Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد حمیدی بعدازظهر امروز در دیدار با جعفر مرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر لزوم مدیریت منابع آبی این استان اظهار کرد: نیاز به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان بیش از پیش احساس می‌شود.

وی بر ارتباط عرصه‌های منابع طبیعی با معیشت و اقتصاد استان سمنان اشاره کرد و گفت: طبیعت‌گردی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد این استان است که با حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی می‌توان از این بستر در رونق گردشگری استان و ایجاد درآمد پایدار بهره‌برداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان بر لزوم تشدید برخورد با متصرفان عرصه‌های منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: کارگروه مبارزه با ساخت و سازها و متصرفات منابع طبیعی در استان تشکیل شده و با متخلفان و متصرفان منابع طبیعی که عرصه منابع طبیعی را تخریب و تصرف می‌کنند، به‌شدت برخورد می‌شود.

حمیدی با اشاره به این‌که فرهنگ بحران کمبود آب باید توسط رسانه‌ها و با عزم ملی در جامعه اطلاع‌رسانی و تبیین شود، اضافه کرد: باید باور لازم در مردم برای اصلاح الگوی مصرف خانگی، کشاورزی و صنعتی ایجاد شود و این مستلزم یک اراده همگانی است.

وی ادامه داد: با انجام عملیات آبخیزداری پروژه‌های آب‌های زیرزمینی، مراتع و جنگل‌ها نیز تقویت می‌شوند و موجب جلوگیری از ورود گل و لای در بستر رودخانه‌ها شده و شرایط برای تقویت منابع طبیعی، مراتع و جلوگیری از سیلاب‌ها فراهم خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با بیان اینکه در آموزه‌های دینی و دو اصل ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی بر حفظ منابع طبیعی تأکید شده است، گفت: حراست از عرصه‌های طبیعی و تبدیل آن به یک فرهنگ عمومی از منویات مقام معظم رهبری است.

حمیدی بیان کرد: بر اساس تمامی باورهای اعتقادی و آموزه‌های دینی همگی بر حفظ منابع طبیعی متعهد هستیم تا میراث گذشتگان را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

وی در خصوص حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گفت: اگرچه دستگاه‌های متولی در حفظ و حراست از منابع طبیعی مکلف هستند؛ اما این مهم بدون مشارکت همه‌جانبه و پررنگ مردم کامل نمی‌شود؛ زیرا یکی از کارسازترین اقدامات برای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی، همواره بهره‌گیری از مشارکت جوامع محلی و مشارکت‌های مردمی بوده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان عنوان کرد: صیانت از این منابع طبیعی باید به فرهنگ همگانی در کشور تبدیل شده و همکاری مردم و مسؤولان در این راستا بیشتر شود.

این دیدار در آستانه پویش ملی «ایران سرسبز، هر ایرانی یک درخت» با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت حداکثری آحاد مردم به‌منزله جلوه‌ای از همبستگی و وفاق ملی با توجه به فرارسیدن فصل بارندگی و درختکاری در روز ۱۴ آذرماه به مناسبت روز جهانی خاک با شعار «توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک» انجام شد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان محمد حمیدی برخورد با متصرفان منابع طبیعی جعفر مرادی حقیقی استان سمنان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس