Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" نگرانی بسیاری از مسئولین و مردم را برانگیخته است؛ اما راه پیشگیری از گونه جدید این ویروس چیست؟ - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا نگرانی مقامات بهداشتی کشورها را برانگیخته است.

این گونه جهش‌یافته ویروس که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده "اومیکرون" نام گرفت و به دلیل جهش‌های متعددی که در این ویروس ایجاد شده، جزو سویه‌های "نگران‌کننده" طبقه‌بندی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اومیکرون به کشورهای دیگر ازجمله کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده است و در همین راستا بسیاری از این کشورها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در رفت و آمد مسافران به خصوص از طریق مرزهای هوایی اعمال کرده‌اند.

چرا ویروس اومیکرون نگران‌کننده است؟

دانشمندان می‌گویند سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین "اسپایک" است؛ پروتئینی که نقش کلیدی در ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن دارد.

این سویه دارای 50 جهش است که بیش از 30 جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد. بروز جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا - بسته به اینکه در کدام بخش از ویروس رخ داده باشد- می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها اثرگذار باشد.

واکسن‌ها بر ویروس جدید اثر دارند؟

هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه نیاز به اطلاعات و مطالعات بیشتری است.

نحوه تشخیص کرونای اومیکرون تفاوتی کرده؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که تست‌های PCR می‌توانند عفونت ناشی از سویه "اومیکرون" را نیز تشخیص دهند، با این وجود مطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا سویه نگران کننده کرونا بر سایر انواع تست‌ها تاثیر دارد یا خیر.

چرا ویروس کرونا در آفریقا دچار جهش شد؟

پوشش واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی در زمان شناسایی این ویروس، کمتر از 28 درصد بوده است که می‌توان بخشی از علت جهش را مرتبط با درصد پایین واکسیناسیون در این سرزمین دانست.

از سوی دیگر یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفته که احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد؛ به این معنا که اومیکرون می‌تواند در بدن یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی(ایدز) تکامل یافته باشد. آفریقای جنوبی 8.2 میلیون بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید

با وجود جهش‌های مکرر ویروس اومیکرون، روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه نیز همانند قبل و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی/ رعایت پروتکل‌ها به زیر 50 درصد رسید + نمودارموافقت کمیته علمی با تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای 18 سالمرگ‌ومیرهای بالای پیک پنجم کرونا به دلیل سوء مدیریت روحانی بود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا آفریقای جنوبی ویروس کرونا نگران کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!