Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی نامۀ جمعی از استادان دانشگاه و متخصصان حوزۀ مدیریت به رئیس‌جمهور درخصوص «هویت‌نیافتن حرفۀ مدیریت در ایران»، «مدیریت‌شناسی در ایران امروز» و «توصیه‌های راهبردی و سیاستی برای حرفه‌ای‌شدن مدیریت در ایران فردا» و دستور رئیس‌جمهور، نشست هم‌اندیشی دکتر میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با جمعی از امضاکنندگان این نامه، عصر روز دوشنبه در سالن امیرکبیر سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران آنلاین، در این نشست دکتر قاسم انصاری رنانی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس دانشگاه بصیر و رئیس اسبق سازمان ملی بهره وری ایران، دکتر​ حمیدرضا نایبی، دکتری مهندسی صنایع و عضو هیئت‌مدیره انجمن توسعه بهره‌وری ایران، مهندس علی‌اکبر اولیا، معاون اسبق سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس سابق سازمان ملی بهره‌وری ایران، دکتر بهزاد خسروی، دکتری مدیریت استراتژیک، مدرس دانشگاه و تحلیلگر حوزه مدیریت و اقتصاد، دکتر داریوش خانه‌ئی، دکتری مشاوره (روانشناسی) فرهنگی، مدرس دانشگاه و کارشناس صدا و سیما، دکتر بهرام جلوداری ممقانی، دکتری علوم استراتژیک و عضو هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری ایران، دکتر محمود اولیایی، دکتری تحلیل سیستم‌ها و رئیس هیئت‌مدیره کانون مشاوران مدیریت و مهندسی ایران، آقای حسن آهنگری، مدیر اجرایی صنایع، دکتر عباس غفاری، دکتری DBA و عضو هیئت‌مدیره انجمن مدیریت منابع انسانی، مهندس هوشیار فقیهی، مدیریت استراتژیک DBA و معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران، دکتر سیامک حجت، مدیرعامل شرکت خودروسازان جنوب، دکتر میرمهدی سیداصفهانی، دکتری مهندسی صنایع، رئیس، مؤسس و استاد چند دانشگاه ممتاز کشور، آقای احمد شجاعیان، دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دبیر نشست‌های انجمن مدیریت دولتی ایران، مشاور حوزه رسانه و مدیریت، و دکتر حسن حسینی‌پور، دکتری مدیریت فناوری، هیئت موسس بانک خاور میانه، مدیران اسبق سازمان گسترش و نوسازی و بانک مرکزی، به ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود برای بهبود وضعیت نظام مدیریت کشور پرداختند.

دکتر لطیفی به عنوان اولین سخنران این نشست، گفت: نامه‌ای که خطاب به آقای رئیس‌جمهور تهیه شده بود به استحضار ایشان رسید و فرمودند حتماً جلسه‌ای با امضاکنندگان این نامه داشته باشید و نظراتشان را بشنوید.

وی با اشاره به آمار نیروی انسانی در کشور، بیان داشت: تأکید بند دهم اصل سوم قانون اساسی مبنی بر ایجاد ساختار صحیح و حذف تشکیلات غیرضروری، بحث توجه به ساختار را پررنگ می‌کند. طبق آمار، در سال ۱۳۵۷ اندازۀ دولت بر اساس نیروی انسانی حدود ۵۵۰هزار نفر بوده و امروز اندازۀ دولت ۲ میلیون و ۵۰۰هزار نفر است؛ البته گسترۀ خدمات دولت نیز افزایش پیدا کرده اما انتظار می‌رفت به کمک فناوری بتوانیم خدمات بیشتری را آسان‌تر و با هزینۀ کمتر ارائه دهیم.

دکتر لطیفی یکی از چالش‌های نظام اداری را نگاه بخشی از سوی دستگاه‌ها اجرایی دانست و تصریح کرد: نگاه بخشی در کل نظام اداری کشور مشهود است و هر دستگاهی تنها بخش خود را می‌بیند، درحالی‌که نگاه یکپارچه به دولت، حداقل از سوی مردم وجود دارد؛ مردم وقتی خدمتی را به‌خوبی دریافت نمی‌کنند، کل دولت را مورد نقد قرار می‌دهند و به دولت نگاهی کل‌گرایانه دارند درحالی‌که دولت خود را این‌چنین نمی‌بیند و هر دستگاهی صرفاً عملکرد بخش خود را ارزیابی می‌کند.

وی افزود: مسئلۀ بودجه و نگاه بودجه‌ای به همه‌چیز، یک آفت جدی است؛ متأسفانه به سمت تنظیم‌گری و خط‌مشی‌گذاری نرفته‌ایم، چراکه همیشه خواسته‌ایم مسئله را با بودجه حل کنیم اما امروز می‌دانیم که بودجه و ساختار راه حل‌های اصلی نیستند، این انسان‌ها هستند که می‌توانند تحول ایجاد کنند و از حداقل بودجه‌ها بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در تشریح اهداف سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: تمرکز ما بر سه محور است که در این راه از شما استادان محترم حوزۀ مدیریت نیز درخواست کمک و هم‌فکری داریم؛ اولین هدف، رسیدگی به موضوع «ادراک بی‌عدالتی» است، ادراک بی‌عدالتی بین مردم و دولت، ادراک بی‌عدالتی درون دولت و ادراک بی‌عدالتی درون دستگاه‌های اجرایی و تلاش می‌کنیم با نگاه کل‌گرایانه به دولت، شفافیت، ساماندهی نظام هماهنگ پرداخت، ان‌شاءالله به این هدف دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دومین هدف و موضوعی که بر آن متمرکز هستیم، موضوع «بهره‌وری» است. امروز دولت گران اداره می‌شود و فرآیندهای ارائۀ خدمات طولانی است؛ بهره‌وری به تسهیل کسب‌وکار و ارزان‌تمام‌شدن بودجه و تأمین مالی، قوانین کسب‌وکار و ... کمک‌کننده است.

دکتر لطیفی سومین هدف را «افزایش رضایتمندی مردم» خواند و تأکید کرد: علی‌رغم تصریح قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر پرداخت به کارکنان بر اساس کیفیت عملکردشان، مطلقاً این اتفاق نمی‌افتد. این‌همه هزینه می‌شود اما نظام اداری نمی‌تواند رضایت مردم را جلب کند، مردم حق دارند از کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنند ناراضی باشند. در کل سه هدف «عدالت برای کارکنان»، «بهره‌وری برای دستگاه‌ها» و «رضایتمندی برای مردم» در دستور کار ما است که باید در طول زمان به آن برسیم.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نامۀ استادان حوزۀ مدیریت به رئیس‌جمهور را حاوی نکات ارزشمندی دانست و تصریح کرد: این نامه بر وضعیت نظام اداری بر اساس شاخص‌های بین‌المللی تأکید داشت؛ مستحضرید که در سازمان اداری و استخدامی کشور، گروه ارزیابی استراتژیک شاخص‌های کلان بین‌المللی به طور پیوسته در حال بررسی و ارزیابی این موضوع است و براساس آن، برنامۀ تحولی تدوین شده است؛ البته اگر برنامه‌ها از مرحلۀ نقشۀ راه فراتر نروند و به مدل ساختاری تبدیل نشوند، لزوماً تحول خاصی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما و همکارانمان بر استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور در رسیدن به اهدافی که اشاره شد است؛ متأسفانه ورود نخبگان به دولت کم است و دولت برای آنان مطلوبیت ندارد. بخشی از این مطلوبیت را شاید نظام جبران خدمات تشکیل دهد اما بخش عمده‌اش، نظام طراحی شغل است؛ مشاغل در دولت بسیار بروکراتیک و تکراری هستند و این باعث می‌شود جذابیت لازم را نداشته باشند. امیدواریم با کمک همۀ استادان، اندیشمندان و صاحب‌نظران دلسوز کشور بتوانیم به وضعیت مطلوب برسیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان اداری و استخدامی کشور بهره وری ایران هیئت مدیره نظام اداری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، گفت: سال گذشته در کشور ۱۶ هزار زلزله به ثبت رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه یک میلیون و 200 هزار شرکت صنعتی بالای 500 نفر و 150 هزار شرکت معدنی وجود دارد، اظهار داشت: این کارکنان می‌توانند در قالب تیم‌هایی تحت آموزش قرار بگیرند و در بحران‌ها در کنار دستگاه‌های امدادرسان باشند.

وی با بیان اینکه در صنعت بیمه باید از روش‌های نوین استفاده شود که سبب جذب مشتری شود افزود: براساس آمار اعلام شده تکرار وقوع زلزله در کرمانشاه حدود 40 تا 45 سال بوده و در آخرین زلزله 37 هزار واحد تخریب شده است و نسبت به میزان دریافتی بیمه این تعداد بسیار ناچیز است.

نامی گفت: باید مردم به بیمه اطمینان داشته باشند و ظرفیت آن افزایش یابد که در صورت تخریب منزل، فرد اطمینان داشته باشد که با خسارت بیمه منزل او تا انتها ساخته می‌شود و دغدغه دیگری نداشته باشد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سیل خرداد ماه سال گذشته 179 هزار هکتار خسارت دید که کمتر از 10 درصد بیمه بودند افزود: 1961 خودرو گرفتار سیل شدند که هیچکدام بیمه نبودند و این هنر بیمه‌گران است که مردم را ترغیب کنند.

نامی با بیان اینکه 8000 کیلومتر شبکه برق، آب و گاز در کشور وجود دارد که باید بیمه شود عنوان کرد: ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه شوند و در صورت تخریب مکانی بالاترین فرد در دستگاه مسئول است و این موضوع به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه از 66 مخاطره‌ای که تاکنون در دنیا شناسایی شده 44 مورد ان در کشور ما به وقوع پیوسته است گفت: مهمترین مخاطرات کشور ما به ترتیب سیلاب، زلزله، فرونشست، آتش سوزی، سرمازدگی و خشکسالی و غیره است و دو مورد اول از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه برای زلزله باید عزم عمومی وجود داشته باشد که مقاومت سازه را به هشت ریشتر و برای اماکن حساس به 10 ریشتر برسانیم افزود: سالانه در کشور حدود 15 هزار زلزله رخ می‌دهد که یک پنجم آن بالای چهار ریشتر است.

نامی گفت: در سال‌هایی که زلزله‌های مهم در کشور رخ داده همچون زلزله کرمانشاه 19 هزار و 300 زلزله به ثبت رسید و در زلزله بم 18 هزار و زلزله منجیل نیز به بیش از 20 هزار زلزله رسیده بود و این نشانگر مهمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 16 هزار زلزله به ثبت رسید افزود: صفحه ایران از چهار صفحه از بیرون تحت فشار است که خطرناک‌ترین آن شبه جزیره عربستان است و در نیمه اول سال گذشته در حرکتی غیرقابل انتظار حدود 21 میلی‌متر حرکت کرد در حالی که سال‌های قبل کمتر از یک میلی‌متر حرکت داشت و در یک منطقه در مدت پنج ماه و 10 روز بیش از 2400 زلزله رخ داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: وضعیت 220 سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت و متوجه شدیم در این مدت 12 زلزله بالای هفت ریشتر رخ داده که آخرین آن 7.7 ریشتر بوده است و این نشان داد اگر مقاومت سازه به استاندارد 7 ریشتر برسد زلزله به یک پدیده تبدیل می‌رسد.

نامی با اشاره به اینکه این فرهنگ بین مردم تقویت و نسبت به مقاوم سازی منازل خود حساس باشند گفت: 33 وزارتخانه، سازمان و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نسبت به مدیریت بحران وظیفه دارند و همه ما باید احساس مسئولیت کنیم.

وی با بیان اینکه سیلاب یکی از خطرناک‌ترین مخاطره‌های امروز است افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی در دنیا به هم خورده باید هر روز منتظر این مخاطره باشیم و یکی از 34 چالش موجود در دنیا است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه برای در امان بودن از سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری نداریم گفت: آبخیزداری در بالادست بسیار مهم است و علاوه بر حفظ خاک مانع از بروز سیلاب می‌شود.

نامی با بیان اینکه باید از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی به طور جدی جلوگیری شود، عنوان کرد: از دادستان‌ها درخواست شده این موضوع را کنترل کنند، زیرا این موضوع بدهکار کردن جامعه به آینده است و این سبب حفظ جان و دارایی مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه 144 هزار و 610 کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که 6820 کیلومتر ان از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند، گفت: باید با احداث سیل‌بند عرضی، اصلاح مسیر رودخانه‌ها و برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود