Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید اسماعیل صالحی روز دوشنبه در جلسه نهضت سبز استان در استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: برای اجرای این پویش مردمی، کاشت گونه‌های بادام، گلابی وحشی و زالزالک در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، این طرح در همه استان و در مناطق خاص از جمله  منطقه آبسرده اردل، سیاسرد بروجن، تپه نورالشهدای بن، جاده سلامت سامان ، پارک تهلیجان شهرکرد، منطقه چاله‌گاه خانمیرزا و منطقه آس‌جم لردگان،  پارک جنگلی چلیچه فارسان، منطقه طارم در کوهرنگ و ناغان شهرستان کیار اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی با اشاره به خشکسالی اخیر، شیوع آفات و بیماری درختان جنگلی و بهره‌برداری بی‌رویه و تخریب جنگلها گفت:اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس ،محدود به مهلت زمانی خاص نیست و تا پایان فصل بذرکاری ادامه خواهد داشت و بذر مورد نیاز در اختیار دوستداران طبیعت و بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

کاشت گونه گیاهی در ۳۰۰هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری در دست اجراست

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی و مرتعی در استان با توجه به خشکسالی و کاهش این گونه‌ها افزود:کاهش گونه‌های گیاهی و دارویی در سطح چهار هزار هکتار مراتع استان با آغاز بارشها شروع شده است.

محمدرضا محمدی افزود: در این طرح گونه‌های گیاهی و خوراکی شامل کلوس، باریجه و آنغوزه به ۲ روش کشت بذر و ریشه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین توسعه جنگل دراستان یک اولویت است، گفت: در این طرح‌ها ،گونه‌های سازگار با طبیعت استان و مقاوم به کم‌آبی و بذرهای ضدعفونی شده و بومی استان کشت می‌شود.

به گفته وی، پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس در مناطقی که ضریب حفاظتی بالا داشته باشند اجرا می شود تا از تخریب جنگلها جلوگیری و فضای سبز توسعه پیدا کند.

محمدی گفت: برای اجرای این طرح در مناطقی که جنگل وجود ندارد از ظرفیت بوستان‌ها، پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز استفاده می‌شود.

اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس نیازمند همکاری همه گروههاست

معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ درختکاری و جنگلکاری و حفظ و حراست از منابع طبیعی گفت:اجرای پویش مردمی احیای جنگلهای زاگرس نیازمند همکاری همه گروهها دارد.

مجید نظری افزود: برای اجرای طرحهای توسعه جنگلکاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

وی به خشکسالی و کاهش بارش در سالهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرحها یکی از مهمترین اقدامات در حوزه آبخیزداری است.

به گفته وی، بارش‌های خوبی در۲سال گذشته در استان نداشتیم و میانگین بارش هم‌اکنون در استان ۶۸میلمتر است که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد و بلند مدت ۲۳درصد کاهش داشته است.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:اجرای پویش احیای جنگلهای بلوط در همه مناطق استان اجرا می‌شود.

هومان خاکپور افزود: در استان به منظور توسعه فرهنگ جنگلکاری طرحهای مختلف از جمله طرح هر مدرسه یک نهالستان و یک ساعت با محیط‌بان در مدارس دست اجراست.

به گفته وی، اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان از استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا ارتباط کودکان با نهال و بذر توسعه یابد.

وی به مشکلات جنگل‌های حوزه زاگرس از جمله بهره‌برداری غیر اصولی، خشکسالی، آفت و بیماری اشاره کرد و افزود:هم اکنون وضعیت جنگلهای حوزه زاگرس خوب نیست و توسعه پویش‌های مختلف درختکاری در توسعه و احیای این جنگلها اثر گذار است.

 به گزاش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.


 

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری زاگرس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری زاگرس چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی اجرا می شود اجرای پویش گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری

جهانبخش سلیمیان گفت: پارسال ۳ هزار و ۹۴۸ عدد علمک گاز جدید در چهارمحال و بختیاری نصب شد که از این تعداد هزار و ۸۶۵ علمک در شهر‌ها و دو هزار و ۸۳ علمک در روستا‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید

بهره برداری از هزار میلیارد ریال طرح گازرسانی در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری با اشاره به صعب‌العبور بودن و دور دست بودن روستا‌های برای اجرای شبکه گازرسانی و سختی چندین برابری اجرای لوله گذاری در مسیر‌های ناهموار، سنگی و شیب‌دار ادامه داد: تا پایان امسال قدم‌های دیگری در بخش گازرسانی روستایی برداشته می‌شود و تعداد دیگری از روستا‌های این استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد.

وی، تعداد علمک‌های نصب شده در سطح چهارمحال و بختیاری را ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ مورد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۱۹ هزار و ۸۶۸ مورد در سطح شهر‌ها و ۸۳ هزار و ۵۵۶ مورد در سطح روستا‌ها نصب شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • از ظرفیت شوراها برای پیشرفت چهارمحال و بختیاری استفاده شود
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • وجود ۲۰۳ هزار و ۴۲۴ علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود