال ۱۳۹۹ بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۲ سهمی نزدیک به یک درصدی از کل واردات ایران بود.

علت عمده کاهش واردات ایران از پاکستان، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال‌های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است.

در جدول زیر وضعیت تجارت دو کشور از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ آمده است.

همچنین تراز تجاری ایران با پاکستان به لحاظ ارزشی طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ همواره به نفع ایران بوده، اما طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ واردات ایران از پاکستان از سرعت رشد به مراتب بالاتری در مقایسه با صادرات ایران به پاکستان داشته و سهم برنج نیز از کل ارزش صادرات ایران از این کشور بیش از ۸۵ درصد بوده است.

در این بین رئیس‌جمهوری ایران دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان و بعد از آئین امضای اسناد همکاری بین مسؤولان دو کشور، اعلام کرد که «سطح روابط تجاری قابل قبول نیست و این روابط در گام اول به ۱۰ میلیارد دلار برسد. ما مرز را بین دو کشور یک فرصت می‌دانیم و این فرصت می‌تواند در جهت رفاه دو کشور به کار گرفته شود.»

با توجه به روند صعودی تجارت دو کشور به نظر می‌رسد با شناسایی ظرفیت‌های خالی پاکستان و بازاریابی دقیق بتوان هدف تجارت ۱۰ میلیارد دلاری را محقق کرد.

قراردادهای تجاری دوطرف

با توجه به اهمیت قراردادها و معاهدات بین المللی، طی سال‌های اخیر دو کشور تلاش‌هایی برای توسعه مناسبات تجاری داشتند اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ برای مثال در سال ۱۳۸۲ ایران و پاکستان یک موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند، اما از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و بسیاری از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این فهرست قرار گرفتند. محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در این رابطه به مهر گفته بود: در حال حاضر موافقتنامه تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شده و سند پایه تجارت آزاد با پاکستان نیز سال‌ها قبل نهایی شده بود منتهی روی فهرست کالاها باید به جمع بندی برسیم که در این راستا مذاکرات با پاکستان شروع شده و قرار است در کارگروه‌های مشترکی بررسی‌های لازم را در خصوص فهرست کالاها انجام دهیم.

همچنین سال گذشته سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری پنج ساله بین دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ امضا شد؛ بر اساس این سند، روابط تجاری ایران و پاکستان می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

چندی پیش نیز رؤسای گمرکات ایران و پاکستان با هدف تسهیل و توسعه تجارت در اسلام‌آباد مذاکره و در ۱۵ بند برای رفع موانع گمرکی توافق کردند. که با عملیاتی شدن آن مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش می‌یابد. عملیاتی کردن تبادل الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات با تشکیل تیم اجرایی از سوی دو طرف، ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل تهاتر کالایی در منطقه آزاد چابهار و امکان تردد کامیون‌های ایرانی به عمق سرزمینی پاکستان از جمله توافقات بین ایران و پاکستان بود.

احداث ترمینال ریمدان

نکته دیگر آنکه ایران و پاکستان این ظرفیت را دارند که به واسطه حمل و نقل ارزان زمینی و هم به واسطه راه‌آهن آی. تی. آی (اسلام‌آباد-تهران-استامبول) از ظرفیت‌های این حوزه برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند. این زیرساخت فراهم است و دو کشور می‌توانند به این واسطه شاهد تحول بزرگ در حوزه اقتصاد و تجارت باشند.

همچنین به زعم کارشناسان پاکستانی، مساله مهم دیگر در روابط ایران و پاکستان، کانال ارتباطی و ترابری گوادر به چابهار است که باید در اولویت‌های دو کشور جای گیرد.

از سویی دیگر نیز با توجه به تمایل دو کشور برای حمل و نقل کالا به صورت زمین، برنامه ریزی شده که با احداث ترمینال ریمدان در مرز ایران و پاکستان، تعداد کامیون‌های حمل و نقل کالا بین دو کشور به هزار دستگاه برسد.

بر این اساس، اقتصاد ایران و پاکستان در حوزه تجارت خارجی مکمل یکدیگرند بنابراین پاکستان می‌تواند نقش مهم و اساسی در پیاده‌سازی نقشه ارزی و تجاری کشور داشته باشد. در واقع توسعه تجارت خارجی با پاکستان می‌تواند به ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک شایانی کند. این موضوع در ارتباط با پاکستان نیز از طریق کمک ایران به تأمین امنیت انرژی این کشور برای پیگیری برنامه‌های توسعه اقتصادی مطرح است.

خبرگزاری مهر در گزارش دیگری به موضوع انتقال گاز ایران به پاکستان پرداخته است. برای مطالعه جزئیات این گزارش اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 6086519 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • هنرمند ایرانی جایزه طراحی زاکا در توکیو را به خود اختصاص داد
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند