Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:03:43 GMT

نقد دروغگویی در فضایی مفرح

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۸۹۶۰

نقد دروغگویی در فضایی مفرح

غلامی که عاشق شده، برای رسیدن به عشق خود ناچار به دروغگویی می شود. غافل از اینکه دروغ های او یک شهر را به هم می ریزد.

به گزارش ایسنا، این خلاصه ای است از داستان نمایش " شهر آشوب" که این روزها برای شرکت در جشنواره تئاتر آیینی سنتی آماده می شود.

علی طربی کارگردان این نمایش درباره جزئیات آن گفت: این نمایش داستان غلام سیاهی را روایت می‌کند که عاشق شده و برای رسیدن به عشق خود مجبور به دروغ‌گویی می‌شود تا آنجایی که تمام شهر به‌هم می‌ریزد و در آخر داستان می‌بینیم که دروغ‌گویی‌هایی او سبب رو شدن دست آدم‌های نمایش برای ارباب این غلام می‌شود که اتفاقاً او هم در معرض رقابت با اربابی دیگر برای رسیدن به مقام سلطنت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه با اشاره به اینکه در روند تولید نمایش به اصل شیوه سیاه‌بازی وفادار بوده است، ادامه داد: در نمایش «شهرآشوب» نوشته شهناز روستایی، فارغ از اینکه به عمل قبیح دروغ‌گویی نقد می‌شود اما مهم‌ترین هدف و خواسته من و گروه از تولید این نمایش، ایجاد دقایقی شاد و مفرح برای تماشاچیان نمایش با تکیه‌بر سنت‌های نمایش ایرانی بود.


او با تأکید بر ضرورت برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به‌ویژه در شرایط کنونی که مردم با مشکلات متعددی ازجمله کرونا دسته و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: این رویداد ملی، تنها ویترین سنت‌ها و آیین‌های نمایشی است پس باید از سوی جامعه هنری، مسئولان و مردم مورد حمایت قرار گیرد.


طربی افزود: حتی اگر جشنواره‌ای که یک سال در میان برگزار می‌شود، فرصت برگزاری به شکل سالیانه را داشته باشد قدمی روبه‌جلو برداشته‌شده زیرا از دریچه همین رخدادها است که کهن‌الگوهای کشورمان، دیگر بار موردتوجه و رصد مردمی قرار  می‌گیرند و گامی مؤثر در مسیر حفظ و احیای آن‌ها برداشته می‌شود.


کارگردان نمایش «شهرآشوب» با تأکید بر اینکه رقابتی شدن جشنواره نقش بسزایی در افزایش کیفیت برگزاری این رویداد دارد اضافه کرد: جشنواره به شکلی منحصربه‌فرد، روایتگر آیین‌ها و سنت‌های نمایشی کشورمان است و پرداختن به نمایش‌های سنتی و مراسم و آداب آیینی در جای خود حرکتی ارزشمند و مبتنی بر فرهنگ و هنر به شمار می‌رود، حال‌آنکه اگر فعالان این بخش در معرض رقابت با یکدیگر قرار گیرند، کمک قابل‌ملاحظه‌ای به توسعه و گسترش تئاتر ملی خواهد شد.


او در پایان گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، حافظ بخش عمده‌ای از باورها و سنت‌های دیرینه کشورمان است و با افزایش رویکردهای پژوهشی در این حوزه با تکیه‌بر میراث فرهنگی و هنری موجود می‌توان به دستاوردهای بسیاری در این زمینه نائل آمد. در حال حاضر این جشنواره تنها ویترین سنتهای نمایشی ماست.


بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نوزدهمین جشنواره آیینی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴

اثر منتخب بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمی‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اثر منتخب بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درمی‌آید.


این اثر با عنوان آینه‌های نور، چیدمانی تعاملی از مریم صفایی و محمد امین اوجی، زوج بوشهری-شیرازی است که پیش از این در بخش رسانه‌های هنری جدید شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ارائه و به عنوان نامزد کسب طوبای زرین شناخته شده بود و اکنون قرار است در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود.

اثر تعاملی این دو هنرمند بر اساس هندسه نقوش معماری ایرانی و رجوع به سنت کهن آینه‌کاری، با بیان و زبانی جدید طراحی شده است که به واسطه بازتاب نور، فضایی کهکشانی و بهشت‌گونه را می‌آفریند.

اجرای این اثر در شصتمین دوسالانه هنر ونیز مشابه اجرای آن در شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خواهد بود؛ با این تفاوت که چیدمان اثر متفاوت بوده و به جای تابش نور، آثار مصطفی گودرزی و عبدالحمید قدیریان (از هنرمندان پاویون ایران) به روی آن تابانده می‌شود که علاوه بر انعکاس نور، بازتابی از نقش و رنگ را به وجود می‌آورد.

در این چیدمان تعاملی، مخاطب در اجرا مشارکت می‌کند و با در دست داشتن چراغ قوه و تابش نور، کهکشان خاص خود را به وجود می‌آورد.

در پس‌زمینه این اجرای تعاملی، صدای موسیقی هم شنیده می‌شود. آهنگسازی این کار توسط بابک ربوخه، چهره شاخص هنر موسیقی کشورمان انجام شده است که همزمان با اجرای اثر در فضای پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز، طنین‌انداز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند