Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از news.stanford.edu، می‌توان متان را به عنوان یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی‌های پرورشی تبدیل کرد. یک تحلیل جدید نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از این رویکرد به عنوان راهی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از روش فعلی تامین خوراک ماهی‌ها استفاده کرد. اکنون تجزیه و تحلیل دانشمندان استنفورد نشان می‌دهد که می‌توان باکتری‌های تغذیه شده با متان را به پودر ماهی غنی از پروتئین تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین هزینه‌های تولید خوراک  از متان کمتر از قیمت پودر ماهی معمولی در بازار است. به گفته سحر العبادی، محقق ارشد این پروژه هدف آنها این است که این الگو را تغییر داده و از بیوتکنولوژی برای ایجاد یک محصول با ارزش استفاده کنند.

پتانسیل گرمایش جهانی متان چقدر است؟

اگرچه دی اکسید کربن در جو فراوان‌تر است، اما پتانسیل متان در ماجرای گرمایش جهانی در یک دوره ۲۰ ساله حدود ۸۵ برابر و یک قرن پس از انتشار آن حداقل ۲۵ برابر است. متان همچنین با افزایش غلظت  تروپوسفر، کیفیت هوا را تهدید می‌کند که قرار گرفتن در معرض آلودگی ها سالانه باعث مرگ زودرس یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های تنفسی می‌شود. سرعت رشد غلظت نسبی متان از ابتدای انقلاب صنعتی تاکنون  نسبت به دی اکسید کربن بیش از دو برابر و به دلیل انتشارات انسانی بوده است.

نحوه تولید پودر ماهی از متانوتروف 

باکتری‌های مصرف کننده متان به نام متانوتروف را می‌توان در یک بیوراکتور سرد پر از آب که از متان تحت فشار، اکسیژن و مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و فلزات کمیاب تغذیه می‌کند، رشد داد. توده غنی از پروتئین حاصل می‌تواند به عنوان پودر ماهی در خوراک صنعت آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد و تقاضا برای پودر ماهی تهیه شده از ماهی‌های کوچک یا خوراک‌های گیاهی که به زمین، آب و کود نیاز دارند را جبران کند.

کریگ کریدل، استاد عمران و محیط زیست دانشکده مهندسی استنفوردگفت:" در حالی که برخی از شرکت‌ها از گاز طبیعی خط لوله به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، اما خوراک ترجیحی متان منتشر شده در محل‌های دفن زباله بزرگ، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و تأسیسات نفت و گاز است. این کار مزایای متعددی از جمله سطوح پایین‌تر گاز‌های گلخانه‌ای قوی در جو، اکوسیستم‌های پایدارتر و نتایج مالی مثبت را به همراه دارد. مکان‌های پرورش ماهی اکنون حدود نیمی از تمام غذا‌های دریایی را که ما می‌خوریم تامین می‌کنند. تقاضای جهانی برای حیوانات آبزی، گیاهان و جلبک‌ها احتمالا تا سال ۲۰۵۰ دو برابر خواهد شد."

در حالی که متانوتروف‌های تغذیه شده با متان می‌توانند خوراک ماهی‌های پرورشی را فراهم کنند، رویکرد اقتصاد آنها نامشخص است، حتی با وجود اینکه قیمت پودر ماهی معمولی از سال ۲۰۰۰ تقریباً سه برابر شده است. محققان استنفورد برای مشخص شدن پتانسیل و سودآوری این رویکرد مدل سازی کردند. سناریو‌هایی وجود دارد که در آن متان از تصفیه خانه‌های نسبتاً بزرگ فاضلاب، محل‌های دفن زباله و تأسیسات نفت و گاز و همچنین گاز طبیعی خریداری شده از شبکه گاز طبیعی تجاری تأمین می‌شود.

براساس گزارش دانشمندان هزینه‌های تولید پودر ماهی متانوتروف به ترتیب ۱۵۴۶ و ۱۵۳۱ دلار در هر تن و کمتر از میانگین قیمت بازار در ۱۰ سال گذشته یعنی ۱۶۰۰ دلار بوده است. به گفته محققان، هزینه‌های برق را می‌توان با طراحی راکتور‌هایی که گرما را بهتر منتقل می‌کنند و نیاز به خنک‌سازی کمتری دارند و تغییر کاربرد‌های برقی به گاز‌هایی که از گاز به اصطلاح رشته‌ای تغذیه می‌کنند، کاهش داد. در سناریو‌های مربوط به تامین متان از تصفیه خانه‌های فاضلاب، خود فاضلاب می‌تواند برای تامین نیتروژن و فسفر و همچنین خنک کننده استفاده شود.

براساس این مطالعه، اگر این مدل‌ها بتوانند هزینه تولید پودر ماهی مبتنی بر متانوتروف را تا ۲۰ درصد کاهش دهند، می‌توان کل تقاضای جهانی پودر ماهی را با متان ضبط شده در آمریکا تامین کرد. در صورت کاهش بیشتر هزینه‌ها، حتی این فرآیند می‌تواند جایگزین خوراک سویا و حیوانات شود.

بیشتر بخوانید

تبدیل ضایعات مواد غذایی به انرژی و کود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبزیان دریایی گاز گلخانه ای اکوسیستم دریایی غنی از پروتئین پودر ماهی هزینه ها ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید

متخصصان تغذیه میزان مصرف پروتئین روزانه را به ازای هرکیلو وزن بدن، هشت دهم گرم  می‌دانند، اما بسیاری از افراد مقداری کمتر یا بیشتر از این میزان مصرف می‌کنند.

به گزارش سرگرمی روز، بسیاری از افراد به ویژه بانوان که رژیم‌های غذایی سخت و سنگین دارند از مصرف کربوهیدرات و پروتئین خودداری می‌کنند، غافل از این‌که کمبود دریافت این مواد زمینه ساز بروز انواع عارضه‌های سلامت می‌شود.

موارد زیر از جمله نشانه‌های کمبود دریافت پروتئین است:

به خوردن خوراک‌های شیرین یا شور تمایل دارید

میزان کافی پروتئین دربدن سبب سوزانده شدن قند ناشی از مواد خوراکی و تنظیم آن می‌شود، از این رو رژیم خوراکی کم پروتئین سبب آزاد سازی بیشتر قند خون درون رگ‌ها و درنتیجه تمایل فرد به مصرف بیشتر خوراکی‌های شیرین یا شور می‌شود.

عضله‌های بدن ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند

زمانی که به میزان کافی پروتئین دربدن وجود نداشته باشد بدن ذخیره کافی برای فعالیت‌های فیزیکی ندارد، عضله‌ها ضعیف شده و فرد توانایی کافی برای انجام فعالیت به ویژه ورزش ندارد.

کمبود دریافت پروتئین سبب می‌شود تا آسیب‌های ناشی از جراحی به زودی ترمیم نشده و فرد دچار درد‌های مفصلی و عضلانی شود.

ریزش موی سر پاسخ بدن به کمبود دریافت پروتئین

مصرف کم پروتئین می‌تواند سبب ریزش موی سر، شکنندگی ناخن ها، زرد شدن پوست صورت و احساس ضعف و ناتوانی شود. تک خوردن لب‌ها و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها همگی از اثر‌های کمبود مواد پروتئینی دربدن است.

ضعف سیستم ایمنی بدن

سوء تغذیه و کمبود مصرف مواد مغذی به ویژه پروتئین‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می‌شود.

دراین حالت بدن ذخیره پروتئینی کافی برای مبارزه با عامل‌های بیماری زا نداشته و در زمان ابتلا به بیماری به سختی به درمان‌ها پاسخ می‌دهد.

ضعف خلق و خو و احساس عصبانیت

انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین همگی از پروتئین تشکیل شده‌اند و کمبود پروتئین سبب افت خلق و خو، ضعف اعصاب، کاهش میزان هوشیاری، عصبانیت و پرخاشگری در افراد می‌شود.

کم خوابی

کمبود پروتئین سبب کم خوابی، بی خوابی و دیدن کابوس می‌شود. تریپتوفان اسید آمینه‌ای ضروری برای سلامت بدن است که سبب احساس خواب آلودگی می‌شود. این اسید آمینه درخوراکی‌هایی، چون دانه‌های آجیل، گوشت بوقلمون، ماهی، برخی انواع پنیر، لوبیا، عدس و تخم مرغ موجود است. کمبود دریافت پروتئین می‌تواند سبب بدخوابی، بی خوابی و برهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن شود.

درچه بازه های زمانی از روز پروتئین مصرف کنیم

بیشتر افراد بیشترین میزان پروتئین دریافتی خود را درطول وعده شام به دست می‌آورند، که دراین حالت به دلیل نزدیک بودن به زمان خواب، بیشتر پروتئین به صورت قند جذب بدن می‌شود، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در طول روز و در وعده‌های صبحانه و نهار نیز به میزان کافی پروتئین دریافت کنند تا بدن آن‌ها بیشتربه عضله سازی بپردازد و از ایجاد قند و چربی جلوگیری شود.

خوردن مواد پروتئینی یک ساعت قبل یا پس از انجام تمرین‌های ورزشی می‌تواند سبب عضله سازی، ترمیم بافت‌های عضلانی آسیب دیده دراثر ورزش و افزایش استقامت بدنی برای انجام تمرین‌های ورزشی و قهرمانی شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • بررسی علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ چیست؟
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر
  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم