Web Analytics Made Easy - Statcounter

واقع شدن کشورمان در منطقه نیمه خشک ، خشکسالی های پی در پی و هدر رفت آب و محصولات در کشاورزی سنتی، موجب تغییر نگاه ها به سمت تولید مکانیزه محصولات شده است.

ایران آنلاین/ از توسعه مکانیزاسیون به عنوان مهم ترین رکن بهره روی یاد می شود که علاوه بر اینکه زمان کاشت تا برداشت محصول را کاهش می دهد منجر به تولید محصولات باکیفیت، مدیریت نیروی کار و زمین و در نهایت افزایش قدرت صادرات محصولات کشاورزی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توسعه این نوع کشت در جهان، کشور ما هم از این قافله عقب نمانده و وزارت جهاد کشاورزی چند سالی است که توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

به گفته رییس مرکز مکانیزاسیون این وزارخانه در برخی از محصولات تا 75 درصد کشت به صورت مکانیزه است و در برخی نیز 97 درصد برداشت محصول به شیوه مکانیزه انجام می شود.

درباره اینکه توسعه مکانیزاسیون تا چه حد موفق بوده و چه اقداماتی در این حوزه توسط وزارت جهاد انجام شده است با رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی به گفتگو نشسته ایم.

وی می گوید: 70 تا 75 درصد از مزارع شالیکاری برنج ما به صورت مکانیزاسیون کشت و 97 درصد هم به صورت مکانیزاسیون برداشت می شود.

کامبیز عباسی رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با «ایران آنلاین»، با بیان اینکه در مکانیزاسیون گیاهان دارویی و باغبانی ضعیف عمل کرده ایم، گفت: در کشت گندم و جو نیز حدود 86 درصد اراضی کشاورزی به صورت مکانیزه و در زمان برداشت 97 درصد این مزارع از شیوه مکانیزاسیون استفاده می شود.

وی افزود: ما کشوری هستیم که به لحاظ اقلیمی جزو مناطق خشک و کم باران جهان محسوب می شویم و در طول تاریخ نوسانات خشکسالی را به کرات تجربه کرده ایم و گاهی اوقات در طول سال زراعی و فصل بارش در شرایط بسیار خشک و حداقل بارندگی قرار می گیریم.

کامبیز عباسی با بیان اینکه به طور متوسط میزان بارندگی سالانه در کشور در حدود یک سوم میانگین بارندگی در جهان است و سه برابر متوسط جهانی تبخیر داریم، افزود: خشکسالی و کم آبی اتفاق جدیدی در کشور نیست و همواره با این نوسانات اقلیمی مواجه بوده ایم بنابراین باید بتوانیم با توجه به نوسانات اقلیمی به شرایط تولید پایدار در بخش کشاورزی برسیم.

وی ادامه داد: طبیعتا این مهم با افزایش بهره وری آب و افزایش تولید به ازای مصرف آب کمتر، از طریق به کارگیری مجموعه ای از اقدامات و برنامه ها قابل تحقق است.

عباسی، توسعه و گسترش کاربرد روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی را یکی از اساسی ترین اقدامات در بحث بهره وری آب و سازگارسازی تولید کشاورزی با نوسانات اقلیمی عنوان کرد.

رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: منظور از اجرای روش های نوین آبیاری یعنی با تدوین سازو کارهای لازم برای حمایت از کشاورزان، ارائه تسهیلات، تامین ملزومات و انجام اقدامات آموزشی و ترویجی، مصرف آب را با گسترش روش های متنوع آبیاری تحت فشار و کنترل شده، متناسب با نوع فعالیت کشاورزی کاهش بدهیم و بهره وری آب را بالا ببریم.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از روش آبیاری زیرسطحی، آبیاری موضعی با نوار تیپ، آبیاری قطره ای برای باغ ها و گلخانه ها روش هایی است که به کشاورز کمک می کند با مصرف آب کمتر تولید محصول بیشتری داشته باشد.

عباسی استانداردسازی لوازم و تجهیزات مورد نیاز روش های مختلف آبیاری و حمایت از سرمایه گذاری ها برای تولید و تامین انواع تجهیزات آبیاری و توزیع متناسب این محصولات را از جمله اقدامات مهم و موثر این وزارتخانه برای توسعه آبیاری مکانیزه و افزایش سطح اراضی برخوردار از آبیاری های نوین عنوان کرد.

رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه گلخانه ها گفت: بخش قابل توجهی از محصولات زراعی و باغی از طریق توسعه کشت های گلخانه ای قابل تولید است. که کشاورز می تواند براحتی بر شرایط محیطی کشت کنترل داشته باشد و مصرف آب را تا ده برابر کاهش دهد.

وی استفاده از بذرها و ارقام گیاهی مقاوم در برابر تنش های آبی و کم آب‌بر، کوتاه کردن دوره کاشت تا برداشت محصول، توسعه کشت نشایی محصولات کشاورزی و پرهیز از زراعت های معمول و حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی از طریق توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری ماشین آلات خاص کشاورزی را از مهم ترین نکات برای کاهش آب بری تولید محصول ذکر کرد.

عباسی گفت: برنج، سبزی و صیفی جات از جمله محصولات زراعی است که در سال های اخیر در گسترش و ترویج تولید از طریق کشت نشایی این محصولات توفیق زیادی حاصل شده است.
وی با تاکید بر کشاورزی حفاظتی به عنوان یکی از اقدامات در حوزه مکانیزاسیون اظهار داشت: در کشاورزی حفاظتی هدف اصلی این است که برای کاشت محصول به نحوی عمل کنیم که خاک کمتر دستکاری شود و اقدامات خاک ورزی کمتری و در حداقل عمق صورت گیرد و بقایا و کاه و کلش موجود در سطح خاک نیز با جلوگیری از سوزاندن حفظ شود تا به صورت پوششی در سطح جلوی تبخیر و تعرق آب موجود در خاک را بگیرند که هم باعث نفوذ و حفظ بیشتر آب در خاک شده و هم از فرسایش خاک جلوگیری می کند.

85 درصد تولید محصولات زراعی به صورت مکانیزه است

رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: در شرایط فعلی وضعیت برخورداری کشاورزی از ماشین الات و مکانیزاسیون متغیر است. در بخش زراعت و کاشت تا برداشت محصولات زراعی وضعیت مکانیزاسیون در کشور مطلوب است اما در بخش باغبانی به طور مشخص در کاشت و برداشت آن چنان که باید رشد نداشته ایم. ولی در مباحث مربوط به آبیاری مکانیزه و استفاده از روش های نوین آبیاری در باغبانی رشد خوبی داشته ایم.

عباسی ادامه داد: کاشت و برداشت برنج در کشور یکی از حوزه هایی است که در سالهای اخیر در کاربرد مکانیزاسیون و استفاده از ماشین الات نوین کشاورزی رشد چشمگیری داشته است. هم در نشاکاری و کاشت بهره ورانه برنج و هم در برداشت برنج در سالهای اخیر بیشترین سطح استفاده از مکانیزاسیون را داشتیم. 75 درصد اراضی شالیزاری کشور به صورت مکانیز کشت می شوند و بیش از 95 درصد شالیزارهای کشور مکانیزه برداشت می شوند.

وی افزود: درمحصولاتی مانند گندم و جو آبی و دیم، در حدود 8 میلیون هکتار از مزارع کشور، حدود 86 درصد عملیات کاشت و 97 درصد برداشت به صورت مکانیزه انجام می شود. در محصولات صنعتی مانند چغندر قند، ذرت دانه ای و علوفه ای، نیشکر و ... نیز تقریبا 100 درصدعملیات کاشت و برداشت به صورت مکانیزه است. در تولید انواع سبزی و صیفی بخصوص در اراضی یکپارچه و مزارع تولید انبوه وضعیت استفاده از مکانیزاسیون تا حد زیادی مطلوب است. اما در حوزه هایی مانند کاشت و برداشت گیاهان دارویی و نیز در بخش باغبانی در مکانیزاسیون چه در زمینه تولید نهال و کاشت و چه در زمینه های داشت و برداشت محصول متاسفانه ضعیف هستیم و جای کار زیادی هست. در مجموع می توان گفت بیش از 85 درصد تولید محصولات زراعی در کشور به صورت مکانیزه است.

عباسی خاطر نشان کرد: در زمینه مکانیزاسیون و استفاده از فناوری های نوین در دامپروری و پرورش ابزیان نیز در سالهای اخیر اتفاقات خوبی افتاده است و کشور در این زمینه ها نیز رشد خوبی داشته است. مباحث مرتبط با شیردوشی و سایر امورات پرورش دام، توسعه کشتارگاهها و بسته بندی گوشت و مرغ، صنایع فراوری و تکمیلی محصولات دامی و کشاورزی، غذادهی و هوادهی استخرها و حوضچه های پرورش ماهی و انواع آبزیان، پرورش آبزیان در قفس از جمله زمینه هایی است که به لحاظ مکانیزاسیون کشور رشد خوبی داشته است.

رییس مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی اظهار داشت: در مجموع اینکه علیرغم خشکسالی ها و کمبود آب و محدودیت های دیگری که بخش کشاورزی با آن مواجه است، وضعیت تولید و تامین انواع محصولات کشاورزی و نیاز غذایی کشور مناسب و خوب است، بخش عمده ای از دلیل آن پیشرفت های کشور در زمینه مکانیزاسیون و استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صورت مکانیزه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی تولید محصولات محصولات زراعی کاشت و برداشت برداشت محصول تولید محصول مصرف آب 97 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان