Web Analytics Made Easy - Statcounter

در فاصله چند ساعت مانده به آغاز مذاکرات وین، «یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات (وین)» با خبرگزاری رویترز درباره شرط مد نظر تهران برای احیای برجام سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، مقام ایرانی مطلع از مذاکرات وین در گفت‌و‌گو با رسانه غربی اعلام کرد که شرط احیای برجام رفع تحریم‌های آمریکا است.

خبرگزاری رویترز انگلیس که روز یکشنبه (دیروز) گزارشی درباره شرایط جاری در رابطه با مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین با موضوع برجام منتشر کرده بود، روز دوشنبه (امروز) هم گزارشی تازه منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش امروز این رسانه غربی با این عنوان منتشر شد: «در حالی که مذاکرات قرار است احیا شود، غرب می‌پرسد که‌ آیا ایران (در مذاکرات) جدی است یا (خواهان) طفره رفتن است».

 در ابتدای این گزارش آمده است: «ایران و قدرت‌های جهانی روز دوشنبه دیدار خواهند کرد تا تلاش کنند توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) را نجات دهند اما تهران همچنان بر موضع سرسختانه خود چسبیده و قدرت‌های غربی به طرز فزایندی سرخورده شده‌اند و امیدها درباره دستیابی به یک موفقیت چشمگیر به نظر ضعیف می‌رسد».

رویترز به نقل از «دیپلمات‌های غربی» در گزارش خود نوشت: «تیم مذاکره جدید تهران درخواست‌هایی را مطرح کرده است که دیپلمات‌های ایالات متحده و اروپایی آنها را غیرواقعی می‌دانند».

در ادامه این گزارش، نقل و قولی از یک «مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات» مطرح شده اما به نام و هویت وی اشاره‌ای نشده است.

این «مقام ایرانی» به رویترز گفت: «خواسته‌های ما روشن است. طرف‌های دیگر و به ویژه آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند این توافق احیا شود یا نه. آنها این توافق را ترک کردند پس باید به آن برگردند و همه تحریم‌ها را رفع کنند».

این رسانه غربی روز یکشنبه (دیروز) گزارشی درباره مذاکرات وین و مواضع دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده بود.

در گزارش قبلی این خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع دیپلماتیک درباره مذاکرات هشتم آذر در وین ادعا شد که آمریکا ایده مذاکره بر سر «توافق موقت» با ایران را مطرح کرده است.

رویترز در گزارش خود مدعی شده بود: «یک سناریو که دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن پیشنهاد کرده این است که تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده باشد، مذاکره کردن بر سر یک توافق موقت با تهران است. با این حال آنها می‌گویند که این موضوع زمان می برد و اطمینانی وجود ندارد که ایران میلی به پذیرش چنین چیزی داشته باشد» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

 

منبع: الف

کلیدواژه: مذاکرات وین مقام ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۳۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد در شرایط حاضر هیچ بستری برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین اوکراین و روسیه وجود ندارد.

وی با اشاره به شکست گفت‌وگوهای مقامات اوکراینی و روس در ماه‌های اولیه جنگ در استانبول ترکیه گفت: دلیل امتناع اوکراین از ادامه مذاکرات در استانبول فشار مستقیم از سوی لندن بود، باقی همه حدس و گمان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خردادماه پارسال در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، به روسیه سفر کرده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند. وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

کد خبر 6089884

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان