Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحمت‌الله نوروزی بیان کرد: «حل معضل آب و کم‌آبی نیازمند توجه به طرح آمایش سرزمین است.تمامی طرح‌هایی که در کشور مجوز اجرا اخذ می‌کنند باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند.» 

وابستگی صنایع به منابع آبی کاهش یابد 

به گزارش نود اقتصادی، نماینده علی آباد کتول در مجلس عنوان کرد:‌ » طرح‌های مدیریت آب در صنایع باید به گونه‌ای دنبال شود که  وابستگی صنایع به منابعِ آبی داخلِ استان‌ها کاهش یابد و نیاز آن‌ها از طریق اتصال  به دریاهای آزاد تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
 
وزارتخانه‌های دخیل در مدیریت آب برنامه‌های مدون داشته باشند 

وی افزود: «وزارتخانه‌های مرتبط در امر آب مانند وزارت نیرو باید برنامه کوتاه‌مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت خود را برای مدیریت آب طراحی کند. مطابق پیش‌بینی محققان در 20سال پیش‌رو بحران کم‌آبی وجود دارد و مدیریت آب در تمامی بخش‌های صنعتی و کشاروزی ضروری است. به این منظور باید در بخش کشاورزی سیاست الگوی کشت اجرایی شود.» 

نوروزی اظهار کرد: «وزارت جهاد کشاورزی در هماهنگی با وزارت نیرو باید سیاست الگوی کشت را در کشور به درستی اجرایی کند. سیاست الگوی کشت باید مجدانه پیگیری شود. در استان‌های مختلف می‌توان کشت محصولات مختلف را با توجه به شرایط بارش پیگیری کرد و به طورقطع در استان‌های کم‌آب کشور تولید محصولات آب‌بر باید از دستور کار خارج شود.» 

مراکز تحقیقاتی کار علمی و مستند در بحث آب انجام دهند 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: « مراکز تحقیقاتی مانند پژوهشگاه آب، مرکز تحقیقات وزارت جهادکشاورزی و سایر مراکز تحقیقاتی کشور باید کار علمی و مستند انجام دهند. باید دید دنیا برای حل مشکلات تغییرات اقلیمی و بحران‌های آبی چه راهی در پیش‌ گرفته است و از همین روش‌ها استفاده کرد.» 

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع آبی و خاکی کشور باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: « حل بحران آب و حفاظت از محیط زیست نیازمند آن است که از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی در کشور استفاده شود.»
 
نوروزی با بیان اینکه صنایع شامل بخش‌های بالادست، میان‌دست و پائین‌دست نیازمند استفاده از طرح‌های تحقیقاتی به منظور حفظ محیط زیست هستند، عنوان کرد: « بیشترین مصرف آب در کشور ابتدا در بخش کشاورزی و پس از آن در صنعت است و باید در ادامه مسیر به تجربیات سایر کشورها در بحث مدیریت منابع آبی در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی توجه کرد.» 

آب به نقشه راه نیازمند است 

وی تصریح کرد:‌ » مدیریت آب شرب و غیرشرب، کشاورزی و صنعت باید برنامه داشته باشند. ایران مترقی‌ترین کشور در عصرباستان در بحث مدیریت آب بوده است و باید بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آب در کنار نقشه راه برای این بخش وجود داشته باشد.» 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد:‌ »در نقشه راه آب کشور باید نقش برنامه‌های توسعه‌ای از جمله برنامه توسعه هفتم کشور به درستی تبیین شود. نقاط قوت و ضعف با نگاه علمی مورد بازنگری قرار گیرد.» 

وی با بیان اینکه برخی از صنایع از جمله صنایع فولادی و فولاد مبارکه طر‌ح‌هایی را به منظور کاهش مصرف آب داشته‌اند و توانسته‌اند میزان مصرف آب خود را کاهش دهند، تصریح کرد:‌ » صنایع در کشورهای مختلف دنیا اکنون به سمت استفاده از پساب‌ها و مدیریت منابع آبی در صنایع حرکت کرده‌اند. نتایج این اقدامات در کشورهای مختلفی مانند کره، آلمان، سوئد قابل دسترسی است و باید از آخرین یافته‌های آنها استفاده کرد.» 

از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مدیریت آب در کشور استفاده شود 

نوروزی با تاکید بر ضرورت استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد:‌ »فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شریف، تهران وسایر دانشگاه‌های مهم کشور باید در این بحث به مشارکت گرفته شوند و مقالات و یافته‌ها به جای خاک خوردن در کتابخانه‌ها به صورت علمی و کاربردی مورد استفاده قرار گیرند.» 

وی تاکید کرد:‌ «باید دغدغه‌های دلسوزان کشور مورد نظر مسئولان کشور باشد. در 10 سفر رئیس جمهوری به استان‌های مختلف کشور 40 هزار میلیارد تومان طرح مصوب شده است باید این پرسش مطرح شود که آیا این طرح‌ها پیوست محیط زیستی دارند، به محیط زیست، آبخیزداری،زهکشی و آبخوان‌داری در آنها توجه شده است.

بنابراین علاوه بر توجه به بحث امنیت غذایی باید تمامی مباحث مرتبط با محیط زیست و مدیریت آب در طرح‌های جدید مورد توجه قرار گیرند.»

منبع: الف

کلیدواژه: مدیریت آب محیط زیست منابع آبی استان ها منابع آب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۴۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی